› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Hur demontera insuget på impreza gt-00
- Detta ämne har 9 svar, 1,083 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 7 månader sedan av
pettsun.
-
FörfattareInlägg
-
8 januari, 2013 kl. 13:52 #29772
Macke3
DeltagareHejsan! Jag skulle gärna vilja ha lite tips och ideer på hur man ”lättast” demonterar insuget på en impreza gt-00. Varför jag ska bort med insuget är för att jag tror att jag har ett bränsleläckge där omkring fuelrailen. Vart är det lättast att börja riva?! Jag skulle bli väldigt tacksam för alla tips och ideer om hur man går tillväga, gärna steg för steg om någon ids förklara.
8 januari, 2013 kl. 14:42 #252542kleinis
Deltagarelite utav sakerna som bör/måste bort
Ta bort batteriet.
bredvid det finns det 2 st stora kabel kontakter som går upp på motorn och iväg till andra sidan alltså högra sidan (färdriktning)vatten behållaren
På högra sidan finns ännu EN kontakt som du behöver ta isär med flera kablar i.
Ta bort luftfilter och ”röret” som är mellan insuget och luftfilter boxen
de 3 slangarna som går från/bredvid bränslefiltret och in till insuget.
gaswiren
vevaxelgivaren
en eller några vakuumslangar som är på högersidan vid turbon
en eller några slangar/rör som går upp i spjällhuset (bakom/under)
2 st slangar höger fram som går till den svarta kolfilter burken vid höger hel/halv ljus
de 8 bultarna som gör fäster insuget i motorn (2 st på varje inlopp)
du kanske måste ta bort generatorn och servopumpen också så man kan se under om något tar i/emot.
det ska se ut ungefär så här när insuget är borta
hoppas det hjälper dig lite 🙂
8 januari, 2013 kl. 15:13 #252544adam.b.w
Deltagarede är ju endel kontakter och slangar du behöver lossa så märk upp dessa om du blir osäker. har själv gjorde detta väldigt nydligen de är ett jäkla mek känns de som. tills du får av skiten 😉 du klarar nog de galant
8 januari, 2013 kl. 15:48 #252547Macke3
DeltagareTack så hemskt mycket för svaren. Då är det bara att he sej in i garaget och försöka till helgen
8 januari, 2013 kl. 16:54 #252545adam.b.w
Deltagarede e nice 😉 jag ska montera på mitt insug i morgon nylavkat och fint 😉
8 januari, 2013 kl. 17:53 #252548Macke3
Deltagarede e nice 😉 jag ska montera på mitt insug i morgon nylavkat och fint 😉
Fan va härligt, hoppas det går bra för dej =)
8 januari, 2013 kl. 18:14 #252541sladden
Deltagarehur ska du hitta läkaget om du tar bort insuget? låt det sitta. tvätta ordentligt rent å låt torka. sen starta motorn så det börjar läcka.. sen letar du efter läkaget.
gissar på en 0-ring till någon av spridarna som gett upp.
8 januari, 2013 kl. 20:06 #252549Macke3
Deltagarehur ska du hitta läkaget om du tar bort insuget? låt det sitta. tvätta ordentligt rent å låt torka. sen starta motorn så det börjar läcka.. sen letar du efter läkaget.
gissar på en 0-ring till någon av spridarna som gett upp.
Ok jag får pröva att göra så, tack för tipset =)
9 januari, 2013 kl. 10:57 #252543tonfisken89
DeltagareOm du ändå tänker plocka bort insuget så finns det en bra manual här http://ken-gilbert.com/wrx/mans/sean/Impreza%2099-01%20mega%20manual.pdf
bläddra sen till avsnitt 2-7 och sen sidan 21.
Tror jag hittade rätt manual för din bil 🙂
9 januari, 2013 kl. 11:37 #252546pettsun
Deltagareska du komma åt fulerail och spridare så behöver du inte demontera insuget.
Men som tidigare man nämnde så är det ju mycket enklare att hitta läkaget med grejerna på plats. -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.