- Detta ämne har 12 svar, 1,099 deltagare, och uppdaterades senast för 21 år, 1 månad sedan av ADDE.H.
-
FörfattareInlägg
-
15 oktober, 2002 kl. 07:49 #5059sunny_2000Deltagare
Tja på er grabbar!
Nu vill jag att ni ska hjälpa en tjej med lite goda råd…trevligt va 🙂
När jag köpte subban (-00) så var gubben för snål för att lämna med vinter-
däck, och man är ju ingen hejare på att förhandla heller för den delen.
Han sa att 16″ är ett måste för att bromsoken inte ska ta i, samtidigt har jag läst många som kör på just 15″ på just 00:an.Vad ska jag välja??….dom där 16 tummarna med 205/50 eller 15″ med 185/65…det
är dom storlekarna alla verkar ha.
Enligt vad jag tycker så bör man ha så smala däck som möjligt, och då tycker inte jag att 205 breda är så vettigt kanske. Om det skulle ha vart så bra med breda däck så skulle knappast rallyförarna köra med cykelhjul. Inte för att jag ska köra rally på nåt sätt, är bara ute efter de säkraste vägegenskaperna.SNÄLLA, HJÄLP MIG!!!!
mvh/ Marie15 oktober, 2002 kl. 11:26 #70067WandererDeltagareTycker att det ser ut som om det finns mycket plats över för att säkert kunna sätta dit 15″ vinterfälgar …
Fast iofs …
Är ingen expert men låna ett däck och testa 🙂//B
15 oktober, 2002 kl. 11:34 #70059PractosDeltagarehos någon däckshandlare eller subaru meck kanske du kan få prova fälgar, jag tror att några här kör med:
-Advanti Racing Star
-Advanti Racing IMAGE
-Mille MigliaAnvänd sökfunktionen här på forumet för mer tips.
mvh/Henrik
15 oktober, 2002 kl. 13:02 #70066honksterDeltagare16″ är standard måtten på en impreza, har också för mig att man måste ha 16″, men så ser man flera med 15″….Men det är nog lite upp till vad det är för fälg…
15 oktober, 2002 kl. 16:08 #70060BobooDeltagareDet där med däcken stämmer väl till viss del. När det är vinter är det oftast bättre med smala däck då däcken “skär ner i snön” (förutsatt att det är snö). Regnar det blir det samma effekt. Men är det därimot torr asfalt är det mycket bättre med breda däck (dock inte till överdrift). Med smala däck på torr asfalt får du en instabil och vinglig bil under inbromsningar och accelartion. Har du för brett så går det bara tungt och drar mycket bensin. Men 185/65 brukar väl dom flesta köra på vintern? Jag gör det iaf. Sommaren kör jag med 215/40. Man kan väl gå upp lite i bredd för att få ännu bättre fäste men då blir det genast dyrare och det blir ju störrre risk för vattenplaning som sagt.
Hoppas det var till lite hjälp…/Björn
27 oktober, 2002 kl. 09:12 #70063SubbaristDeltagare>hos någon däckshandlare eller subaru meck kanske du kan få prova
>fälgar, jag tror att några här kör med:
>-Advanti Racing Star
>-Advanti Racing IMAGE
>-Mille Miglia
>
>Använd sökfunktionen här på forumet för mer tips.
>
>mvh/HenrikVilka MM fälgar är det som passar då? börjar bli lite akut nu 🙁
Subbarist javisst!
28 oktober, 2002 kl. 02:45 #70061omarDeltagarejavlar vad det blev hjalpa av… 🙂
Jag kor med 205/55-16 tum.Hakkapelitta.
Jag e nojd med dessa eftersom det inte e alltid/sallan snotackt
po vagarna i Stockholm.
Som sagt so funkar bara vissa 15 tumare med bromsoken fram.
kul med en tjej po forumet!
Mvh Omar29 oktober, 2002 kl. 09:18 #70058ToniDeltagareKöpte 15″ fälgar med namnet IMAGE av Vulkis i Täby. Dom funkar bra om man bara ser till att dom inte sätter balanseringsvikterna för fälgen så att dom skrapar i bromsoket. Jag kör 185/65 dubbat på vintern på dom. Visserligen är det inte alltid snö i Sthlm men desto oftare isbelagd asfalt!
Sen kör jag 215/40-17″ på Prodrive fälgar på sommaren.
8 november, 2002 kl. 22:30 #70057OzODeltagareTror jag har ljugit om modellnamnet på mina Mille Miglia 15″ vinterhjul. Dom heter Mille Miglia Race 6,5×15 med ET36. Klarar oken på 99-00… knappt… och ganska knepig offset men än så länge har dom inte tagit i skärmkanterna. Så, nu vet ni alla fall vilka MM som funkar…
Bild finns i denna länk: http://www.larkspeed.com/pages/productpages/tyre_miglia.html
http://bbs.impreza.nu/dcforum/Images/ssi/fireskull.gif ::::: The Blue Pile Of… Cr@p! ::::: http://www.impreza.nu/ssi2/gallery/albums/album22/smiley_ed16.gif“It is not so difficult. Go flat-out before the corner and then go flat-out again”
9 november, 2002 kl. 09:45 #70064SubbaristDeltagareTackar så mycket Guran vi får se om de finns kvar eller om jag får ta NDF fälgarna om de nu passar.
Subbarist javisst!
18 november, 2002 kl. 20:32 #70065SubbaristDeltagareTill alla som undrar så finns det 15″ på NDF- artic eller flash som passar över 99-00 ans broms ok. (Tackar Matmor för hjälpen, han åkte dit och provade åt mig)
Subbarist javisst!
18 november, 2002 kl. 21:19 #70068NiklasDeltagareOj vad det svaras i tråden… http://subaru.frontnet.org/images/dump/smiley/wink/1bluewinky.gif
http://subaru.frontnet.org/images/dump/subaru.gif Subaru – All we’ll drive!
19 november, 2003 kl. 19:43 #70062ADDE.HDeltagareLAST EDITED ON Oct-15-02 AT 02:01PM (GMT)
>Tja på er grabbar!
>
>Nu vill jag att ni ska hjälpa en tjej med lite goda råd…trevligt va
>:-)
>
>När jag köpte subban (-00) så var gubben för snål för att lämna med
>vinter-
>däck, och man är ju ingen hejare på att förhandla heller för den
>delen.
>Han sa att 16″ är ett måste för att bromsoken inte ska ta i, samtidigt
>har jag läst många som kör på just 15″ på just 00:an.
>
>Vad ska jag välja??….dom där 16 tummarna med 205/50 eller 15″ med
>185/65…det
>är dom storlekarna alla verkar ha.
>Enligt vad jag tycker så bör man ha så smala däck som möjligt, och då
>tycker inte jag att 205 breda är så vettigt kanske. Om det skulle ha
>vart så bra med breda däck så skulle knappast rallyförarna köra med
>cykelhjul. Inte för att jag ska köra rally på nåt sätt, är bara ute
>efter de säkraste vägegenskaperna.
>
>SNÄLLA, HJÄLP MIG!!!!
>mvh/ MarieTjena!
Jag har kört med 15tums fälgar utan problem och jag köpte dom samtidigt som jag köpte bilen ny.Men vad jag har förstått så passar inte alla!Jag körde med Advanti Racing star.Hoppas det klarnar lite!?Lycka till!
/Adde -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.