Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #1062
    akepake
    Deltagare

      Funderar på att köpa en GT 00:a och har lite frågor om det går bra? =)

      Dyra servicar?
      Bränsleförbrukning?
      Vanliga fel?
      Rostar lätt?
      Skönt att åka långt i?
      Service intervaller kamkedja osv.

      Tacksam för svar! =)

      MVH Jonas T

      #42185
      FeA
      Deltagare

        Funderar på att köpa en GT 00:a och har lite frågor om det går bra? =)Dyra servicar?Bränsleförbrukning?Vanliga fel?Rostar lätt?Skönt att åka långt i?Service intervaller kamkedja osv.Tacksam för svar! =)MVH Jonas T

        Det tycker jag att du ska göra! 🙂

        1. Nej, inte värre än nåt annat märke över lag.

        2. Det minsta jag har kört på är 0,8 och det mesta 1,5. Snittar på ca. 1,2.

        3. Hmm, inget fel på min så länge jag har ägt den. Men kolla så att växellådan känns bra. Koppling, luftmassemätare och nummerplåtsbelysningen likaså 😀

        4. Näe, inte om den är skött på rätt sätt och underredsbehandlad.
        Är det mycket stenskott så kan det börja rosta i dom. Men så är det med alla bilar.

        5. Nej, men kul 😉

        6. KamREM byts på 10k mil.

        #42186
        backfeed
        Deltagare

          Service:

          Ingen direkt uppfattning om de är billiga eller dyra, men så vitt jag förstått inte speciellt dyrt. En stor service vid 10.000 mil finnes, men den var redan gjord för min del.

          Bränsleförbrukning:

          * Landsvägskörning i laglig hastighet och “lugna” omkörningar; ca 0,8 liter/mil

          * Rolig körning; säkerligen 1,5 liter/mil eller mer

          * Blandad körning: kring 1,0 för min del (bor centralt, kör ganska ofta kortare sträckor).

          Vanliga fel i originalbilar:

          * Luftmassemätaren om det har lekts med sportluftfilter av valfri sort (körde själv med K&N panelfilter från förra ägaren, nuförtiden är det original jämra pappfilter som gäller för mig, blir hursomhelst ingen skillnad ändå så länge som man inte toktrimmar och behöver en hiskelig massa luft). Bilen går som en påse hästskit speciellt när man gasar på ordentligt ifall LMM är trasig, det märker du direkt.

          * Hackande koppling i fuktigt väder ibland. Inte så mycket att bry sig om, man kan slira lite med kopplingen och gasa lite för att få bort det.

          * Småguppig gång vid lugn körning (speciellt i uppförsbacke) när motorn är kall. De flesta bryr sig antingen inte om det eller har inte stött på problemet, men själv hatar jag det. 🙂

          Rostar lätt:

          Verkar inte så. Det enda som rostat under 13.500 mil är ytan på min eftermonterade draganordning från Kovil.

          Skönt att åka långt i:

          Absolut. Förstår inte alls vad folk gnäller om, jag har kört en jä*la massa mil i sträck i både låg och hög hastighet på olika typer av vägar och det är hur skönt som helst. De som gnäller om högt vindbrus kan köpa en ljudisolerad gubbkärra istället, eller se till så att motorn hörs mer istället. Det enda jag eventuellt saknar är farthållare.

          Serviceintervaller:

          1.250 mil.

          Tips:

          KÖP! Du blir inte missnöjd, såvida du inte blir pålurad ett sönderkört lik av någon slirig lögnare (om säljaren bland annat påstår att öppet luftfilter är original så är det dags att titta på en annan bil, det hände mig). 😉

          -= Impreza GT -99 =-

        Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.