› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Hjälp med min dumpventil
- Detta ämne har 4 svar, 967 deltagare, och uppdaterades senast för 15 år, 7 månader sedan av
edbe.
-
FörfattareInlägg
-
10 augusti, 2009 kl. 21:41 #4492
edbe
DeltagareHej!
Är stolt :7 nybliven ägare av en Impreza GT (00) och har spenderat senaste tiden på att försöka lära mig om denna.
Jag har en fråga angående min dumpventil som är monterad.
Det verkar vara en audi dump och det gör mig lite fundersam. 🙁
Min fråga är då om denna är ok? Är det värt att köpa en ny för säkerhets (och ljudet så klart) skull? Földfrågan i så fall är vilken som bäst att ha på en annars o-trimmad motor (förutom cat-back system). Har försökt läsa runt lite och det verkar ju vara säkrast med återcirkulerande. Vad är riskerna med en öppen/atmosfärsik dump som tex den från HKS blitz eller forge. Läste även att de två första kan monteras så det återcirkulerar men då tappar man väl det härliga ljudet, eller? Har försökt söka i forumet men hittar inte riktigt de svar jag letar, och det kanske finns några färska tips 🙂
Blev en del frågor. Är som sagt ny inom Impreza träsket så väldigt tacksam för svar 🙂
/Eddie
11 augusti, 2009 kl. 13:06 #65727.zip
DeltagareFixar länken eftersom den inte fungerade 🙂
http://www1.garaget.org/archive/124/123286/160785/160785-1538136.jpgDet spelar ingen roll om det är en Audi dump, huvudsaken bara att det passar och inte läker 😛
HKS SSQV har fått bra betyg och är nog den säkraste eftersom den inte kan ”tjuvläka”
Det har gått lite diskussioner om en öppen dump är dåligt för motorn, svaret är nej. Det finns inget som bevisar att den skulle förstöra något.
Sen är det frågan om du vill ha pys ljudet när du släpper gasen eller inte 🙂 det är en smakfråga.//.zip
11 augusti, 2009 kl. 22:25 #65729edbe
Deltagaretack för att du fixade länken!
Ja det cirkulerar ju en massa saker kring dessa öppna dumpar men jag kanske väljer att lita på dig i detta fall 🙂
stämmer det att den (öppna ventiler) orsakar en ännu större bränsleförbrukning?
Hur märker jag om ventilen inte är tät förresten?
12 augusti, 2009 kl. 10:20 #65728.zip
DeltagareDär har du mkt matnyttigt att läsa.
Om dumpen inte skulle vara tät så lär du både höra och märka det. Ett starkt tjutande/visslande ljud och dåligt laddtryck.//.zip
12 augusti, 2009 kl. 10:57 #65730edbe
Deltagarebra info, borde kanske göra den tråden sticky…antar att många newbies frågar om och om igen angående dumpventiler och de flesta har säkert för lite tålamod för att använda sökfunktionen.
Tack igen för hjälpen! :*
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.