› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Hej. Lite funderingar över små saker, om någon kan hjälpa?
- Detta ämne har 14 svar, 1,698 deltagare, och uppdaterades senast för 16 år, 1 månad sedan av
alrik.
-
FörfattareInlägg
-
8 februari, 2009 kl. 21:33 #4333
impreza666
Deltagareska trimma bilen lite. En subaru impeza sti år modell 05.
Har blivit rekomenderad HKS Iridium tändstift HR8. Vart köper man dessa? å självklart till bästa möjliga pris 😛
Sen så har ja lite funderingar kring luft filtret. Måste man ha öppet luft filter? finns d inte bara något som ersätter ogrinal fast lite bättre?
Kör ni alla me öppna filer? bilder kanske?
Mvh mimmi
8 februari, 2009 kl. 22:55 #64787camata
DeltagareJRM tillhandahåller tändstift. 250:-/st.
Varför ska du ha öppet luftfilter?
8 februari, 2009 kl. 23:04 #64791impreza666
Deltagaretack för snabbt svar 🙂
okej.. Finns d ingen närmare stockholm som säljer stift? Kanske till bättre priser, antar att trim firmor inte har d bästa priset.. Brukar ju ligga till så iaf 🙂
kommer inte ihåg vart ja läste om filtrena, men kanske missupfattade det lite då? Det är alltså orginal filtrena som man brukar byta mot värre bara?
Vad brukar ni köra me för filter? antar att dom kan köpas på jrm oxå. Vad kostar dessa å finns dom att köpa närmare stockholm?Tack å gonatt
8 februari, 2009 kl. 23:11 #64788camata
DeltagareImportera stift om du ska snåla.
När jag gick skola pendlade vi 45 km på morgonen och 45 på eftermiddagen, så Södertälje är Stockholm för mig.
3-4 mil är ju ingenting för ett besök på JRM, som säkert han besvara fler av dina frågor.Kan någon säga mig och trådskaparen varför man ska ha öppet luftfilter, såvida man inte har FMIC?
9 februari, 2009 kl. 12:07 #64781Manor
Deltagare…man ska aldrig använda öppet filter om man inte absolut måste (läs fronmonterad IC). Det är väl den sanning som brukar levereras i denna fråga.
9 februari, 2009 kl. 14:01 #64783Ubbe
DeltagareEller så åker du till din närmaste Mekonomen och handlar NGK-stift.
9 februari, 2009 kl. 17:07 #64789camata
Deltagare…för att öppet filter är LMMens värsta fiende, och utan LMM så låter det pang under huven och i plånboken.
Alternativt DTA-sprut om man ska trilskas med öppet filter, eller mer effekt. =)
Använder man Simtek på Bug/Blob/Hawk-eye?9 februari, 2009 kl. 21:57 #64786NickeH
DeltagareOm du ska trimma bilen och inte direkt vet nåt om hur man gör så skulle jag tycka att du behåller den orginal, en sti är ända bra med effekt i. Om du ändå vill trimma så låt t.ex. JRM gör allt, det billigare än att nånting gör sönder. Ska man snål-trimma måste man kunna mycket och bilar och tillgång till verkstad utrustning gratis.
Exempel från JRM:s hemsida
EcuTek Fas 1.1 STi EJ20 (årsmod. 2001-2005 2.0L)
Effekt/vrid: ca 340hk/450NmSpecifikation:
EcuTek installation och individuell programmering med bredbandslambda etc.
HKS 3″ Hi-Power cat-back avgassystem
HKS Downpipe
HKS Iridium tändstift HR8
HKS Super Hybrid panelfilter
Walbro 255l/h bränslepumpTidsåtgång:
Ca 1-2 dagarPris: 23.900 kr
11 februari, 2009 kl. 18:34 #64792impreza666
Deltagareja vist kan ja åka ner till södertälje. D va inte ett problem ,men kan ja slippa så gör ja ju gärna det.
Å självfallet tänker ja inte sätta i vilka stift som helst. Frågade bara om man kunde hitta dom till bättre pris någonstans..
köper man allt själv å monterar det så blir d ju billigare än att lämna in bilen å låta andra göra jobbet. Onödiga utgifter som man kan lägga på annat som tex däck 😛
Är inte ute efter att snåla vill bara försöka hitta sakerna på billigaste stället.
//mimmi
11 februari, 2009 kl. 20:43 #64793Karlsson
DeltagareAtt byta stiften är väl endå en rätt så avancerad historia på en Subaru så vitt jag har förstått… inte så ”barra” så att säga.
Och att bara byta stift räknar inte jag som en märkbar effekthöjare.
O beträffande åka långt så tycker jag att det är nära till S-tälje från mig (Norrköping)… Snacka med Jocke på JRM idag och fick mycket bra feedback, så jag kommer lämna in kärran där när det blir dags för trim. Det hängde mellan dem och Trollhättan.
Lycka till iaf =)
11 februari, 2009 kl. 20:49 #64790camata
DeltagareJÄVLIGT meckigt att byta stift kan jag intyga.
Har inget speciellt knep (jag tog det iaf uppifrån, bort med batteri på vänstern och luftburk på högern) förutom att hitta exakt rätt längd på hylsor och förlängare.11 februari, 2009 kl. 21:26 #64794Karlsson
DeltagareDetta är ju på tok ”offtopic” eg. men jag har hört att man tillochmed behöver lossa motorfästet när man ska byta stiften…
iaf på min STi -0616 februari, 2009 kl. 17:04 #64782HAEN
DeltagareÄr ju bus enkelt att byta stift,har bytt på min gt och sti.
Man måste inte lossa något motorfästen alls.
17 februari, 2009 kl. 06:16 #64785BVS-Robban
DeltagareStämmer att man behöver lossa motorfästet på en STI -06. Detta pga att 2,5halvan har andra tändhattar modell stenhårda och bra mycket längre
Men övriga innan det är det en ganska simpel övning som endast kräver rätt tändstiftshylsa, spärrskaft och diverse förlängare !17 februari, 2009 kl. 09:08 #64784alrik
DeltagareStämmer att man behöver lossa motorfästet på en STI -06. Detta pga att 2,5halvan har andra tändhattar modell stenhårda och bra mycket längre Men övriga innan det är det en ganska simpel övning som endast kräver rätt tändstiftshylsa, spärrskaft och diverse förlängare !
Diverse förlängare är väldigt viktigt tycker jag. Fick fara till Biltema när jag böt stiften på min Type R och handla.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.