Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #35735
    cecce
    Deltagare

      Min Impreza GT kombi -99 började blinka med halvljuset för en tid sedan. Nu har halvljuset lagt av helt. Allt annat funkar och det klickar i reläerna när jag tänder lyset samt när jag växlar mellan hel-/halvljus. Jag har testat att byta ena glödlampan och det funkar ändå inte. Är det någon som har erfarenheter av samma problem? Kastar ut frågan innan jag börjar att gräva i problemet i helgen.

      #287882
      Igge
      Deltagare

        Har bara lösa generella tips men kanske bättre än inget:

        Lyser bakljuset konstant eller lägger det av i takt?

        Har för mig de går på samma säkring (kan minnas fel)
        Om ja så är ju felet antagligen “tidigt” i systemet, så kolla säkringshållare osv.
        Annars är det senare så kolla kablar och jordpunkter närmre lyset.

        Lycka till och skriv gärna här när du löst det 🙂

        #287883
        TommyToad
        Deltagare

          Har haft samma problem på gamla bilen (GT 00), då var det glapp i kontakterna till lysena. Samma sak hände båda sidorna, tätt efter varandra. Testa rycka och dra lite i kontakterna med lysena på.

          #287884
          cecce
          Deltagare

            Har bara lösa generella tips men kanske bättre än inget:

            Lyser bakljuset konstant eller lägger det av i takt?

            Har för mig de går på samma säkring (kan minnas fel)
            Om ja så är ju felet antagligen “tidigt” i systemet, så kolla säkringshållare osv.
            Annars är det senare så kolla kablar och jordpunkter närmre lyset.

            Lycka till och skriv gärna här när du löst det 🙂

            Tack för tips!
            Hö/vä har olika säkringar så det kan inte (borde inte) vara felet, men jag ska kolla igen. Baklysena har jag inte kollat. Jag börjar där! Annars blir det att söka sig “bakåt” i systemet, från strålkastarna.

            #287885
            cecce
            Deltagare

              Har haft samma problem på gamla bilen (GT 00), då var det glapp i kontakterna till lysena. Samma sak hände båda sidorna, tätt efter varandra. Testa rycka och dra lite i kontakterna med lysena på.

              Tack för tips! Jag har testat att ta bort och sätta tillbaka kontakterna, men jag ska börja att mäta vid strålkastarna så får vi se. Jag kommer absolut att berätta här när/om jag hittar felet.

              #287886
              cecce
              Deltagare

                Började med att byta glödlampor och kolla/byta/flytta runt säkringarna. –Samma fel. Åkte till min kompis som har en likadan Subaru, och lånade hans reläer. –Samma fel. Började mäta ström och kontakt/Motstånd/Ohm. –Fattade ingenting. Inget stämde… Jordfel sa min kompis Johan. –Då blir det konstigt och man fattar ingenting. Hittade en klåp-lagning (Tvinnade sladdar med ejtejp runt) som jag gjorde om, och “gjorde rätt”. –Samma fel. Läste elscheman som jag hittade hos:

                http://ken-gilbert.com/impreza-manuals

                Kliade mig i huvudet och gav upp. Johan tog sig tid idag och kom förbi. Han hittade till slut en bränd kontakt i kontaktdonet till hel- halvljus- /blinkerskontakten på rattstången. Han böjde till “kontaktblecken” i kontakten och smorde på Vaseline som ger bättre kontakt och förhindrar korrosion, säger han, även om Vaseline är vattenbaserat. Nu funkar det igen! Tjohoo!

              Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.