SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Hur demontera insuget på impreza gt-00

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Macke3
    Deltagare

Hejsan! Jag skulle gärna vilja ha lite tips och ideer på hur man ”lättast” demonterar insuget på en impreza gt-00. Varför jag ska bort med insuget är för att jag tror att jag har ett bränsleläckge där omkring fuelrailen. Vart är det lättast att börja riva?! Jag skulle bli väldigt tacksam för alla tips och ideer om hur man går tillväga, gärna steg för steg om någon ids förklara.

kleinis
      Deltagare

lite utav sakerna som bör/måste bort

Ta bort batteriet.
        bredvid det finns det 2 st stora kabel kontakter som går upp på motorn och iväg till andra sidan alltså högra sidan (färdriktning)

vatten behållaren

På högra sidan finns ännu EN kontakt som du behöver ta isär med flera kablar i.

Ta bort luftfilter och ”röret” som är mellan insuget och luftfilter boxen

de 3 slangarna som går från/bredvid bränslefiltret och in till insuget.

gaswiren

vevaxelgivaren

en eller några vakuumslangar som är på högersidan vid turbon

en eller några slangar/rör som går upp i spjällhuset (bakom/under)

2 st slangar höger fram som går till den svarta kolfilter burken vid höger hel/halv ljus

de 8 bultarna som gör fäster insuget i motorn (2 st på varje inlopp)

du kanske måste ta bort generatorn och servopumpen också så man kan se under om något tar i/emot.

det ska se ut ungefär så här när insuget är borta

hoppas det hjälper dig lite 🙂

adam.b.w
        Deltagare

de är ju endel kontakter och slangar du behöver lossa så märk upp dessa om du blir osäker. har själv gjorde detta väldigt nydligen de är ett jäkla mek känns de som. tills du får av skiten 😉 du klarar nog de galant

Macke3
          Deltagare

Tack så hemskt mycket för svaren. Då är det bara att he sej in i garaget och försöka till helgen

adam.b.w
            Deltagare

de e nice 😉 jag ska montera på mitt insug i morgon nylavkat och fint 😉

Macke3
              Deltagare

de e nice 😉 jag ska montera på mitt insug i morgon nylavkat och fint 😉

Fan va härligt, hoppas det går bra för dej =)

sladden
                Deltagare

hur ska du hitta läkaget om du tar bort insuget? låt det sitta. tvätta ordentligt rent å låt torka. sen starta motorn så det börjar läcka.. sen letar du efter läkaget.

gissar på en 0-ring till någon av spridarna som gett upp.

Macke3
                  Deltagare

hur ska du hitta läkaget om du tar bort insuget? låt det sitta. tvätta ordentligt rent å låt torka. sen starta motorn så det börjar läcka.. sen letar du efter läkaget.

gissar på en 0-ring till någon av spridarna som gett upp.

Ok jag får pröva att göra så, tack för tipset =)

tonfisken89
                    Deltagare

Om du ändå tänker plocka bort insuget så finns det en bra manual här http://ken-gilbert.com/wrx/mans/sean/Impreza%2099-01%20mega%20manual.pdf

bläddra sen till avsnitt 2-7 och sen sidan 21.

Tror jag hittade rätt manual för din bil 🙂

pettsun
                      Deltagare

ska du komma åt fulerail och spridare så behöver du inte demontera insuget.
                        Men som tidigare man nämnde så är det ju mycket enklare att hitta läkaget med grejerna på plats.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
                      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.