› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Väghållning › Göra bromsarna vårfina??
- Detta ämne har 37 svar, 3,592 deltagare, och uppdaterades senast för 18 år, 7 månader sedan av
Mats.
-
FörfattareInlägg
-
21 mars, 2006 kl. 06:43 #5529
Mats
DeltagareJag har funderat på att måla mina bromsok. De som suttit på bilen i 7 år är ju inte så snygga längre. På min gamla GT målade jag med sprejburk på plats men nu tänkte jag göra det rätt från början och pulverlacka dem.
Finns det renoveringssatser att köpa till våra ok? Pris? Innehåller den alla packingar man behöver? Är det svårt att dela oken och ta ur alla packningar och liknande? Nåt som jag klarar själv kanske? Alla packningar och sånt måste ju bort när oken skall blästras och pulvras.
Mats GBG
Regionsansvarig Göteborg21 mars, 2006 kl. 07:58 #73414simo
DeltagareTror att Niklas kan ge tips på hur du delar på de 😉
/U
21 mars, 2006 kl. 07:58 #73413simo
DeltagareTror att Niklas kan ge tips på hur du delar på de 😉
/U
21 mars, 2006 kl. 08:27 #73409SecretAgentMan
Deltagare*asg*
Ja jääävlar… 😀 Jag har inte kikat på’t Mats, men renoveringskit är ju till för att pilla isär och göra rent allt, kan inte annat än förmoda att allt du behöver är med. 🙂
/J
21 mars, 2006 kl. 12:45 #73415Manor
DeltagareJag har funderat på att måla mina bromsok. De som suttit på bilen i 7 år är ju inte så snygga längre. På min gamla GT målade jag med sprejburk på plats men nu tänkte jag göra det rätt från början och pulverlacka dem.Finns det renoveringssatser att köpa till våra ok? Pris? Innehåller den alla packingar man behöver? Är det svårt att dela oken och ta ur alla packningar och liknande? Nåt som jag klarar själv kanske? Alla packningar och sånt måste ju bort när oken skall blästras och pulvras.Mats GBGRegionsansvarig Göteborg
Om du inte har något strul med oken så kan du väl lika gärna måla dem med hammarlack. Det gick snabbt och ett riktigt hyfsat resultat. Avvakta att renovera dem tills det verkligen behövs.
mvh Mats N – man skola inte mickla med saker som redan fungerar…
21 mars, 2006 kl. 16:25 #73422Mats
DeltagareMen jag tycker det skulle bli mycket snyggare om man pulvrar dem i guld. O så ett par Gun Metal Black fälgar till det. Kan inte bli bättre på en svart bil. Och om man en gång börjar pilla med dem så kan man ju göra det ordentligt från början. Eller hur?
Mats GBG
Regionsansvarig Göteborg21 mars, 2006 kl. 17:53 #73417Grusdraparn
DeltagareMen jag tycker det skulle bli mycket snyggare om man pulvrar dem i guld. O så ett par Gun Metal Black fälgar till det. Kan inte bli bättre på en svart bil. Och om man en gång börjar pilla med dem så kan man ju göra det ordentligt från början. Eller hur?Mats GBGRegionsansvarig Göteborg
Visst kan det bli bättre, svarta ok med vita fälgar 😛
Jag renoverade oket fram på XR:n, inga som helst svårigheter. Borde inte vara så mycket knepigare med bil-ok.
Tänk bara på att inte lossa oken från bromslangarna innan du pressat ur cylindrarna.
/K – lärde sig den hårda vägen :+
29 mars, 2006 kl. 19:40 #73439RK
DeltagareTänk bara på att inte lossa oken från bromslangarna innan du pressat ur cylindrarna./K – lärde sig den hårda vägen :+
Jag tycker att det är lättare att pressa ut kolvarna med tryck luft efter att man har lossat dem, men det gäller att vara försiktig för de kommer ut med en jävla fart.
Jag kan varmt rekomendera en ordentlig renovering av oken, åtminstone mina bromsar blev betydligt bättre efter renovering, byt alla gummi tätningar och passa på att blästra och måla på samma gång.
Kan föresten skicka lite bilder från då jag renoverade mina bromsar om du är intresserad Mats??
30 mars, 2006 kl. 04:43 #73423Mats
DeltagareGärna, skicka på ba.
Mats.Lindholm@samuelsons.seMats GBG
Regionsansvarig Göteborg30 mars, 2006 kl. 06:22 #73433pannan
DeltagareTänk bara på att inte lossa oken från bromslangarna innan du pressat ur cylindrarna./K – lärde sig den hårda vägen :+
Jag tycker att det är lättare att pressa ut kolvarna med tryck luft efter att man har lossat dem, men det gäller att vara försiktig för de kommer ut med en jävla fart.Jag kan varmt rekomendera en ordentlig renovering av oken, åtminstone mina bromsar blev betydligt bättre efter renovering, byt alla gummi tätningar och passa på att blästra och måla på samma gång.Kan föresten skicka lite bilder från då jag renoverade mina bromsar om du är intresserad Mats??
Om man använder sig utav tryckluft var jäkla försiktig så inte packningarna går sönder. Vanligt fenomen om man försöker pressa ut kolvarna med tryckluft.
30 mars, 2006 kl. 06:25 #73424Mats
DeltagareOm man använder sig utav tryckluft var jäkla försiktig så inte packningarna går sönder. Vanligt fenomen om man försöker pressa ut kolvarna med tryckluft.
Spelar ju cykel egentligen då jag skall byta alla packningar ändå, om jag bestämmer mig för att göra rent och blästra oken.
Mats GBG
Regionsansvarig Göteborg30 mars, 2006 kl. 06:45 #73434pannan
Deltagare.Spelar ju cykel egentligen då jag skall byta alla packningar ändå, om jag bestämmer mig för att göra rent och blästra oken.Mats GBGRegionsansvarig Göteborg
Tejpar du bara och är försiktig går det att ha kvar packningarna i om man blästrar dem också. Men skall du endå byta gör det inget. Kolla dock upp vad packningarna kostar. Brembos packningssatser är t ex snuskigt dyra. Minns att jag betalade över 2500 kr för mina förut.
30 mars, 2006 kl. 07:01 #73425Mats
DeltagareJag tror att reparationssatsen till 4-kolvsoken går på 300kr. Var det inte Manor som hade köpt en sån till sina ok?
Hur klarar packningarna ugnen då? Om man skall blästra och pulverlacka menar jag.
Mats GBG
Regionsansvarig Göteborg30 mars, 2006 kl. 07:20 #73435pannan
DeltagareJag tror att reparationssatsen till 4-kolvsoken går på 300kr. Var det inte Manor som hade köpt en sån till sina ok?Hur klarar packningarna ugnen då? Om man skall blästra och pulverlacka menar jag.Mats GBGRegionsansvarig Göteborg
De som pulverlackerade sade att de skall klara sig. Men jag gjorde mina utan packningar så för mig spelade det ingen roll.
30 mars, 2006 kl. 07:52 #73416Manor
DeltagareJag tror att reparationssatsen till 4-kolvsoken går på 300kr. Var det inte Manor som hade köpt en sån till sina ok?Hur klarar packningarna ugnen då? Om man skall blästra och pulverlacka menar jag.Mats GBGRegionsansvarig Göteborg
Nix, jag har inte köpt någon renoveringssats till oken.
mvh Mats N
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.