› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Väghållning › Hur klarar däck och resten av WRX 01 sådan ”drifting”?
- Detta ämne har 8 svar, 1,345 deltagare, och uppdaterades senast för 17 år, 2 månader sedan av
b20mannen.
-
FörfattareInlägg
-
26 december, 2007 kl. 17:29 #4923
nukem
DeltagareKommer ihåg vi körde en polares golf, gammal sak, 4 personer, körde o gjorde handbromssvängar på en grusplan, körde som idioter. Rätt som det lossnade ena däcket från fälgen.
Så som han kör evon här; Han säger att det är ingen som helst fara med att göra en sväng i 100 Mph (160kmh):
http://www.youtube.com/watch?v=Yzjr19F5nHEVad är det som är händer först om något går åt helvete ? är det däcket, eller är det hjulhållare/upphängningen, asså metalldelarna ? Bra däcktryck och platt asfalt måste väll vara a och o ?
26 december, 2007 kl. 18:53 #69265.zip
DeltagareÄldre bilar har ballongdäck så där är det inte omöjligt att kränga av däcket från fälgen.
Men därimot lågprofildäck så är det nog krängningshämmaren som åker först utav allt, möjligtvis något ”hundben” beroende på vilken bilmodell det gäller.//.zip
26 december, 2007 kl. 19:49 #69266nukem
Deltagarevad händer om någon av dom smäller ? flyger man av direkt då ?
26 december, 2007 kl. 21:19 #69264BVS-Robban
DeltagareI regel klarar inte gummit att hålla kvar bilen på asfalten. Det som händer är att man snurrar. Ska till ett bra j””’ däck för att bultarna ska gå av eller liknande lustigheter !
29 december, 2007 kl. 19:29 #69267nukem
Deltagareokay… och jag har aldrig lyckats med att snurra runt med tanke på den symmetrisk a 4 hjulsdriften som jag tycker äär helt perfekt. man bara glider paralellt åt sidan… aldrig att man får sladd nästan… skulle man känna någon liten tendens är det busenkelt o styra tillbaka =)
30 december, 2007 kl. 06:53 #69261SecretAgentMan
DeltagareDu behöver absolut boka upp dig på både kvarn-is-träffar och superstagekörning, skrotar du bilen för att du provat vad som händer om man driftar ute i trafiken… x(
Bilen är precis livsfarlig när man kliver över gränsen i fel händer, och relativt snäll för den som vet vad han gör.
/J
P.S. Är det ingen av de yngre som växer upp med sladdvänliga gamla bilar längre och lär sig på rätt sätt, från början? Är det rätt in i en bil för 150.000:- numera?
30 december, 2007 kl. 10:11 #69262simo
DeltagareVad är det som är händer först om något går åt helvete ? är det däcket, eller är det hjulhållare/upphängningen, asså metalldelarna ? Bra däcktryck och platt asfalt måste väll vara a och o ?
A och O är en avlyst plats!
I nästan alla fall så håller bilen för mycket mer än vad föraren klarar av.
/U – som tycker att man läser denna typ av artiklar för ofta http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_16485.svd
16 januari, 2008 kl. 19:57 #69268NickeH
DeltagareJo utan att vara nåt proffs så var det bra att man började sin karriär i en 240, gick inte så fort då.
Problemet när man leker med imprezan är att fyrhjulsdriften gör att det går alldeles för fort.
Nu leker jag mest på tomma parkeringar och liknande på snö. Runt bilprovningen är perfekt t.ex. de har ju en slinga som är tom på kvällarna.
Ni som bor i norrland kan kolla in http://www.raceinorr.com de brukar anordna konbanekörning på sommaren. Flygfältet i fällfors(mellan skellefteå och piteå).
Drifting på sommaren är i stort sett omöjligt med en impreza om man inte är en galen japan. Det ska gå väldigt fort innan det släpper, finns ju en anledning till att t.ex Sam(Hübinette) eller vad han nu heter kör en Viper eller nåt annat bakhjulsdrivet. Om jag inte missminner mig kör han upp till ca 140km/h sen tvärvänder han ratten och gasar för fullt. Inte alla som vågar göra det, eller kan hantera det.
Edit: Beror ju iofs vad man kallar drifting, jag kallar inte handbromsvändningar drifting. Sök på youtube för riktig drifting.
T.ex. http://www.youtube.com/watch?v=jLG9i4-5MJ016 januari, 2008 kl. 22:07 #69263b20mannen
DeltagareTre viktiga tips för den som vill experimentera med detta:
1) Börja lära dig detta på avlyst område.
2) Gör inte detta med mjuk fjädring i speciellt framvagnen.
3) Gör inte detta på ojämnt underlag.
Punkt ett är ju för att du kommer att bli bra så överraskad över hur bilen reagerar. Massor av gånger innan du börjar få känslan.
Punkterna två och tre är för att du lätt kan flippa bilen på grund av de två orsakerna.
Inte så roligt om du har skojat till det med lite drifting, och innan du ens har hunnit blinka så är du luftburen och har roterat 1-2 varv i luften innan du landar igen och totalramponerar bilen.
Jag lärde mig bilkörning genom att vi var några klasskamrater i högstadiet som brukade samlas så ofta vi kunde och köra skrotbilar på nån åker eller skogsväg. Till sist tog man kurvorna på två hjul, med dörrarna hårt lutade mot det som växte i dikeskanten. 😉
Många spektakulära händelser blev det. Vi hade skitkul, och lärde oss hantera bilen på samma gång. Ska man lära sig köra, så ska man göra det i bilar som är billiga, motorsvaga och svampiga.
Min läskigaste kurva nånsin var 135 km/h i en DAF55 genom en 90-graderskurva. Det gick BRETT. Efter kurvan hade vi två platta däck med repiga fälgar. Det är därför man ska pumpa lite extra luft i gatdäck när man kör på räserbana. :+
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.