SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Allmänt God jul – bilen startar inte

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 29 totalt)
  • Författare
    Niklas
    Deltagare

Ställde av bilen i november och har inte haft tid att gå ut och varmköra den än men tänkte på julafton så skall jag göra det. Sagt och gjort men där hände inte mycket. Batteriet verkar vara helt slut. Provade med sån där batteriladdare som man först laddar upp med 220V och sedan kopplar på batteriet, den drog bilen ut på ett eller två startförsök. Vi provade också att ladda med en battierladdare som får 220V samtidigt som den sitter på batteriet, det hjälpte föga. Slutligen provade jag med startkablar och då hände ännu mindre än då vi laddade batteriet de två första gångerna, ”tick” lät det från motorn och instrumentpanelen lyste knappt upp.

Så jag antar att man får gå och köpa ett nytt batteri…eller? Finns det olika och vilken typ skall man i så fall ha till sin (gamla – om olika) Impreza?

Trodde aldrig att batteriet skulle dras ut på en månad då det trots allt sällan varit under nollan och oftare uppåt 10 grader. Men där ser man hur lite man kan om bilbatterier.

Vem säljer bäst batterier? Hörde talas om ett företag i Täby (passar mig bra) som sålde bilbatterier för typ under 200kr. Eller skall man åka till Mekonomen…eller…eller…osv…

moken
      Deltagare

Är det orginalbatteri i den?
        Batterier dör förr eller senare, tyvärr…
        Det du kan göra är ju att kolla om det har bra med vätska och sen ställa det på laddning över natten om du vill starta bilen utan att köpa nytt… Om det fortfarande kan ta laddning dvs.

Annars funkar det typ med vilket batteri som helst som har polerna på rätt position och är lagom kraftigt, till min röda impreza köpte jag ett på biltema och hinkade i…
        Mitt hade blitt dåligt, hade man stereon på i fem minuter med motorn avstängd var det knappt det gick att starta…

Manor
        Deltagare

Ett tips är att ha bilbatteriet på underhållsladdning när man ställer av bilen. Jag har en laddare av märket CTEC (tror jag det var) och den är väldigt liten, smidig och elektronisk. Den laddar upp bilbatteriet på ett smart/rätt sätt och man behöver inte skruva bort pluggarna eller på annat sätt knöka. Jag använder det konstant under vinterhalvåret till husvagnsbatteriet, men ibland kopplar jag den till Imprezan och så får den stå och ladda ett dygn.

Jag kör faktiskt fortfarande med originalbatteriet trots att den snart är 8 år gammal. Jag kan nog även tacka den underhållsladdning som är kopplat till motorvärmaren för det. Ett batteri kostar dock inga direkta pengar, men det kan ändå vara bra att underhållsladda det då och då…speciellt vid avställning.

God fortsättning och Gott Nytt År Äljen :-).

rallymarkus
          Deltagare

säkert kortis i batteriet då funkar de inte ens med starthjälp…
            bara köpa ett nytt o köp ett batteri med bra kvalite, du ångrar dig bara annars då det strular..
            man brukar ju som sagt få de man betalar för..

Stefan333333
            Deltagare

Mitt batteri drog oxå ur på ca. en månad x( , dock så hjälpte det att bara ladda det igen.. 😉

Desen
              Deltagare

Jag håller med Rallymarkus. Köp ett batteri med bra kvalitet. Det är stor skillnad på batterier. Man får vad man betalar för helt enkelt.

Det låter som det är kortis i ditt gamla eller inget vatten i det.

Som sagt tänk på hur polerna sitter när du handlar.

/Andreas, Skåne, Kristianstad

http://www.hildinggren.se/Bilder/BlockDesenSatanliten.JPG
                300 st posters av Block 1250kr
                1st porrfilm 199kr
                2st öl 28kr
                Att anvnjuta allt detta i sängen med satan PRICELESS!

locko99
                Deltagare

Handla ett riktigt batteri… 🙂

Det svider nu men du blir glad när det funkar ett par år!

//Martin

Blocken
                  Deltagare

Äljen, hör av dig om du har vägarna förbi Ludvika och behöver batteri 🙂

/Batterimannen

…………………..
                    Thai-Perr

MickeM
                    Deltagare

God Jul på mig med. Bilen startade inte idag. Motorn gick runt
                      sakta, ryckigt och märkligt, et tände ibland. Sket i det. Provade
                      igen senare. Då startade den efter en tveksam start. Stängde av
                      och sen startade den inte igen, bara gick runt och gnällde. Nu är
                      batteriet på laddning. Får se om det är batteriet eller nåt annat,
                      kanske LMM igen…?

Nikke McRae
                      Deltagare

Är det nån Impreza sjukdom som går nu eller? 😉
                        Mitt batteri ger också lite varningssignaler. Har tvekat en gång och vägrat en gång (startade med hjälp av startkablar).
                        Nu har bilen stått i 5 dagar, man kan undra om den startar imorgon?

Kör alltid med motorvärmare, även på jobbet så jag gissar att der tar lite på batteriet när man kör med en ljusbox som drar 30A extra.

Har vi någon klubbsponsor som säljer batterier? Helst nått finare som Optima. 🙂
                        Vet nån i region öst om det finns någon bra batterifirma i Nkpg/Lkpg trakten?

IMPREZA FOREVER
                        Deltagare

OJOJOJ

Låter man bli att ställa av så slipper man sånna besvär
                          😉 😉 😀

Och nu e det ju sommarväglag över halva sverige 🙂 🙂 🙂

Dä ä bar å åk!

BROOOOOOOOOOMTCHH
                          GT-00
                          http://www.garaget.org/?car=36415

Bilsportmässan:Uppdat:21/12-06 Fler bilder uppladdade Länk:http://www.impreza.nu/ssi2/expo/view_album.php?set_albumName=album568

MickeM
                          Deltagare

Min stod inne i garage. Laddade upp batteriet, men det saknar lite
                            ork. Bilen startar och går fint. Men starten var seeg… nytt batt
                            i morrn 🙂

Maddis
                            Deltagare

Trodde aldrig att batteriet skulle dras ut på en månad då det trots allt sällan varit under nollan och oftare uppåt 10 grader.

Jag har för mig att det är just runt nollan, som bilbatterierna går åt…

*funderar*

Niklas
                              Deltagare

Var köper man ett batteri av bra kvalite då? 🙂

SecretAgentMan
                                Deltagare

Jag brukar handla på Mekonomen, Exide – nämn ditt registreringsnummer så får du batteri som passar 100% och inget av dem har strulat hittills (det i Silverpilen är 3 år nu, och den går rätt få mil, står länge, etc).

/J

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 29 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.