Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #668
    Patrik.L
    Deltagare

      Har funderat på att köpa en mappningsbox av typ ekutek till bilen och mappa den… och undrar om det kommer ge något? för jag har knappt gjort nått med bilen! men är det någon som mappat sin nästan orginal bil så skriv det här samt hur många HK som ni fick ut…

      Detta är/kommer vara gjort innan:
      #HKS Hiper3 Avgas från turbon
      #Dawes Device (inte för att det ger nått utan att höja trycket men det är väl tänkt att göra lite)

      /MVH
      patrik

      PS: ge gärna förslag på saker man kan göra… =)

      OBS: skrev jag i fel forum så flytta detta inlägg gärna!

      #39695
      David
      Deltagare

        ~260/270 hk ska väll ecutek3 ge med bytt avgas från Turbo.

        /D

        #39696
        Patrik.L
        Deltagare

          låter ju inte fel!
          vad ger en så kallad ecutek2 då?

          #39694
          Micke81
          Deltagare

            En Tek3 som ställs på ordentligt med kanske en ny soppapump också ger definitivt mer än 260-270hk. Det är vad du får med en Tek2. Om du jämför med att bara köra med avgas o dawes så får du mer av allt 😉 Två helt olika bilar.

            /Micke

            #39697
            Niklas
            Deltagare

              Kanske skall börja spara till en TEK3… :9

              …eller köpa ett gäng LMM. 😛

              #39691
              Imp
              Deltagare

                Alien försök fåtag på en begagnad. jag sålde min nyligen till Micke80(heter han så på forumet?) kolla med honom tror han ville sälja den nu.

                #39698
                Niklas
                Deltagare

                  TEK3 låda eller LMM? 😀

                  #39692
                  Imp
                  Deltagare

                    tec 3:)

                    fast du kanske ska skaffa en lmm sammtidigt. jag jorde det. inte för att det va nå fel på min gammla men bytte till den nyare varianten bara för att vara säker 🙂

                    #39686
                    SecretAgentMan
                    Deltagare

                      >En Tek3 som ställs på ordentligt med kanske en ny soppapump
                      >också ger definitivt mer än 260-270hk. Det är vad du får med
                      >en Tek2. Om du jämför med att bara köra med avgas o dawes så
                      >får du mer av allt 😉 Två helt olika bilar.
                      >
                      >/Micke

                      Njaee…td04:an är en liten turbo, den flödar inte för mycket mer än 260-270 – om det är “riktiga” kusar vi pratar om.
                      Jag vill påstå att en bil med dawes och avgas som laddar 1,1 bar eller så ger ungefär samma resultat som en med tek2…vilket från början var en “kopia” på PPP-kittet som Prodrive erbjöd (vilket var en box med lätt höjt laddtryck – då var det 16 psi, nu vet jag faktiskt inte vad de laddar).

                      Tek3 är bara en individuell mappning baserad på bilens spec och moddar, vrid kan man få ut, men toppeffekten är fortfarande begränsad av turbons flödesförmåga.

                      Runt 250-260 hk ligger nog de flesta bilar på som fortfarande har kvar standardturbon, oavsett vad de vill tro, eller vad deras trimmare säger.

                      /J

                      #39693
                      Imp
                      Deltagare

                        kanske ska påpeka att med ECUTEK justerar man även soppa flöde vilket en dawes mera troligt inte gör.

                        Min bil drog faktiskt mindre soppa (inte mycket men lite) en vad den jorde orginal när man körde lungt efter ecutek.. dock blev den totala soppa konsumtionen högre av nån outgrundlig anledning.

                        #39687
                        SecretAgentMan
                        Deltagare

                          Soppan justeras med standard med – det är det luftmassemätaren är till för – men har man ändrat något runt motorns andning är mappen som används tillsammans med lmm:en inte helt rätt i alla fall. 😀

                          Standard går de rikt som tusan, ofta är ommappade bilar mera snålt ställda, det viktiga är att justera efter just din bil (mao, tek2 ger jag inte mycket för, då kan man lika gärna köra dawes… :D).

                          /J

                          #39689
                          skytiskapilen
                          Deltagare

                            Hmm, nån med Dawes som vill testa? Jag tror nog att en Tek3 ger något mer användbar effekt och vrid. Ligger fint på 19 psi…. Handsken är kastad:D

                            /Andreas
                            http://www.computerpannen.com/cwm/contrib/sarge/Tire_anim.gif
                            – Original Gangster –

                            #39688
                            SecretAgentMan
                            Deltagare

                              Tek 2 Andreas…tek2….läs igen. 😉
                              Tek3 är ju som sagt det jag tycker är vettigt då det är mappat efter bilens övriga moddar, och då kan man ta i lite mera.

                              Självklart ger 19 psi (med rätt tändning och soppa) mera ork (vrid) än en dawes-bil på 16…det krävs ingen raketforskare för att lisa ut det. 😀 :+

                              /J

                              #39690
                              skytiskapilen
                              Deltagare

                                >Tek 2 Andreas…tek2….läs igen. 😉

                                Ja men för tusan, skäll inte på en blind raketforskare 😀

                                /Andreas
                                http://www.computerpannen.com/cwm/contrib/sarge/Tire_anim.gif
                                – Original Gangster –

                              Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
                              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.