› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Allmänt › Hjälper en Dawes Device?
- Detta ämne har 8 svar, 985 deltagare, och uppdaterades senast för 16 år, 7 månader sedan av
Desen.
-
FörfattareInlägg
-
17 juli, 2008 kl. 20:37 #1530
Alexander
DeltagareJag installerade en laddtrycksmätare idag, funkar skitbra 😀 Bilen ska ladda runt 1.0 bar men som ni kan se på filmen
(ursäkta den dåliga kvalitén och att den är på fel håll..) så skjuter den över till ungefär 1.2 bar innan den blir stabil på 1.0.Kommer en Dawes Device fixa så den inte laddar över 1.0 bar eller är det normalt att den laddar lite över nån sekund?
//Alex
17 juli, 2008 kl. 20:50 #45389David_87
DeltagareMed DD så är laddtrycket helt stabilt vid inställt värde.
Men så länge du inte upplever problem med fuelcut så spelar det väl inte alltför stor roll att laddet går över 1 bar en kort stund.18 juli, 2008 kl. 09:54 #45391Alexander
DeltagareHar ju haft några fuelcuts emellanåt så det blir nog en DD då 😀
//Alex
20 juli, 2008 kl. 16:34 #45386abacus
Deltagarehar haft några små problem med fuelcut, dock så händer det bara vid kall luft typ 5c eller lägre om jag gasar på 4,5 växel. Tänkte hur farligt/onyttigt är det för motorn?
Det rycker till rätt bra i hela bilen när fuel cuttern går in…. farligt eller bara obekvämt ?????
20 juli, 2008 kl. 16:46 #45387Desen
DeltagareNej det är inte helt nyttigt när man kör på fullt ladd och varv och allting bara tvärstängs.
Med en DD kan du själv bestämma trycket, men du plockar samtidigt bort en viktig säkerhetsfunktion, den där ECU kan sänka trycket via solenoiden om den upptäcker något som e tokigt.
Mitt tips är att du istället lägger en slant på att få bilen mappad med ecutech. Stift, bränslepump, oljeservice och en tur till trollhättan sen är det gött mos.
/Andreas, Skåne, Kristianstad
”The speed was good, but the corner was too tight” – J. Kankkunen
SS 2006 1.43.13 GT-99
SS 2007 1.31.10 GT-99
SS 2008 1.29.65 GT-9920 juli, 2008 kl. 19:28 #45384Manor
Deltagare…eller en s.k. festoventil (tror jag den kallades) som agerar som en ställbar begränsare/reglator. Inget högre tryck, men solenoiden sitter kvar och allt fungerar som vanligt förutom uteblivna fuelcuts. Strat på forumet vet mer om detta, eller sök på festo för mer information.
20 juli, 2008 kl. 19:38 #45390David_87
DeltagareLite av en off-topic fråga men ändå, om ECU begär en trycksänkning via solenoiden är det då ett fel som även flaggas med att Check engine lampan tänds? Eller kan den reglera för fel som inte indikeras där?
21 juli, 2008 kl. 13:11 #45385Manor
DeltagareLite av en off-topic fråga men ändå, om ECU begär en trycksänkning via solenoiden är det då ett fel som även flaggas med att Check engine lampan tänds? Eller kan den reglera för fel som inte indikeras där?
Svar JA, när min LMM gav upp så sänktes laddtrycket till ”limp home mode” utan att detta indikerades av check engine lampan. Jag fattar tyvärr inte varför den inte indikerade, men fler än jag har upptäckt just detta fenomen.
21 juli, 2008 kl. 16:25 #45388Desen
DeltagareJag vet inte säkert om CEL tänds vid just den funktionen, men ecu kan ju göra ganska många olika justeringar utan meddela sig.
Men även om den skulle ge CEL på funktionen att sänka trycket, så är det ju lite sent att själv få reda på det då.
/Andreas, Skåne, Kristianstad
”The speed was good, but the corner was too tight” – J. Kankkunen
SS 2006 1.43.13 GT-99
SS 2007 1.31.10 GT-99
SS 2008 1.29.65 GT-99 -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.