Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #1530
    Alexander
    Deltagare

      Jag installerade en laddtrycksmätare idag, funkar skitbra 😀 Bilen ska ladda runt 1.0 bar men som ni kan se på filmen
      (ursäkta den dåliga kvalitén och att den är på fel håll..) så skjuter den över till ungefär 1.2 bar innan den blir stabil på 1.0.

      Kommer en Dawes Device fixa så den inte laddar över 1.0 bar eller är det normalt att den laddar lite över nån sekund?

      //Alex

      #45389
      David_87
      Deltagare

        Med DD så är laddtrycket helt stabilt vid inställt värde.
        Men så länge du inte upplever problem med fuelcut så spelar det väl inte alltför stor roll att laddet går över 1 bar en kort stund.

        #45391
        Alexander
        Deltagare

          Har ju haft några fuelcuts emellanåt så det blir nog en DD då 😀

          //Alex

          #45386
          abacus
          Deltagare

            har haft några små problem med fuelcut, dock så händer det bara vid kall luft typ 5c eller lägre om jag gasar på 4,5 växel. Tänkte hur farligt/onyttigt är det för motorn?

            Det rycker till rätt bra i hela bilen när fuel cuttern går in…. farligt eller bara obekvämt ?????

            #45387
            Desen
            Deltagare

              Nej det är inte helt nyttigt när man kör på fullt ladd och varv och allting bara tvärstängs.

              Med en DD kan du själv bestämma trycket, men du plockar samtidigt bort en viktig säkerhetsfunktion, den där ECU kan sänka trycket via solenoiden om den upptäcker något som e tokigt.

              Mitt tips är att du istället lägger en slant på att få bilen mappad med ecutech. Stift, bränslepump, oljeservice och en tur till trollhättan sen är det gött mos.

              /Andreas, Skåne, Kristianstad

              “The speed was good, but the corner was too tight” – J. Kankkunen

              SS 2006 1.43.13 GT-99
              SS 2007 1.31.10 GT-99
              SS 2008 1.29.65 GT-99

              #45384
              Manor
              Deltagare

                …eller en s.k. festoventil (tror jag den kallades) som agerar som en ställbar begränsare/reglator. Inget högre tryck, men solenoiden sitter kvar och allt fungerar som vanligt förutom uteblivna fuelcuts. Strat på forumet vet mer om detta, eller sök på festo för mer information.

                #45390
                David_87
                Deltagare

                  Lite av en off-topic fråga men ändå, om ECU begär en trycksänkning via solenoiden är det då ett fel som även flaggas med att Check engine lampan tänds? Eller kan den reglera för fel som inte indikeras där?

                  #45385
                  Manor
                  Deltagare

                    Lite av en off-topic fråga men ändå, om ECU begär en trycksänkning via solenoiden är det då ett fel som även flaggas med att Check engine lampan tänds? Eller kan den reglera för fel som inte indikeras där?

                    Svar JA, när min LMM gav upp så sänktes laddtrycket till “limp home mode” utan att detta indikerades av check engine lampan. Jag fattar tyvärr inte varför den inte indikerade, men fler än jag har upptäckt just detta fenomen.

                    #45388
                    Desen
                    Deltagare

                      Jag vet inte säkert om CEL tänds vid just den funktionen, men ecu kan ju göra ganska många olika justeringar utan meddela sig.

                      Men även om den skulle ge CEL på funktionen att sänka trycket, så är det ju lite sent att själv få reda på det då.

                      /Andreas, Skåne, Kristianstad

                      “The speed was good, but the corner was too tight” – J. Kankkunen

                      SS 2006 1.43.13 GT-99
                      SS 2007 1.31.10 GT-99
                      SS 2008 1.29.65 GT-99

                    Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
                    • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.