SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Allmänt Hjälp sökes!

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #486
    RedEviL
    Deltagare

    Har ett stort problem.. Blev idag stoppad av farbror blå pga. min “vingstorlek”. Tror att det är en sti v/5 eller 6 jag har.
    Vingen har gått igenom 2ggr på vanlig besiktning så jag trodde inte det skulle vara några problem. Men men tydligen var det de.. så jag fick såklart ombesiktning på den.
    Så här står det på lappen jag fick:
    Prydnadsföremål inte tillåten anordning. 🙂

    Finns det något sätt att få godkännande för att ha vingen på?
    Skulle aldrig kunna tänka mig att slänga på orginalaren igen! ;(
    Tacksam för alla svar!
    /Mackan

    #38188
    Janne248
    Keymaster

    Bara en tanke…nu är ned finns två stycken lagligt inregade STi V5:or, skall inte en STi V5 vinge vara laglig då? Jag menar what is the differance?

    #38189
    Allan
    Deltagare
    #38192
    RedEviL
    Deltagare

    Det låter ju bra!! 🙂
    Ska besiktiga den imorgon bitti så vi får hoppas
    att det inte är några problem!
    Tack för alla svar!
    /M

    #38194
    RedEviL
    Deltagare

    >Öhhh jo, iaf enligt SBP´s egen utbildning. Imprezan används
    >som exempel och orginalvingen samt Prodrive (P1) är ju
    >inkluderade i helfordonsgodkännandet. Alu och plåt funkar
    >givetvis inte.
    >Vilken station besökte du?
    >Kanske dax för lite uppgradering där…

    Skumt..! Var i Klippan och besiktigade.
    Han som besiktigade den tyckte dock att vingen var en aningen hård
    men eftersom att han trodde att den satt på när den kom
    in i Sverige så godkände han den. Och man ska ju inte säga
    imot 🙂 Pratade även med IM och dom
    sa att där inte är något att göra åt det.
    Allting måste tydligen vara orginal 🙁
    Även om det finns lagligt inreggade STI v/5 i Sverige
    med den vingen så är det tydligen ändå inte
    “lagligt” att ha den på en GT.. Eftersom att det inte är
    orginal. Tycker att det hela låter mycket korkat!!
    Hade varjefall tur att den gick igenom, får hoppas att pålisen inte stannar mig igen.

    #38190
    Kvarnis
    Deltagare

    >Öhhh jo, iaf enligt SBP´s egen utbildning. Imprezan används
    >som exempel och orginalvingen samt Prodrive (P1) är ju
    >inkluderade i helfordonsgodkännandet. Alu och plåt funkar
    >givetvis inte.
    >Vilken station besökte du?
    >Kanske dax för lite uppgradering där…
    >
    >

    Har har hört detsamma då vi var å körde med Ford klubben,
    Christian jobbar väl på SBP å sa precis det du säger !!

    #38186
    ExOrdis
    Deltagare

    Bilprovningen godkänner numera samtliga “mjuka” vingar
    och samma regler ska gälla Pålisen.
    Fixa ett godkännande hos närmaste Bilprovningsstation och låt
    utfärdande polismyndighet betala ombesiktningen. 😉

    #38187
    ExOrdis
    Deltagare

    Öhhh jo, iaf enligt SBP´s egen utbildning. Imprezan används som exempel och orginalvingen samt Prodrive (P1) är ju inkluderade i helfordonsgodkännandet. Alu och plåt funkar givetvis inte.
    Vilken station besökte du?
    Kanske dax för lite uppgradering där…

    >Har precis varit och besiktigat den nu..
    >Att dom godkänner alla “mjuka” vingar stämmer inte 🙁
    >Hade tur att han som besiktigade trodde att vingen satt på
    >när den togs in i Sverige.
    >Om man eftermonterar en så stor vinge måste man ha ett hel
    >bils godkännande på att vingen får sitta på! Så nått
    >godkännande på papper fick jag inte. Bara att hoppas att man
    >inte blir stoppad igen.
    > /M

    #38191
    RedEviL
    Deltagare

    Har kollat runt lite och kommit fram till att det är en v/5.
    Där finns dock inga stämplar eller märkningar på den.
    Så det jag ska göra är att prata med IM?
    Om det nu finns lagligt inreggade sti v/5or så måste jag väl kunna få
    ett godkännande.. *hoppas*
    /M

    #38193
    RedEviL
    Deltagare

    Har precis varit och besiktigat den nu..
    Att dom godkänner alla “mjuka” vingar stämmer inte 🙁
    Hade tur att han som besiktigade trodde att vingen satt på
    när den togs in i Sverige.
    Om man eftermonterar en så stor vinge måste man ha ett hel
    bils godkännande på att vingen får sitta på! Så nått godkännande på papper fick jag inte. Bara att hoppas att man inte blir stoppad igen.
    /M

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.