SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Allmänt GT : vanlig vs. lättvikt

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 31 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #878
    tendency
    Deltagare

    Vad är det som skiljer sig mellan vanliga GT och en s.k. lättviktsmodell? Och finns det några rent estetiska kännetecken man ser vid första anblick?

    Vanliga GTn – finns den utan taklucka?

    Impreza GT SEDAN 1999 nya

    #41009
    Kvarnis
    Deltagare

    Tja om man jämför med en Ra vilket iofs inte är helt rätt så saknas bla sidokjolar ingen taklucka ev takscoop.

    Sen ska den inte ha el-hissar,ac, lr ABS.

    Sen så kan man iofs lägga till det ena å det andra i Japan så finns igentligen inget 100% svar 😀

    #41014
    modulated
    Deltagare

    Sen har väl RA’n inte någon ljudisolering för att spara vikt.

    // Patrick P.

    #41019
    tendency
    Deltagare

    Tja om man jämför med en Ra vilket iofs inte är helt rätt så saknas bla sidokjolar ingen taklucka ev takscoop.Sen ska den inte ha el-hissar,ac, lr ABS.Sen så kan man iofs lägga till det ena å det andra i Japan så finns igentligen inget 100% svar 😀

    Men RAn är väl en STi? Då kanske inte jämförelsen blir helt som önskat 🙂

    Finns det en lättviktsmodell av vanliga GTn?
    Men iofs är det väl samma sak där isåfall, att man kan lägga till det ena och det andra, dvs inget blir specifikt/speciellt som alltid kännetecknar lättviktaren. Inget 100%igt svar (?)

    Impreza GT SEDAN 1999 nya

    #41001
    SVARTEN
    Deltagare

    Halloj hoppas det klarnar lite.

    Som lättviktsmodell av GT:n finns det en modell som heter 555 WRC-edition. Den tillverkades mellan 99-00 och kännetecknas med två kulörer stealgrey (350 ex) och deep black mica (150ex).

    Den har svart blå sti inredning, röda sömmar på ratt/knopp/vxl-spak. Silvergrått instrumenthus, ingen taklucka, guldfärgade 16 tummare, inget delbart säte med fastmonterat bakre fjäderbensstag och sparsamt roskskyddad.

    Tjänstevikten för denna modell är 1180kg mot normalviktiga GT som är 1330.

    /C-med en svart

    #41026
    Niklas
    Deltagare

    Är det takluckan och det delbara baksätet som väger så mycket? 😀

    /N – har röda sömmar i sin ratt :9

    #40999
    Strat
    Deltagare

    Skulle vara intressant med siffror på vad saker väger, typ ac (har hört 30kg totalt) taklucka, dämpmattor, baksäte, framstolar osv. Någon som har koll på det?

    #41027
    Niklas
    Deltagare

    Vet inte hur mycket ryggstödet för baksätet väger men sittdynan väger ju typ 0.5kg, lättare material än skumgummi tror jag inte finns. 🙂

    #41020
    tendency
    Deltagare

    Ja, där ser man. Tack så mkt för det! En sådan vore ju trevlig, viktbortfallet lär ju göra en del för prestandan. :9

    Ngn som vet hur vanligt det är med (vanliga) GT – utan taklucka?
    Och som Strat också undrar, ngn som har viktuppgifter, för taklucka bl.a?

    Impreza GT SEDAN 1999 nya

    #41000
    Strat
    Deltagare

    Vet inte hur mycket ryggstödet för baksätet väger men sittdynan väger ju typ 0.5kg, lättare material än skumgummi tror jag inte finns. 🙂

    Hehe, jo. Jag har ju faktiskt både rygg- och sittdelen i förrådet numera, så jag kan ju föröska väga det vid tillfälle 😉

    #41002
    SVARTEN
    Deltagare

    Hallå älg.

    Det är rostskyddet/ljuddämpning och taket som skiljer med innertak och lucka. Hur mycket originalbaksäte som är delbart väger vet jag ej, men det är betydligt mycket styvare än det som jag har då det inte sitter förstärking i rygg som den vanliga GT:n. Det är bara skumgummi och en plyfaskiva som man vilar ryggen på.

    /C

    #41010
    Kvarnis
    Deltagare

    Ska bli kul å se vad Ra’n väger när man ska regga den … 😀
    Innan lite små skit försvinner…. sen så finns det asfalt på en RA oxå 😮 !!

    #41021
    tomaso
    Deltagare

    reservhjulet tycker jag borde stjäla en hel del vikt i gt:n , det känns väldigt tungt . jag har plockat ur mitt allafall , får nog aldrig punka … 🙂

    #40998
    SecretAgentMan
    Deltagare

    *asgarv*

    …snacka om att verkligen be om en punktering – se till att mobilen är laddad nästa gång du åker iväg. 😀

    /J

    #41003
    Subarumicke
    Deltagare

    Har en Impreza utan abs,airbags,ac,taklucka,vet inte hur mycket lättare den är men vissa säger 1250 kg väger den? (tjänstevikt) RA modellen är en lättvikts variant som från början var avsedd för att bygga Tävlingsbil på dessvärre är dom felstyrda=Postbil,och det är ingen hit när man ska åka i drive-trun på donken 🙁

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 31 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.