- Detta ämne har 15 svar, 20,201 deltagare, och uppdaterades senast för 9 år sedan av Andersson.
-
FörfattareInlägg
-
6 januari, 2011 kl. 18:10 #24859NickeHDeltagare
Tänkte försöka starta en trend att göra fler trådar sticky, som på många större forum t.ex IWSTI, NASIOC så slipper det ställas samma fråga 100 gånger.
Jag börjar med en enkel, installation av motorvärmare(Defa), i det här fallet en STI -05 men det ser nog ungefär lika ut på de flesta subbor.
Följande verktyg behövs(låsringstång, 14mm insex och 32mm hylsa):
Steg 1.
Varmkör bilen innan du kör in den i garaget, frostpluggen går mycket lättare att ta av med varm motor(tack för tipset Mumin).
Steg 2.
Lyft upp framdelen av bilen, ta loss hasplåten.
Steg 3.
Töm bilen på kylvätska, det finns en kran längst ner på kylaren till vänster(om man står framför bilen). Man kan ta slangen från expansionskärlet(i plast) den går bra att använda som tappslang.
Steg 4.
Ta loss frostpluggen, görs med en 14mm insexhylsa.
Den sitter till vänster om oljetråget när man ligger under bilen.
Steg 5.
Ta isär insticksvärmaren, använd en tång för låsbrickan och dra ut doppvärmaren.
Skruva fast motorvärmarplugggen, jag tätade med loctite gängtätning men det kan nog gå ändå. sitter ju en metallpackning också. Dra först för hand försiktigt, är ju alu-gängor sen drar man fast med en 32mm hylsa.
Steg 6.
Tryck in doppvärmaren i hylsan du just drog fast och sätt tillbaks låsringen.Steg 7.
Nu är det klart för att dra kabel och fylla på kylvätska. Jag försökte dra kabeln så långt från grenröret som möjligt eftersom det blir väldigt varmt.
6 januari, 2011 kl. 19:28 #215947ZetterlundDeltagare*Tumme upp*
Sticky it is..Har du mer såna här trådar på lager så ska vi självklart fixa “sticky” på dem oxå.
6 januari, 2011 kl. 20:13 #215951robberDeltagareNågon som vet hur det är möjligt att installera motorvärmare på de tidigare versionerna dvs 93-98. Tänker då på importbilar.
/R
6 januari, 2011 kl. 20:21 #215950matte555DeltagareJa inga problem, subaru har samma motorvärmare till alla bensinmotorer. H6:an kanske är undantaget…
Känns det inte lite onödigt att tömma kylaren på vätska innan man tar bort pluggen? Kommer endå vara massor kvar i motorn så lika bra att tömma kylvätskan direkt genom pluggen.
/Mattias
6 januari, 2011 kl. 21:53 #215946isseDeltagareSer att det är en Defa värmare som monteras. Köpte själv en Defa sats just för att man kan lossa elementet från pluggen vilket bör underlätta monteringen väsentligt. Någon som vet om det är samma lösning på Calix värmaren? Om inte så måste ju den vara hyfsat besvärlig att montera…
7 januari, 2011 kl. 00:10 #215942NickeHDeltagareJa inga problem, subaru har samma motorvärmare till alla bensinmotorer. H6:an kanske är undantaget…
Känns det inte lite onödigt att tömma kylaren på vätska innan man tar bort pluggen? Kommer endå vara massor kvar i motorn så lika bra att tömma kylvätskan direkt genom pluggen.
/Mattias
Jo det har du nog rätt i, ja skulle ända byta en klammer så jag tog lös nedre kylarslangen, men visst kommer det mer äckel rinnande över en när man tar bort frostpluggen, glykol är inte på nått sätt trevligt.
Sent from my X10i using Tapatalk
7 januari, 2011 kl. 00:11 #215943NickeHDeltagareSer att det är en Defa värmare som monteras. Köpte själv en Defa sats just för att man kan lossa elementet från pluggen vilket bör underlätta monteringen väsentligt. Någon som vet om det är samma lösning på Calix värmaren? Om inte så måste ju den vara hyfsat besvärlig att montera…
Jo precis av den anledningen jag köpte defa, kan man inte ta isär pluggen så måste nog både tråget och grenröret lossas.
Sent from my X10i using Tapatalk
7 januari, 2011 kl. 12:00 #215940KvarnisDeltagareCalix går även att ta i sär när jag monterade i fjol alla fall 😉 😀
20 januari, 2011 kl. 16:41 #215945MuminDeltagareFy fan att lägga ner tid på bilder och allt.. bra gjort 🙂 Har värmare liggandes för rimlig peng om så önskas skicka pm.
92-2011 samma värmare gäller bensin även 3.0. 3.6 har en annan värmare som man fäster i högra toppen.
29 mars, 2013 kl. 15:08 #215953andreasivarssonDeltagareNågon som vet dimension på o-ringen som tätar mellan värmare och plugg? Alltså den som är röd på 3:de bilden i första inlägget, så vore jag tacksam då min motorvärmare nu läcker i den skarven.
3 maj, 2013 kl. 09:42 #215952TypeRDeltagarecalix for a Classic is the same oring to split apart etc d—0.o—b
9 december, 2013 kl. 10:28 #215948edbeDeltagarePratade precis med lokala subaru-verkstan och dom tar 3100 för arbetet och 5487 totalt för montering på en Sti 02. Han snackade om att det skulle vara “lite bökigt på dessa bilar iom att man måste lossa på motorfästen osv”. Antar att han menar grenröret. Det låter ju inte som att det behövs på denna instruktion men varför gör en verkstad det ändå?
Är absolut ingen bil-mek men det verkar ju inte vara så svårt på papper. Vågar man sig på detta som vanlig dödlig? 3100kr är ju en slant.
28 januari, 2014 kl. 14:38 #215944NickeHDeltagarePratade precis med lokala subaru-verkstan och dom tar 3100 för arbetet och 5487 totalt för montering på en Sti 02. Han snackade om att det skulle vara “lite bökigt på dessa bilar iom att man måste lossa på motorfästen osv”. Antar att han menar grenröret. Det låter ju inte som att det behövs på denna instruktion men varför gör en verkstad det ändå?
Är absolut ingen bil-mek men det verkar ju inte vara så svårt på papper. Vågar man sig på detta som vanlig dödlig? 3100kr är ju en slant.
Du behöver inte ta loss grenröret eftersom man kan ta isär värmaren, väldigt enkelt jobb. Det enda som är lite bök med är att dra kabeln till kupeväremen in i kupen, se också till så inget ligger nära grenrör, turbo elelr likanade som blir varmt. Dumt att smälta kablarna. Men det är inte svårt bara trångt, skitigt och mindre kul 🙂
Jag ska se om jag kan fixa till bilderna, min webbserver verkar inte fungera för tillfället.
Lycka till
28 januari, 2014 kl. 19:12 #215949edbeDeltagareDu behöver inte ta loss grenröret eftersom man kan ta isär värmaren, väldigt enkelt jobb. Det enda som är lite bök med är att dra kabeln till kupeväremen in i kupen, se också till så inget ligger nära grenrör, turbo elelr likanade som blir varmt. Dumt att smälta kablarna. Men det är inte svårt bara trångt, skitigt och mindre kul 🙂
Jag ska se om jag kan fixa till bilderna, min webbserver verkar inte fungera för tillfället.
Lycka till
Vore jättesnällt!
Sent from my iPhone using Tapatalk
23 november, 2015 kl. 08:48 #215954druttenDeltagareHar precis lyckat få dit en intsicksvärmare från Defa på min Legacy diesle.
Att få lös pluggen var en smal sak men att få dit värmaren var ett vansinningt bök.
Eftersom styrstången ligger ivägen för en hylsa gick det inte att dra fast värmaren med hylsa även om jag monterade isär allt. När man sedan skulle tillbaka med låsringen blev det lite problem igen.lokal Subaru verkstad skulle ha 6300 för att göra arbetet och när jag låg där på garagegolvet kändes det som ett rimligt pris.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.