SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Grenrör

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    rod718
    Deltagare

Hej alla!
      Jag läser mycket på engelska sidor om byte av grenrör, alltså mellan motor och TILL turbo. Ska enligt uppgift där vara enorm effektvinst!? Vad jag kan läsa här hemma i Sverige så verkar byte avgassystem FRÅN turbo och bakåt vara melodin!? Ska strax byta system och turbo, och kanske då grenrör OM det nu är så bra!
      Nån som vet och kan hjälpa mig till vetskap?
      Björn Luleå

Adam K
      Deltagare

Vad JAG läst mig till så är det ingen vinst, tvärtom, att byta till större, tubular, grenrör om du har en någorlunda ’normal
        turbo (inte över 350 hp). Däremot ska det vara bättre spool och förmåga att hålla boost på höga varv med portade grenrör, särskilt med specialtillverkad up-pipe.
        Jag har undersökt lite, portade grenrör, med up-pipe, går på bortåt 5000 till dörren. Mycket pengar för rätt lite vinst.
        Och att porta själv går ju, men resultatet blir inte lika bra.
        Själv tog jag en titt under motorn, såg alla hoprostade bultar till värmesköldarna och gav upp…

.zip
        Deltagare

Håller med Adam.
          Pilla inte med grenröret. Risk för avgaslekage är enormt stort just där eftersom up-pipen sitter bara med två bultar.
          Men om du ändå vill byta så rekomenderar jag GTSPEC GEN II som sitter med tre bultar.
          http://www.wheeldude.com/catalog/images/gtspecexhaustmaniwrx.jpg

Det du vinner mest på är byte av downpipe och resten av systemet.

//.zip

stoffe86
          Deltagare

tjena har extraktorgrenrör och de blev väldig skilnad på ljudet tycket jag och samband med bytet av grenröret så satte jag på en störe turbo

Dock har jag inte mappat min bil än så jag vet inte hur mycket effekt man kan vina på de , men de va lite bökigt och få ditt , räkna med en del svordomar 😛

Köpte mitt från scoobyworld i england

mvh

rod718
            Deltagare

…..okay!
              Vilket rör köpte du?
              Björn

stoffe86
              Deltagare

det heter Afterburner Performance Exhaust Headers

rod718
                Deltagare

Vilken turbo köpte du, och var? Kostade?
                  Björn

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.