› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Allmänt › GT : vanlig vs. lättvikt
- Detta ämne har 30 svar, 2,256 deltagare, och uppdaterades senast för 19 år, 4 månader sedan av
Manor.
-
FörfattareInlägg
-
29 augusti, 2005 kl. 16:59 #878
tendency
DeltagareVad är det som skiljer sig mellan vanliga GT och en s.k. lättviktsmodell? Och finns det några rent estetiska kännetecken man ser vid första anblick?
Vanliga GTn – finns den utan taklucka?
29 augusti, 2005 kl. 17:19 #41009Kvarnis
DeltagareTja om man jämför med en Ra vilket iofs inte är helt rätt så saknas bla sidokjolar ingen taklucka ev takscoop.
Sen ska den inte ha el-hissar,ac, lr ABS.
Sen så kan man iofs lägga till det ena å det andra i Japan så finns igentligen inget 100% svar 😀
29 augusti, 2005 kl. 17:20 #41014modulated
DeltagareSen har väl RA’n inte någon ljudisolering för att spara vikt.
// Patrick P.
29 augusti, 2005 kl. 19:13 #41019tendency
DeltagareTja om man jämför med en Ra vilket iofs inte är helt rätt så saknas bla sidokjolar ingen taklucka ev takscoop.Sen ska den inte ha el-hissar,ac, lr ABS.Sen så kan man iofs lägga till det ena å det andra i Japan så finns igentligen inget 100% svar 😀
Men RAn är väl en STi? Då kanske inte jämförelsen blir helt som önskat 🙂
Finns det en lättviktsmodell av vanliga GTn?
Men iofs är det väl samma sak där isåfall, att man kan lägga till det ena och det andra, dvs inget blir specifikt/speciellt som alltid kännetecknar lättviktaren. Inget 100%igt svar (?)30 augusti, 2005 kl. 09:49 #41001SVARTEN
DeltagareHalloj hoppas det klarnar lite.
Som lättviktsmodell av GT:n finns det en modell som heter 555 WRC-edition. Den tillverkades mellan 99-00 och kännetecknas med två kulörer stealgrey (350 ex) och deep black mica (150ex).
Den har svart blå sti inredning, röda sömmar på ratt/knopp/vxl-spak. Silvergrått instrumenthus, ingen taklucka, guldfärgade 16 tummare, inget delbart säte med fastmonterat bakre fjäderbensstag och sparsamt roskskyddad.
Tjänstevikten för denna modell är 1180kg mot normalviktiga GT som är 1330.
/C-med en svart
30 augusti, 2005 kl. 09:52 #41026Niklas
DeltagareÄr det takluckan och det delbara baksätet som väger så mycket? 😀
/N – har röda sömmar i sin ratt :9
30 augusti, 2005 kl. 10:45 #40999Strat
DeltagareSkulle vara intressant med siffror på vad saker väger, typ ac (har hört 30kg totalt) taklucka, dämpmattor, baksäte, framstolar osv. Någon som har koll på det?
30 augusti, 2005 kl. 10:50 #41027Niklas
DeltagareVet inte hur mycket ryggstödet för baksätet väger men sittdynan väger ju typ 0.5kg, lättare material än skumgummi tror jag inte finns. 🙂
30 augusti, 2005 kl. 11:12 #41020tendency
DeltagareJa, där ser man. Tack så mkt för det! En sådan vore ju trevlig, viktbortfallet lär ju göra en del för prestandan. :9
Ngn som vet hur vanligt det är med (vanliga) GT – utan taklucka?
Och som Strat också undrar, ngn som har viktuppgifter, för taklucka bl.a?30 augusti, 2005 kl. 11:15 #41000Strat
DeltagareVet inte hur mycket ryggstödet för baksätet väger men sittdynan väger ju typ 0.5kg, lättare material än skumgummi tror jag inte finns. 🙂
Hehe, jo. Jag har ju faktiskt både rygg- och sittdelen i förrådet numera, så jag kan ju föröska väga det vid tillfälle 😉
30 augusti, 2005 kl. 11:33 #41002SVARTEN
DeltagareHallå älg.
Det är rostskyddet/ljuddämpning och taket som skiljer med innertak och lucka. Hur mycket originalbaksäte som är delbart väger vet jag ej, men det är betydligt mycket styvare än det som jag har då det inte sitter förstärking i rygg som den vanliga GT:n. Det är bara skumgummi och en plyfaskiva som man vilar ryggen på.
/C
30 augusti, 2005 kl. 13:45 #41010Kvarnis
DeltagareSka bli kul å se vad Ra’n väger när man ska regga den … 😀
Innan lite små skit försvinner…. sen så finns det asfalt på en RA oxå 😮 !!30 augusti, 2005 kl. 18:52 #41021tomaso
Deltagarereservhjulet tycker jag borde stjäla en hel del vikt i gt:n , det känns väldigt tungt . jag har plockat ur mitt allafall , får nog aldrig punka … 🙂
30 augusti, 2005 kl. 19:07 #40998SecretAgentMan
Deltagare*asgarv*
…snacka om att verkligen be om en punktering – se till att mobilen är laddad nästa gång du åker iväg. 😀
/J
1 september, 2005 kl. 18:29 #41003Subarumicke
DeltagareHar en Impreza utan abs,airbags,ac,taklucka,vet inte hur mycket lättare den är men vissa säger 1250 kg väger den? (tjänstevikt) RA modellen är en lättvikts variant som från början var avsedd för att bygga Tävlingsbil på dessvärre är dom felstyrda=Postbil,och det är ingen hit när man ska åka i drive-trun på donken 🙁
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.