SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Hur fungerar e.g drivlinan i min WRX ?

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    MagicMike
    Deltagare

Hello.

Jag blir inte klok på detta, så tänkte att nån här inne vet säkert.

På vintern, då är ju bilfan en dröm att köra. Ger man benet, o det är snöigt, isigt, moddigt eller liknande, då kan man ge sig på att baken villigt lägger sig vid sidan, och sålänge man behåller pedalen där, så går bilen lite sidledes.

Senaste veckan har det regnat här hemma, och då har jag provat, att se om det beter sig likadant på regnvåt asfalt.
      Men det gör den verkligen inte !

Situation 1. Jag kommer in i en helt tom rondell, den är tvåfilig o det finns gott om plats. Jag kör på tvåans växel, på väg ut ur rondellen så stämplar jag fullt, allt som händer är att det understyr. Rejält !

Situation 2.
      Vid tredje försöket lärde jag mig att om jag istället går in i rondellen lite fortare, fortfarande på tvåan, men släpper upp gasen helt, för att liksom få bilen att gunga till lite, samt vickar till på ratten o sedan stämplar, då så minsann kommer baken ut en liten bit, men dock bara en bit, innan det känns som all kraft flyttas över till framhjulen, som glatt spinner vidare.

Situation 3.
      Om jag försöker göra samma sak, fast på 1:ans växel. Då känns det som om bilfan ”enhjular”. Mao, den beter sig exakt som min saab 9-3 gjorde. Bilen rister till, man känner hur den spinner, och den studsar på varvstoppet, men rör sig inte ur spåret.

Är det möjligt att en wrx enhjular ? Är det möjligt att den alltså bara driver på exempelvis vänster framhjul ?
      Jag trodde att dem alltid minst drev – vänster fram då går även höger bak. O tvärtom.

Under denna iskalla kväll, var runt 6grader i luften, så hände det engång utav alla försök, att baken verkligen bröt ut i ställ, och jag behöver ratta flera varv för att hämta hem den. Då blev jag rejält överaskad faktiskt.

Vad är det som gör att den är en sån kanonrolig leksaksbil på vintern, men inte fullt lika rolig på regnvåt asfalt ?

Följdfrågan, är det någon som känner igen sig ?
      Beter GT’n sig likadant ? Eller är det vikten som gör WRX ”speciell” ? En STI’ då, vi säger utan DCCD för att göra det lättare, hur beteer den sig ? På samma sätt ?

I min fantasi, så inbillar jag mig att det är såhär:
      WRX är utrustad med en diffspärr på mitten, och en där bak. Bägge dessa spärrar är superduper-klena. Så på vintern, då låser mittdiffen och bakdiffen, pga att det är så lite friktion. Dvs, diffbromsat bak så att bägge axlarna driver och ett framdäck, därav kan man hålla den rejält på sladd.
      Men såfort det blir lite mer motstånd, våt asfalt, torr asfalt, packat grus, då orkar inte diffarna stå emot, och jae… därav detta halvtråkiga beteende. Jag ger benet, mittdiffen låser för en halvsekund,bakdiffen likaså och bilen rister till och baken vandrar ut en bit, sen blir det för tungt för diffen som ger upp, och all kraft skjuts istället till framdäcken ?

Är jag nära sanningen ?
      För isåfall, så är ju inte min wrx fyrhjulsdriven, utan… emellanåt enhjulsdriven ?
      Och då är det ju ett under att jag inte kört fast på vintern. 🙂

Och, och, och, finns det något man kan göra åt saken ?
      Är det förarrelaterad, är jag en klåpare (”omöjligt ;)” ), som inte vet hur sjutton man ska bete sig ?
      Visst, jag skaffade inte Imprezan för att drifta, det är inte min kopp av te, men jag hade ju så jävla roligt i vintras när jag gjorde det. 🙂

*disclaimer*
      För er som inte har provat, snälla, ge er inte ut i första bästa rondell o ge benet, för då vet man inte vad som kan hända. Utan börja med att kolla så det är fritt – gott om plats, och att ingenting kan ta skada ifall det går åt helvete.
      För det gör det – förr eller senare. 🙂

//Micke.

.zip
      Deltagare

Nu är jag inte direkt expert på drivlinan så jag kan ha fel 🙂
        Men Imprezan har konstant 4-hjulsdrift 50/50 så det vore omöjligt att den bara driver på ett däck. Om fördelaren pajar så driver den väl åtminstone på två hjul, fram eller bak? Eller har jag fel där?

Själv kör jag en GT en ja, den understyr kraftigt vid kurvor om jag nu inte får upp ett ställ genom att ”tvinga” bilen.

Lie mer info hur du kan fixa detta.
        http://bbs.impreza.nu/dc/dcboard.php?az=show_topic&forum=6&topic_id=3196&mesg_id=3196&page=

Har du gjort något med väghållningen med bilen? Sänkt/coil-overs?

//.zip

Adam K
        Deltagare

Det är en viskoLSD i mitten, den griper in så kraftigt, så vid lite bättre grepp så låser den inte totalt, nej. fram sitter ingen lsd alls. Bak är jag lite osäker på, tror det är ’odiffat’ där också, iaf på GTn.

FeA
          Deltagare

När ett framhjul spinner (som det gör utan diffbroms fram), så försvinner ju kraften bort där, och det finns ingen kraft kvar att fördela bakåt.

Så, när ett framhjul tappar greppet så kan man nästan säga att den blir nollhjulsdriven (lite överdrivet, men ni förstår hur jag menar) 🙂

specialized
            Deltagare

I och med att det är 50/50 delning med viskodiff, så har du alltid drivning på ett hjul på varje axel.

Spinner det, i snö tex. så gör den det ofta diagonalt…tex vä-fram och hö-bak.

Google gör mig smart, Photoshop gör mig snygg

specialized
              Deltagare

Det är en viskoLSD i mitten, den griper in så kraftigt, så vid lite bättre grepp så låser den inte totalt, nej. fram sitter ingen lsd alls. Bak är jag lite osäker på, tror det är ’odiffat’ där också, iaf på GTn.

Är det inte R160n viscobromsad då? Det är ju en jävla skillnad att försöka snurra ett bakhjul mot att snurra ett framhjul när bilen är upplyft, fram snurrar det utan motstånd alls men bak får man ta i som sjutton för att få runt hjulet. Men alla säger ju olika, har läst både här och på scoobynet och alla verkar ju ha olika uppfattning om den är bromsad eller inte 😮

Enligt Kokardoktorn, som haft isär några, så sitter det ingen visko-enhet i R-160 diffen nej 🙂

storfiskarn
                Deltagare

Det är väl så att det inte orkar med,har samma problem själv. Tänkte köpa en 1,5 diff bak så blir man av med problemet,eller så blir den mer understyrd av att bakhjulen driver hela tiden vid gaspådrag? Vem vet inte jag?.. 🙁

specialized
                  Deltagare

Tänkte köpa en 1,5 diff bak så blir man av med problemet,eller så blir den mer understyrd av att bakhjulen driver hela tiden vid gaspådrag? Vem vet inte jag?.. 🙁

Tvärtom , Hård diffbroms bak = mer överstyrt.

Diffbroms fram däremot, kan öka understyrningen, ( speciellt om du har klenare eller ingen alls, bak )

xzeus
                    Deltagare

Är det inte R160n viscobromsad då? Det är ju en jävla skillnad att försöka snurra ett bakhjul mot att snurra ett framhjul när bilen är upplyft, fram snurrar det utan motstånd alls men bak får man ta i som sjutton för att få runt hjulet. Men alla säger ju olika, har läst både här och på scoobynet och alla verkar ju ha olika uppfattning om den är bromsad eller inte 😮

Enligt Kokardoktorn, som haft isär några, så sitter det ingen visko-enhet i R-160 diffen nej :)_____________________________________ http://www.garaget.org/?car=18857http://www.impreza.nu/ssi2/expo/view_album.php?set_albumName=ssi947———————————-Google gör mig smart, Photoshop gör mig snygg

hmm, i min gt kombi -96 har jag lammeldiff på bakaxeln iaf, står t.om i instruktionsboken. den är brutalt understyrd både på sommaren och vintern, hade en 1.8gl sedan med 2.2 motor förut, den va inga som hellst problem att hålla på sladd flera varv i rondellerna på torr asfalt:) men gtn går knappt att bromsa ut på sladd 🙁 e en enorm skillnad på väggreppet, vet inte om det beror på viktfördelningen mellan kombi/sedan eller om det är mjukare dämpare och brist på krängningshämmare bak på 1.8an som gör största skillnaden

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
                    • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.