Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 18 totalt)
  • Författare
    zwift
    Deltagare

Hade inget att göra innan så ja åkte en runda i stan me bilen,
      Och då hörde jag ett konstigt ljud från höger bak hjul,
      hörde av detta ljud igår oxå,, stannade och kollade lite,, såg inget misstänkt,
      Men när ja ryckte i höger bak hjul ganska ordentligt så kändes det som att det var ett glapp när man ryckte hjulet in/ut från hjul huset,(hjul bultarna satt ordentligt)
      Gjorde samma sak på vänster sidan men dr var det helt stummt,

Ska tillägga att bilen varit i en trottoarkant innan sommaren, men när bilen servades så bad ja mekanikerna kolla så allt va ok, å de hade inte sett nått.

Nån med förslag på det kan vara?

Tobbe/Borås

ExOrdis
      Deltagare

Hjullagerglapp, skadad/glapp stötdämpare alternativt fjäderbenet som inte sitter ordentligt fastdraget är mina gissningar efter det du beskriver.
        Lyft upp hjulet och känn ”halv tolv”, så lär du ganska enkelt avgöra vad det är.

zwift
        Deltagare

Då får jag ut och hissa upp bilen och känna på den då,,
          Det konstida är att det inte har märkts av något innan,,lite oroligt..

Tack,,

Tobbe/Borås

zwift
          Deltagare

Hissade upp bilen innan, men kände inget alls idag, konstigt,,
            Blir att det får kollas ordentligt när den ska servas igen alldeles snart,,,

Tobbe/Borås

zwift
            Deltagare

Då har man varit på den lokala subaru verkstaden å kollat glappet,,
              Visade sig att det var hjul lagret som var kasst,,,blir till att de får byta det nästa vecka,,,

Tobbe/Borås

ExOrdis
              Deltagare

Se där…;-)

zwift
                Deltagare

Å faan,, inte vidare billigt det där,,
                  Men borde det inte vara någon form av garanti på det där, då bilen är uttagen juni -05,,??

Får nog forska lite i det där på måndag känns det som,,

Tobbe/Borås

ExOrdis
                  Deltagare

Ska tillägga att bilen varit i en trottoarkant innan sommaren, men när bilen servades så bad ja mekanikerna kolla så allt va ok, å de hade inte sett nått.

Livslängden brukar förkortas av lite ”äventyr”, fråga mig inte hur jag vet det. 😉

zwift
                    Deltagare

jo det e ju säkert en på följd av detta, men det var ju ett tag sedan det hände,,,
                      jaja bara bita i det sura äppöet å hosta upp fliset,,,

Tobbe/Borås

Grusdraparn
                      Deltagare

Får du inte ut det på garantin kan du kolla efter en hel hub från en skrotad bil med få mil. Jag råkade ut för samma sak och hittade en skrotad GT med drygt 500 mil på mätarn, 800 kr ville dom ha för hela hubben med lager, axel & hus. Bra är också att man slipper hålla på å pressa av å på med lagerbanor å sånt.

/K

zwift
                        Deltagare

En hubb?
                          Är det hela kittet som lager å sånt sitter i eller?

Tobbe/Borås

SecretAgentMan
                          Deltagare

Hela klumpen mer eller mindre, det som hjulet, fjäderben och broms sitter bultat på. 🙂

I den sitter hjullager och spindel fast – drivaxeln sitter med splines och en stadig mutter (man använder en ny sådan och den MÅSTE dras med momentnyckel när den nya hubben skall dit – jag kan trolla fram siffran om någon är nyfiken – vill minnas att det var någonstans runt 200 Nm).

/J

HAEN
                            Deltagare

En hubb?Är det hela kittet som lager å sånt sitter i eller?Tobbe/Borås

Hjullagerhus=Lager och delen som lagret sitter i.

SecretAgentMan
                              Deltagare

Jupp, men handlar man en sådan på skroten får man högst troligen en komplett med spindel och hjullager – jag har inte sett någon som bemödat sig med att pressa isär bitarna. 🙂

Det är lite av en chansning, det är svårt att kolla lagret innan drivaxeln sitter där, och muttern är dragen. 🙂

/J

zwift
                                Deltagare

jaha då fattar ja va det är,

Blir att de på subaru verkstaden får fixa alltihopa, ska lämna in den där på måndag morgon, res jobbar så det finns inte mycke tid över att skruva själv. sen vetifaen om ja vågar mig på att skruva med det där,,,=)

Men tack för förklaringen,
                                  Tobbe/Borås

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 18 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.