Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #1035
    Kampfhund
    Deltagare

      Ok, först vill jag säga att jag är lite i det blå när det gäller benämningar. Jag är helt ny när det gäller större motorer med turbo (jag kommer från bmw familjen, men prata inte bara så högt om det ;( )
      Det jag undrar över är
      1. Vad är det för skillnad mellan pysventil, blödventil, strypventil, återcirkulerande & atmosfäriska dumpventiler.
      2. Ser att folk ofta rekomenderar Dawes dewice. Har läst att detta är en ventil som bestämmer laddtrycket, och att man justerar detta med en liten ventil. Men hur vet man att man har fått rätt tryck? Ska man ha en extra mätare för detta?
      3. Vet att många har olika syner på öppet luftfilter. Många tycker att ett öppet luftfilter suger i sig för mkt varmluft från motorn. Men är det någon som har testat med en varmsköld/avskärmare? Själv kör jag alltid med ett öppet luftfilter eftersom bilen reagerar bättre. Överdriver man inte med luftfilterolja så borde luftmängdsmätaren klara sig bra.

      Har sökt på forumet men hittade inte någon tråd som tar upp detta, så jag startar bara en ny.

      //
      Kampf

      #41935
      specialized
      Deltagare

        1:
        Pys och blödventil är samma sak.Alltså , du pyser ut tryck mellan turbonippeln och WG/solenoiden för att solenoiden inte ska känna hur mycket du egentligen laddar, och luras därmed att reglera upp laddtrycket.

        Öppna dumpar dumpar ut övertycket som bildas rätt ut i luften.
        Återcirlulerande dumpar det tillbaka i systemet.
        Numera finns hybrider som kombinerar dessa funktioner.

        Övertrycket jag pratar om är alltså när du släpper gasen och trycket mellan turbon och insuget måste ta vägen någonstans eftersom spjället är stängt.

        2:
        Du behöver en vettig laddtryckmätare och allra helst en Knocklink. Det är ett instrumet som känner av ifall det skulle börja spika och varnar för detta. Detta är bra då du med Dawes fråntar Ecu`ns styrning av laddtryck och dess möjlighet att reglera detta.

        3:
        Tycker inte det finns någon orsak att köra öppet filter så länge man inte måste göra pga frontmonterad IC. Tryckrören ger ingen plats för luftburk då. Alternativet är ett måttligt inoljat panelfilter i Org.box

        Hoppas det gav svar på frågorna ..:-)

        / Mattias

        #41940
        Kampfhund
        Deltagare

          Tackar för ett snabbt svar.
          Ok, Men vilken ska man välja/kombinera.

          Vad är en vettig laddtryckmätare? Pris? och går det att beställa i sverige?
          Du nämnde även Ecu. Är det en styrbox av något slag? Är det svårt att mondera en Dawes själv?

          Det är så att jag funderar på att köpa en Impreza GT snart. Men jag vill vara påläst innan jag ger mig in på ett annat bilmärke.

          //Kampf

          #41938
          Sasse
          Deltagare

            Här har du en guide skriven av Jerry (SecretAgentMan) som beskriver allt du behöver veta för att montera/installera/konfigurera en Dawes.

            http://www.impreza.nu/ssi2/src/text/Installation_av_dawes.doc

            Länkar till en tråd, gammal, med användbar, som kan reda ut litegrann angående laddtrycksmätare. Läs det AlienDiCE skrivit t.ex.

            http://bbs.impreza.nu/dc/dcboard.php?az=show_topic&forum=4&topic_id=2876&mesg_id=2876&listing_type=search

            Här finns en instruktion om hur du monterar en laddtrycksmätare, också skriven av SAM:

            http://jerry.impreza.nu/data/mods/turbotryck/turbotryck.htm

            #41934
            SecretAgentMan
            Deltagare

              Åh, vilka gamla minnen det där tar fram… 😀

              /J – det var bättre förr

              #41941
              Kampfhund
              Deltagare

                Aha, tackar.
                Alltid lär man sig något nytt.
                Men fortfarande förstår jag inte varför man ska ha två laddtrycksmätare. Orginal och en till vid a-stolpe (eller vart man nu sätter den)

                //Kampf

                #41936
                specialized
                Deltagare

                  Aha, tackar.Alltid lär man sig något nytt.Men fortfarande förstår jag inte varför man ska ha två laddtrycksmätare. Orginal och en till vid a-stolpe (eller vart man nu sätter den)//Kampf

                  >> Sitter det en orginal och du vet den visar hyffsat rätt så behöver du bara den 😉 Varför skulle du behöva 2 ? 😮

                  / Mattias

                  #41942
                  Kampfhund
                  Deltagare

                    Jo det va det jag menade 🙂 Vadå, är det inte standard med en laddtrycksmätare i en Impreza?

                    //Kampf

                    #41937
                    specialized
                    Deltagare

                      Jo det va det jag menade 🙂 Vadå, är det inte standard med en laddtrycksmätare i en Impreza?//Kampf

                      >> Nej, det är det inte. Inte ens på de nyaste STI:erna.
                      Går dock få monterad som orginaltillbehör men kostar då $$$$$$$$ 😮

                      / Mattias

                      #41943
                      Kampfhund
                      Deltagare

                        Ohh damn. Det visste jag inte.

                        Fortfarande undrar jag vad det är för skillnad mellan Atmosfäriska Dumpventiler och Återcirkulerande Dumpventiler som finns hos JRM Racing.

                        EDIT: Hittade ett företag som tillverkar och säljer dumpar och så här står det på deras sida.
                        Atmosfärisk dumpventil: I en atmosfärisk dumpventil så släpps luften ut i atmosfären, och ger ifrån sig ett kraftigt pysljud.

                        Återcirkulerande dumpventil: I en återcirkulerande dumpventil så släpps luften in i systemets början igen. En återcirkulerande

                        Men då undrar jag vilken som är bäst att använda?

                        //Kampf

                        #41939
                        Sasse
                        Deltagare

                          “Bäst” att använda är original-dumpventilen. Ju mindre pill desto mindre rackel, så enkelt är det.

                          Med en atmosfärisk dumpventil så släpps trycket ut i luften som sagt. Detta innebär att luftmassemätaren blir lurad (eftersom trycket normalt sett inte släpps ut i luften) och kommer då att spruta in mer soppa än nödvändigt. Detta resulterar i sin tur att det hamnar oförbränd bensin i avgassystem som antänds och kommer så till sist att bränna upp katalysatorn.

                          Har även hört att atmosfäriska ventiler i vissa fall ökar soppaförbrukningen. Detta har jag inga personliga erfarenheter ifrån eftersom jag alltid kört med atmosfärisk och inte vet bättre :).

                        Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
                        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.