› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Väghållning › Hur bred är min fälg?
- Detta ämne har 17 svar, 3,049 deltagare, och uppdaterades senast för 18 år, 8 månader sedan av
Lefty.
-
FörfattareInlägg
-
31 oktober, 2006 kl. 20:17 #5634
tendency
DeltagareBehöver ett konstaterande av någon som vet. Visst är det enligt det RÖDA angivna måttet som man mäter fälgens bredd?
Jag sitter nämligen och är lite konfunderad. Jag beställde plåtfälgar med ET42, men på fälgarna står det ET31. DOCK, när jag räknar ut ET med hjälp av fälgens bredd (enligt RÖDA måttet) så får jag ET42!
http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/ovrigt/20061031_F_rsta_sn_n_i_fagersta_pl_tf_lg_011.jpg
31 oktober, 2006 kl. 20:32 #74225SecretAgentMan
DeltagareET är måttet på avståndet mellan tänkt centrumlinje och fälgens anliggningsyta – bredden på fälgen är egentligen inte intressant. 🙂
/J
31 oktober, 2006 kl. 20:57 #74234tendency
DeltagareJo, jag vet. Men för att räkna ut ET behöver jag väl halva fälgens bredd som en parameter..
Jag beställde plåtfälgar med ET42 via BVS. MEN nu ser jag att det STÅR ”ET31” på både kartong och fälg. Jag vill såklart veta vilket som stämmer, om mina fälgar har ET 42 eller 31. (Om jag använder det röda måttet för fälgbredd får jag det till ET42.)
Jag vill ju inte stå på isen i vinter och upptäcka att ”ojdå, det här kommer ju aldrig att gå” när isdubbarna skaver sönder skärmkanterna.
1 november, 2006 kl. 03:57 #74235tendency
DeltagareNågon?
1 november, 2006 kl. 06:30 #74226SecretAgentMan
DeltagareJag tror du gör en tankevurpa, offsetmåttet är måttet mellan den tänkta centrumlinjen (det är det enda du behöver mäta fram, vart du har centrum i fälgen) och den faktiska anliggningsytan.
Bredden är ointressant här…
Mät bredd vid fälgens ytterkant (halvera, så får du avstånd till centrum), mät hur djupt det är in till den faktiska anliggningsytan från insidan av fälgen förslagsvis (naturligtvis mot fälgens ytterkant, du måste använda samma ”nollpunkt”)…ta detta mått minus halva bredden (avståndet till tänkt centrum)…voila’.
/J
1 november, 2006 kl. 14:37 #74236tendency
DeltagareKlart att jag gjorde en tankevurpa, ha ha! Måste ha varit trött efter en heldag i v-ås. Tack för att
du redde ut mitt huvudbry. 🙂Men fan, då stämmer ju ET som anges. Fälgarna har ET31. Blir att ringa Robban med andra ord..
http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/ovrigt/bredd.jpg5 november, 2006 kl. 18:07 #74241killemannen
DeltagareIfall du fått reda på hur bred fälgen egenterligen var så kan du leka med ET och se ifall det fungerar på följande sida: http://www.waxtum.com/auto/rechner/et.html
9 november, 2006 kl. 13:23 #74237tendency
DeltagareHur ser det här ut? Är det lite vågat?
Hur kommer det att fungera vid aktiv iskörning? Eftersom fälgen är smal, så blev däcket ganska högt…http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/GT-sedan-1999/GT99_isdack.jpg
10 november, 2006 kl. 06:23 #74227SecretAgentMan
DeltagareDet är ju inget nytt… 😉 Det skall vara nära, åker du med sänksats och standard krängningshämmare så ta det varligt när det är slagigt på isen, slät is – inga problem, börjar det studsa så blir det till att hälsa på plåtaffärn senare med framskärmarna. 😀
/J
10 november, 2006 kl. 14:01 #74229simo
DeltagareFinns folk som lever på att göra inneskärmar 😉 😀
/U
10 november, 2006 kl. 14:14 #74238tendency
DeltagareMen jag kör med originalfjädrar.
Tydligen körde Block med såna här fälgar + isdäck på en GT?Annars får jag väl kränga av däcken och be BVS-Robban fixa de fälgar jag egentligen skulle ha.
/J – less… tur att det är långt kvar till iskörning
10 november, 2006 kl. 14:14 #74230Grusdraparn
DeltagareOj, du har ju gott om utrymme vid framdäcken 🙂
/K – med om möjligt ännu tajtare och ett par goa spår i stänkisarna efter fulldubben
10 november, 2006 kl. 14:17 #74239tendency
DeltagareGrusdraparn
Oj, du har ju gott om utrymme vid framdäcken
/K – med om möjligt ännu tajtare och ett par goa spår i stänkisarna efter fulldubbenAlla bilder är på vänster bakdäck. 😉
10 november, 2006 kl. 14:18 #74231Grusdraparn
DeltagareMen jag kör med originalfjädrar.Tydligen körde Block med såna här fälgar + isdäck på en GT?Annars får jag väl kränga av däcken och be BVS-Robban fixa de fälgar jag egentligen skulle ha./J – less… tur att det är långt kvar till iskörningImpreza GT sedan 1999
Vad jag vet har Block bara åkt fulldubb på hans förra STi -03:a
/K – med 6,5″ vw-fälg
10 november, 2006 kl. 14:20 #74232Grusdraparn
DeltagareGrusdraparnOj, du har ju gott om utrymme vid framdäcken/K – med om möjligt ännu tajtare och ett par goa spår i stänkisarna efter fulldubben
Alla bilder är på vänster bakdäck. 😉Impreza GT sedan 1999
Jaha…:+
Hur ser det ut fram då? Det är ju där det brukar vara tajtast.
/K – halvblind
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.