• Detta ämne har 6 svar, 2,447 deltagare, och uppdaterades senast för 6 år sedan av zanoii.
Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #35728
    Bergbrant
    Deltagare

      Hej.

      Har ett tröttsamt problem med min Stereo i min Outback -07.

      Stereon och GPS:n kommer och går när den känner för det. Både skärmen till GPS:n och stereon bara dör och knapparna på stereon är fortsatt tända men allt annat dött, sen kommer det tillbaka, ibland direkt och ibland efter en längre tid.

      Hjälper inte att stänga av GPS eller stereo, de kan dö ändå.

      Har haft ut stereon och kontrollerat alla kablar som ser bra ut. Även kontrollerat ett tips från Youtube där det kunde vara några jordbleck som blivit slappa, de saknades dock på min modell.

      ECC panelen fungerar hela tiden.

      Vad kan det vara ?

      tacksam för alla tips

      #287810
      Christian S
      Deltagare

        kom igen nu kära subaru vänner, är det verkligen ingen som har någon ide?
        kan det vara själva stereon som spökar?

        det är en kompis till mig som jag har känt i 20 år och den har funkat klockrent under dom 3 åren dom har haft den tills för ett tag sedan då stereon & navigatorn började spöka.

        #287813
        zanoii
        Deltagare

          Tänkte att jag skulle försöka hjälpa till när jag såg denna tråd – jag har själv en Outback 07 men då just stereon är det första jag byter ut har jag lite dåligt med tips om detta problem så jag kan inte göra mer än brainstorma.

          Skulle det vara min bil skulle jag felsökt på detta sätt. Det mesta (allt) av det verkar ju redan vara gjort.

          • Söka på (amerikanska) forum
          • Kolla kontakterna på baksidan stereon
          • Kolla säkringar
          • Dubbelkolla säkringar
          • Slut på idéer. Antagligen försökt lista ut mha nätet vad som kan orsaka denna typ av fel.

          ECC-panelen är klimatkontrollen antar jag?

          Angående jordblecket – jag förutsätter att det inte är så enkelt att jordkabeln har lossnat från baksidan av stereon? Den är ju separat från resten.

          Den här tråden beskriver liknande fel men där är det stereon och HVAC (klimatkontrollen) som dör. Hittade även youtubeklippet du nämner men det förklarar inte varför även GPS-enheten dör.

          När displayerna dör, förlorar knapparna sin funktion eller funkar tex volymkontroll och andra funktioner fortfarande? Tänker om det bara är displayen som dör eller hela enheten. Knapparnas belysning är ju separat från övrig funktionalitet hos stereon om jag inte minns fel.

          Inträffade felet oprovocerat eller efter batteristrul eller starthjälp?

          Hjälper det att stänga av tändningen och starta om bilen?

          Är det någon skillnad på om du har kört länge (så allt blivit varmt) eller om bilen stått still ett tag?

          Har du kollat så du inte har fel på jord någon annanstans, tex från batteri eller jordflätorna under motorn? Tänker att det mesta i bilen klarar tillfälliga avbrott men stereo och gps kanske mår sämre av nån millisekund utan ström här och där.

          Som sagt, det är bara vilda gissningar. Var i landet bor du nånstans? Jag har en urmonterad originalstereo över som du gärna får låna för felsökning om avståndet är rimligt eller du bor nånstans jag passerar.

          #287811
          Christian S
          Deltagare

            svarar lite åt honom då jag var på besök i lördags och märkte hur den beter sig.

            ECC-panelen är klimatkontrollen antar jag?

            ja, är van vid volvo där det står för elektronik climate control

            Angående jordblecket – jag förutsätter att det inte är så enkelt att jordkabeln har lossnat från baksidan av stereon? Den är ju separat från resten.

            vet du hur man kommer åt den? han försökte kolla den men det såg inte likadant ut som på dom lite äldre där den tydligen satt på sidan. han hade sett något youtube klipp.

            När displayerna dör, förlorar knapparna sin funktion eller funkar tex volymkontroll och andra funktioner fortfarande? Tänker om det bara är displayen som dör eller hela enheten. Knapparnas belysning är ju separat från övrig funktionalitet hos stereon om jag inte minns fel.

            allting stendöd, även ljudet lägger av.

            Inträffade felet oprovocerat eller efter batteristrul eller starthjälp?

            den håller på och lägger av och startar sedan igen hela tiden, ibland kommer den igång nästan med än gång och ibland dröjer det flera minuter, ibland uppemot 10min.

            Hjälper det att stänga av tändningen och starta om bilen?

            nej det gör det inte då den kan ha lagt av när man startar bilen (om stereon var på när man stängde av bilen) och sedan helt plötsligt hoppar det igång.

            Är det någon skillnad på om du har kört länge (så allt blivit varmt) eller om bilen stått still ett tag?

            nej det ska det inte vara.

            Har du kollat så du inte har fel på jord någon annanstans, tex från batteri eller jordflätorna under motorn? Tänker att det mesta i bilen klarar tillfälliga avbrott men stereo och gps kanske mår sämre av nån millisekund utan ström här och där.

            nej det tror jag inte men det borde inte bero på det då det borde vara fler grejer som strular och det är det inte.

            Som sagt, det är bara vilda gissningar. Var i landet bor du nånstans? Jag har en urmonterad originalstereo över som du gärna får låna för felsökning om avståndet är rimligt eller du bor nånstans jag passerar.

            han bor någon mil utanför Göteborg

            #287812
            Fladric
            Deltagare

              Jag har ett problem med min 2006 Outback att stereon och hela mittpanelen (inklusive klimatanläggningen) inte startar när jag startar bilen!
              Det går igång om man petar till nyckeln, dock låter det ju inte som det är samma fel här…
              Men kanske är värt att kolla 🙂

              #287815
              Bergbrant
              Deltagare

                efter verkstadsbesök gissade de på radioenheten.

                Inhandlade ny på bilskrot och nu, peppar peppar fungerar det, iallfall ett par dagar hittils.

                tack för tips

                #287814
                zanoii
                Deltagare

                  Jag missade helt svaren i denna tråd. Skönt att det verkar ha löst sig men jag svarar ändå på en av frågorna om nån skulle råka ut för samma problem.

                  Angående jordblecket – jag förutsätter att det inte är så enkelt att jordkabeln har lossnat från baksidan av stereon? Den är ju separat från resten.

                  vet du hur man kommer åt den? han försökte kolla den men det såg inte likadant ut som på dom lite äldre där den tydligen satt på sidan. han hade sett något youtube klipp.

                  Minns inte exakt var den sitter, men det brukar vara en svart “hylsa” i hårdplast som bara ska träs på en fläns på stereon. Den på stereon brukar se ut som en vanlig kabelsko-hane.

                  Edit: Gick ner i källaren och fotade min originalstereo.

                Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.