Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #34551
    dawen
    Deltagare

      Någon som har köpt färdiga adaptrar vid byten av dörrhögtalare istället för att göra egna till sin impreza 08 eller nyare? Eller eventuellt är det någon som har bytt högtalare i dörrarna på en 08 wrx som åtminstonde vet vilken storlek på högtalare man får in och vilken tjocklek på baffel man i såna fall kan ha?

      Det verkar finnas en flock olika sidor som säljer färdiga adaptrar och alla sidor verkar säga olika om vilken storlek på högtalare man kan ha i dörrarna. En del verkar säga att det är 6.5″ både fram och bak, en del 5.25 på båda och vissa säger att det är olika fram och bak får inte fram vad som egentligen passar bra helt enkelt och har inte en aning om hur jag ska mäta själv heller…

      Skulle vilja ha snyggt gjorda stabila adaptrar att montera bättre högtalare i. Provade lite att pilla med att göra egna vilket såg riktigt skräpigt ut och det verkade som att man kanske kunde få plats med större högtalare än de jag testade med också.

      Bilen är en 08 wrx hatchback och för tillfället testade jag med 5.25 i då det först inte verkade gå att få in 6,5 men sen i efterhand kanske det går med 6,5 ändå…

      Är tacksam för all hjälp och idéer jag kan få då jag är less på dåligt ljud men är för orutinerad på billjud för att veta vad jag ska göra åt det…

      #281496
      reiman
      Deltagare

        Jag har en sti racing -11. Och jag har satt 6,5″ både fram och bak. Jag köpte färdiga adaptrar ifrån en säljare i USA. Hittar dock inte sidan nu då jag står på jobbet men kan kolla så fort jag kommer hem.

        #281497
        reiman
        Deltagare

          såja då är man hemma från jobbet så här kommer infon som jag inte hade tidigare.
          jag beställde adapter till både fram och bak härifrån. http://www.car-speaker-adapters.com
          dom kändes väldigt robusta och välbyggda, så dom kan jag starkt rekommendera
          fram så ska mina högtalare ha ett monteringsdjup på 78 mm och bak 65.5 mm och detta funkar utan några som helst problem med dessa adaptrar. hoppas detta hjälpte dig lite på traven iallafall
          /Reiman

          #281499
          dawen
          Deltagare

            Det var stor hjälp, tackar 🙂
            Har kollat på dem men har inte hittat nån recension och innan man vet nån som har testat har man ju ingen aning om de passar osv… På en del sidor som säljer adaptrar har folk kommenterat att passformen är helt fel osv.

            Lutar åt att det kanske blir såna då… hur lång tid tog det att få hem dem ungefär?

            #281498
            reiman
            Deltagare

              nu va det nästan ett år sedan jag beställde dessa. men jag kommer ihåg att det bara tog några timmar innan han hade skickat paketet (har för mig jag beställde sent på kvällen och på morgonen så va det skickat) sen tog det nog någon vecka eller 2 innan det va hemma.
              det enda jag behövde göra va att slipa lite på hålet där högtalaren sitter då det va lite tajt. men det tog bara några sekunder med en Dremel, så det e inget jag kan klaga på.
              Sen kanske det hade kunnat vara bättre bättre uppmärkt vilka som va till framdörrarna och bakdörrarna i paketet då det enda som skiljde dom åt va djupet på adaptern.

              #281500
              dawen
              Deltagare

                Jag tänkte nog köra 5,25 bak och 6,5 fram då det verkade finnas adaptrar för både och så det borde gå att se skillnad på dem då 🙂

                #281495
                Zlasher
                Deltagare

                  Jag köpte 5.25or till framdörrarna, men ska du få nå bättre ljud så är det ju slutsteg som gäller. Eller en riktigt bra HU. Dock i min STI 08a vill jag inte byta HU för då förlorar jag massa funktioner, som t ex förbrukningen.
                  Problemet är att kendwoods HU till 08an inte har Aux ut till slutsteg orginal, utan man måste modda dit det genom att skaffa nya kablar.

                  #281501
                  dawen
                  Deltagare

                    Har funderat på HU men det känns ändå som att orginal orkar driva högtalarna ok så det får nog bli ett senare projekt i såna fall.
                    Jag har en sub under stolen som är inkopplad på högtalarkablarna eftersom orginal inte heller har lågnivåutgång men det verkade funka bra så också då det blev en stor förbättring med den.

                    #281504
                    comzze
                    Deltagare

                      Även jag kan rekommendera adaptrarna/sidan som reiman länkade till! Gick fort att få hem adaptrarna och dom är verkligen robusta.
                      Har monterat 6,5or (65mm djupa) i framdörrarna utan problem i min -08 wrx.

                      #281502
                      dawen
                      Deltagare

                        Aahh nice… låter helt klart som att det blir en beställning därifrån… tackar för hjälpen hörrni 🙂

                        #281503
                        dawen
                        Deltagare

                          comzze får man fråga vilka 6.5or det blev och om du isf är nöjd med dem?

                          #281505
                          comzze
                          Deltagare

                            Jag köpte dessa http://www.hertzaudiovideo.com/car-audio-systems-energy-esk165l_5/

                            Nu driver jag dessa med detta slutsteg, samt att jag har en baslåda därbak. Och jag har bytt stereon.
                            Jag blev jäkligt nöjd med hur det låter! vill man inte ha baslåda så spelar man bara med högtalarna i framdörrarna, man förlorar trycket men det låter ju ändå bra.

                          Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
                          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.