SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Väghållning Hur bred är min fälg?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 18 totalt)
  • Författare
    tendency
    Deltagare

Behöver ett konstaterande av någon som vet. Visst är det enligt det RÖDA angivna måttet som man mäter fälgens bredd?

Jag sitter nämligen och är lite konfunderad. Jag beställde plåtfälgar med ET42, men på fälgarna står det ET31. DOCK, när jag räknar ut ET med hjälp av fälgens bredd (enligt RÖDA måttet) så får jag ET42!

http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/ovrigt/20061031_F_rsta_sn_n_i_fagersta_pl_tf_lg_011.jpg

Impreza GT sedan 1999

SecretAgentMan
      Deltagare

ET är måttet på avståndet mellan tänkt centrumlinje och fälgens anliggningsyta – bredden på fälgen är egentligen inte intressant. 🙂

/J

tendency
        Deltagare

Jo, jag vet. Men för att räkna ut ET behöver jag väl halva fälgens bredd som en parameter..

Jag beställde plåtfälgar med ET42 via BVS. MEN nu ser jag att det STÅR ”ET31” på både kartong och fälg. Jag vill såklart veta vilket som stämmer, om mina fälgar har ET 42 eller 31. (Om jag använder det röda måttet för fälgbredd får jag det till ET42.)

Jag vill ju inte stå på isen i vinter och upptäcka att ”ojdå, det här kommer ju aldrig att gå” när isdubbarna skaver sönder skärmkanterna.

Impreza GT sedan 1999

tendency
          Deltagare
            SecretAgentMan
            Deltagare

Jag tror du gör en tankevurpa, offsetmåttet är måttet mellan den tänkta centrumlinjen (det är det enda du behöver mäta fram, vart du har centrum i fälgen) och den faktiska anliggningsytan.

Bredden är ointressant här…

Mät bredd vid fälgens ytterkant (halvera, så får du avstånd till centrum), mät hur djupt det är in till den faktiska anliggningsytan från insidan av fälgen förslagsvis (naturligtvis mot fälgens ytterkant, du måste använda samma ”nollpunkt”)…ta detta mått minus halva bredden (avståndet till tänkt centrum)…voila’.

/J

tendency
              Deltagare

Klart att jag gjorde en tankevurpa, ha ha! Måste ha varit trött efter en heldag i v-ås. Tack för att
                du redde ut mitt huvudbry. 🙂

Men fan, då stämmer ju ET som anges. Fälgarna har ET31. Blir att ringa Robban med andra ord..
                http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/ovrigt/bredd.jpg

Impreza GT sedan 1999

killemannen
                Deltagare

Ifall du fått reda på hur bred fälgen egenterligen var så kan du leka med ET och se ifall det fungerar på följande sida: http://www.waxtum.com/auto/rechner/et.html

tendency
                  Deltagare

Hur ser det här ut? Är det lite vågat?
                    Hur kommer det att fungera vid aktiv iskörning? Eftersom fälgen är smal, så blev däcket ganska högt…

http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/GT-sedan-1999/GT99_isdack.jpg

Impreza GT sedan 1999

SecretAgentMan
                    Deltagare

Det är ju inget nytt… 😉 Det skall vara nära, åker du med sänksats och standard krängningshämmare så ta det varligt när det är slagigt på isen, slät is – inga problem, börjar det studsa så blir det till att hälsa på plåtaffärn senare med framskärmarna. 😀

/J

simo
                      Deltagare

Finns folk som lever på att göra inneskärmar 😉 😀

/U

tendency
                        Deltagare

Men jag kör med originalfjädrar.
                          Tydligen körde Block med såna här fälgar + isdäck på en GT?

Annars får jag väl kränga av däcken och be BVS-Robban fixa de fälgar jag egentligen skulle ha.

/J – less… tur att det är långt kvar till iskörning

Impreza GT sedan 1999

Grusdraparn
                          Deltagare

Oj, du har ju gott om utrymme vid framdäcken 🙂

/K – med om möjligt ännu tajtare och ett par goa spår i stänkisarna efter fulldubben

tendency
                            Deltagare

Grusdraparn
                              Oj, du har ju gott om utrymme vid framdäcken
                              /K – med om möjligt ännu tajtare och ett par goa spår i stänkisarna efter fulldubben

Alla bilder är på vänster bakdäck. 😉

Impreza GT sedan 1999

Grusdraparn
                              Deltagare

Men jag kör med originalfjädrar.Tydligen körde Block med såna här fälgar + isdäck på en GT?Annars får jag väl kränga av däcken och be BVS-Robban fixa de fälgar jag egentligen skulle ha./J – less… tur att det är långt kvar till iskörningImpreza GT sedan 1999

Vad jag vet har Block bara åkt fulldubb på hans förra STi -03:a

/K – med 6,5″ vw-fälg

Grusdraparn
                                Deltagare

GrusdraparnOj, du har ju gott om utrymme vid framdäcken/K – med om möjligt ännu tajtare och ett par goa spår i stänkisarna efter fulldubben

Alla bilder är på vänster bakdäck. 😉Impreza GT sedan 1999

Jaha…:+

Hur ser det ut fram då? Det är ju där det brukar vara tajtast.

/K – halvblind

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 18 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.