SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Väghållning Göra bromsarna vårfina??

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 38 totalt)
  • Författare
    Mats
    Deltagare

Jag har funderat på att måla mina bromsok. De som suttit på bilen i 7 år är ju inte så snygga längre. På min gamla GT målade jag med sprejburk på plats men nu tänkte jag göra det rätt från början och pulverlacka dem.

Finns det renoveringssatser att köpa till våra ok? Pris? Innehåller den alla packingar man behöver? Är det svårt att dela oken och ta ur alla packningar och liknande? Nåt som jag klarar själv kanske? Alla packningar och sånt måste ju bort när oken skall blästras och pulvras.

Mats GBG
      Regionsansvarig Göteborg

simo
      Deltagare

Tror att Niklas kan ge tips på hur du delar på de 😉

/U

simo
        Deltagare

Tror att Niklas kan ge tips på hur du delar på de 😉

/U

SecretAgentMan
          Deltagare

*asg*

Ja jääävlar… 😀 Jag har inte kikat på’t Mats, men renoveringskit är ju till för att pilla isär och göra rent allt, kan inte annat än förmoda att allt du behöver är med. 🙂

/J

Manor
            Deltagare

Jag har funderat på att måla mina bromsok. De som suttit på bilen i 7 år är ju inte så snygga längre. På min gamla GT målade jag med sprejburk på plats men nu tänkte jag göra det rätt från början och pulverlacka dem.Finns det renoveringssatser att köpa till våra ok? Pris? Innehåller den alla packingar man behöver? Är det svårt att dela oken och ta ur alla packningar och liknande? Nåt som jag klarar själv kanske? Alla packningar och sånt måste ju bort när oken skall blästras och pulvras.Mats GBGRegionsansvarig Göteborg

Om du inte har något strul med oken så kan du väl lika gärna måla dem med hammarlack. Det gick snabbt och ett riktigt hyfsat resultat. Avvakta att renovera dem tills det verkligen behövs.

mvh Mats N – man skola inte mickla med saker som redan fungerar…

Mats
              Deltagare

Men jag tycker det skulle bli mycket snyggare om man pulvrar dem i guld. O så ett par Gun Metal Black fälgar till det. Kan inte bli bättre på en svart bil. Och om man en gång börjar pilla med dem så kan man ju göra det ordentligt från början. Eller hur?

Mats GBG
                Regionsansvarig Göteborg

Grusdraparn
                Deltagare

Men jag tycker det skulle bli mycket snyggare om man pulvrar dem i guld. O så ett par Gun Metal Black fälgar till det. Kan inte bli bättre på en svart bil. Och om man en gång börjar pilla med dem så kan man ju göra det ordentligt från början. Eller hur?Mats GBGRegionsansvarig Göteborg

Visst kan det bli bättre, svarta ok med vita fälgar 😛

Jag renoverade oket fram på XR:n, inga som helst svårigheter. Borde inte vara så mycket knepigare med bil-ok.

Tänk bara på att inte lossa oken från bromslangarna innan du pressat ur cylindrarna.

/K – lärde sig den hårda vägen :+

RK
                  Deltagare

Tänk bara på att inte lossa oken från bromslangarna innan du pressat ur cylindrarna./K – lärde sig den hårda vägen :+

Jag tycker att det är lättare att pressa ut kolvarna med tryck luft efter att man har lossat dem, men det gäller att vara försiktig för de kommer ut med en jävla fart.

Jag kan varmt rekomendera en ordentlig renovering av oken, åtminstone mina bromsar blev betydligt bättre efter renovering, byt alla gummi tätningar och passa på att blästra och måla på samma gång.

Kan föresten skicka lite bilder från då jag renoverade mina bromsar om du är intresserad Mats??

Mats
                    Deltagare

Gärna, skicka på ba.
                      Mats.Lindholm@samuelsons.se

Mats GBG
                      Regionsansvarig Göteborg

pannan
                      Deltagare

Tänk bara på att inte lossa oken från bromslangarna innan du pressat ur cylindrarna./K – lärde sig den hårda vägen :+

Jag tycker att det är lättare att pressa ut kolvarna med tryck luft efter att man har lossat dem, men det gäller att vara försiktig för de kommer ut med en jävla fart.Jag kan varmt rekomendera en ordentlig renovering av oken, åtminstone mina bromsar blev betydligt bättre efter renovering, byt alla gummi tätningar och passa på att blästra och måla på samma gång.Kan föresten skicka lite bilder från då jag renoverade mina bromsar om du är intresserad Mats??

Om man använder sig utav tryckluft var jäkla försiktig så inte packningarna går sönder. Vanligt fenomen om man försöker pressa ut kolvarna med tryckluft.

Mats
                        Deltagare

Om man använder sig utav tryckluft var jäkla försiktig så inte packningarna går sönder. Vanligt fenomen om man försöker pressa ut kolvarna med tryckluft.

Spelar ju cykel egentligen då jag skall byta alla packningar ändå, om jag bestämmer mig för att göra rent och blästra oken.

Mats GBG
                          Regionsansvarig Göteborg

pannan
                          Deltagare

.Spelar ju cykel egentligen då jag skall byta alla packningar ändå, om jag bestämmer mig för att göra rent och blästra oken.Mats GBGRegionsansvarig Göteborg

Tejpar du bara och är försiktig går det att ha kvar packningarna i om man blästrar dem också. Men skall du endå byta gör det inget. Kolla dock upp vad packningarna kostar. Brembos packningssatser är t ex snuskigt dyra. Minns att jag betalade över 2500 kr för mina förut.

Mats
                            Deltagare

Jag tror att reparationssatsen till 4-kolvsoken går på 300kr. Var det inte Manor som hade köpt en sån till sina ok?

Hur klarar packningarna ugnen då? Om man skall blästra och pulverlacka menar jag.

Mats GBG
                              Regionsansvarig Göteborg

pannan
                              Deltagare

Jag tror att reparationssatsen till 4-kolvsoken går på 300kr. Var det inte Manor som hade köpt en sån till sina ok?Hur klarar packningarna ugnen då? Om man skall blästra och pulverlacka menar jag.Mats GBGRegionsansvarig Göteborg

De som pulverlackerade sade att de skall klara sig. Men jag gjorde mina utan packningar så för mig spelade det ingen roll.

Manor
                                Deltagare

Jag tror att reparationssatsen till 4-kolvsoken går på 300kr. Var det inte Manor som hade köpt en sån till sina ok?Hur klarar packningarna ugnen då? Om man skall blästra och pulverlacka menar jag.Mats GBGRegionsansvarig Göteborg

Nix, jag har inte köpt någon renoveringssats till oken.

mvh Mats N

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 38 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.