SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Väghållning Greenstuff bromsbelläg på Impreza?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
  • Författare
    rickey
    Deltagare

Jag är i behov av att byta bromsskivor och bromsklossar fram på min Impreza GT-99.

Har funderat på att skaffa borrade ventilerade skivor framtill och sen kommer vi till frågan, kan man använda sig av greenstuff klossar?

Jag var inne på Micro och pratade med en kille och han sa att de inte rekomenderade greenstuff belägg på Imprezan utan isf yellowstuff eller orginal.

Tack på förhand!

MariaimprezaGT
      Deltagare

precis… De röda motsvarar typ orginal, är lite bättre, framförallt så dammar de inte så mkt då de är keramiska.. De gula har betydligt högre arbetstemperatur, så man får tänka sig lite för när de är blött å kallt ute, men de är att föredra om man ska köra lite mer rolig å avancerad körning.

Maria

Audi is teh ####!!

rickey
        Deltagare

Jag kör bilen ganska lugnt, men man vill ju ändå inte vara begränsad för att kunna köra lite inspirerat någon gång!

Han på Micro sa till mig att de röda var den värsta som var typ bara för bankörning.

Jag vill gärna inte att fälgarna ska dammas ner innan man ens har hunnit bromsa.

Vad ska man satsa på då tro? Redstuff?

MariaimprezaGT
          Deltagare

haha ge han på micro boken med ebc grejer 😉 😀 hahahh.

De gula tål upp till ca 900 grader, de nöter rätt mkt på skivor om man inte har en skiva som tål såpass.. orginalskivor gör de inte!! å de riskerar även att bli skeva!

Vill man köra bana lite då å då tycker jag man kör de gula fram, å de röda bak, De gula är inte keramiska, men dammar typ inget (kör själv med såna på ådin), men som sagt, de kräver lite mer planering vid bromsning vid ogynnsamma förhållanden. men de är itne som att bilen bara ”skenar” utan de är som att ha dåliga bromsar, så jag brukar småbromsa lite så vid de tillfällena för att ha ”rätt” effekt vid behov. De röda tycker jag itne räcker till vid bankörningar, de har betydligt lägre tålighet när de gäller temperaturer, de är dock lämpliga bak för den som inte kör som om bilen är stulen!

Så en bra kompremiss, gula fram, bättre bromsskivor fram (USR skivorna är riktigt bra å har bra pris med) å röda bak, man bör väl helst ha lite bättre skivor bak om man kör aktiverat, men oftast klarar man sig utan att byta de bak..

Antar du har en GT? Har du en STI så har du brembo, då ska du ha gula runt om.

Maria

Audi is teh ####!!

rickey
            Deltagare

Jag har den GTn som är på bild på alla mina inlägg här, sitter visserligen en STi dekal på dörrarna, men det är mäst för att skrämmas lite! 😉

Jag vet inte riktigt vad jag ska satsa på, jag vill inte ha något som kommer nöta sönder bromsskivorna direkt, men jag hade tänkt köpa ventilerade bromsskivor, antingen av brembo eller oz som de hade på Micro, oz kostade nog ca 1500st framtill. Men de borde väl hålla för ett par sådana gula klossar då?

Läste i en tidigare tråd här som tendency tror jag startade om GT och bromsbyte och han hade hittat några skivor och klossar som skulle vara riktigt bra pratades det om, det ska ju inte gnissla en massa när man bromsar, det är inte så fränt!

MariaimprezaGT
              Deltagare

dessa gnisslar inte. EBC USR skivor ligger i samma prisklass, men är lackade så de rostar inte. Matchar beläggen bra. Skivorna är slitsade och ventillerade.

Maria

Audi is teh ####!!

rickey
                Deltagare

Det låter ju faktiskt inte så tokigt, vågar man fråga vad ett sådant kalas skulle kosta med skivor och klossar framtill, för det är det som är mäst aktuellt… Kolla gärna pris på baktill också, man kanske bör byta de samtidigt, bilen har rullat snart 9000 mil.

Tack. 🙂

MariaimprezaGT
                  Deltagare

är ledig idag:) men PM:ar dig imorgon 🙂 Vart bor du? så jag vet om jag ska räkna in frakten 🙂

Maria

Audi is teh ####!!

rickey
                    Deltagare

Gottegrisar som är lediga! 😉 Själv jobbar man 1415 – 2330 denna veckan… *gäsp*

Jag bor i Laholm

Tack för hjälpen! 🙂

MariaimprezaGT
                      Deltagare

slår dock vad om att du slipper lördagslitet 😉 Är ledig varannan måndag som kompensation.

Maria

Audi is teh ####!!

FeA
                        Deltagare

Jag kör med EBC skivor runt om, redstuff i fram och greenstuff i bak.
                          Har funkat jäkligt bra, både på bana och gata.

I bak är slitaget näst intill mininmalt. Har ett par nya redstuff som ligger och väntar på montering bak, men dom gröna vägrar ta slut…

I fram så har jag gjort av med ett par gröna, och ett par röda, på 5 års körande. Och då åker jag en hel del bana…

Så mitt tips är EBC turbogroove skiva med redstuff belägg, billigt och bra 🙂

rickey
                          Deltagare

Ja, det blir nog EBC skivor samt röda klossar runt om.

Hur ”dåliga” blir bromsarna när de är kalla?

mikael ravn
                            Deltagare

Jag kan bara snacka gott om EBC´s Gula, har dem själv fram på min STi
                              Kör ganska så mycket i olika väglag och är imponerad över deras bett vid minus grader också.
                              Annars brukar ”ban” klossar kräva rätt uppvärmning och temp för att nypa.Jag kan bara säga att min upplevelse av dem är (om jag skall prata i procent) 80% av brembos nyp vid kalla och lika bra till och med ibland upplever jag dem som grymmare än Brembos vid hårdare körning.
                              För att inte prata prismässigt, de är betydligt billigare än Brembos dito.Men måste ändå säga Brembo ÄR Brembo…!

Lycka Till

Mvh.Micke

rickey
                              Deltagare

Jag håller alla mina tummar och tår på att det blir bra eftersom det är lite pengar man blir tvungen att lägga på det! 😉

Greenstuff – lite för klent för imprezan
                                Yellostuff – för lite street-körning
                                Redstuff – för streetkörning samt bankörning

Är det rätt kategoriserat på färgerna där? *kliar i huvudet*

mikael ravn
                                Deltagare

Jag håller alla mina tummar och tår på att det blir bra eftersom det är lite pengar man blir tvungen att lägga på det! 😉 Greenstuff – lite för klent för imprezanYellostuff – för lite street-körningRedstuff – för streetkörning samt bankörningÄr det rätt kategoriserat på färgerna där? *kliar i huvudet*

Måste få rätta dig (Hoppas,du inte tar illa upp nu.)

Ultimax OEM
                                  Replacement Brakes

Greenstuff Roadsport
                                  Replacement Brakes

Redstuff Superstreet
                                  Replacement Brakes

Yellowstuff Ultra High
                                  Friction Track & Street
                                  Replacement Brakes

”Citat” från http://www.ebcbrakes.com

Hoppas det hjälper

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.