SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Hur mycket olja kan man acceptera att en STI-08 drar?

• Detta ämne har 9 svar, 1,599 deltagare, och uppdaterades senast för 15 år sedan av Fricke.w.
Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Tysken
    Deltagare

Hej!

Jag har konstaterat att min STI drar en del olja.
      Inte riktigt hur mycket än, men det ska jag mäta fram inom kort.

Är det nån som vet vad det finns för riktvärden på hur mycket som ska anses normalt och hur mycket som är onormalt?

Olika biltillverkare har olika siffror på detta tydligen enl en kompis till mig som jobbar på verkstad.
      Och moderna bilar drar visst lite mer än dom gjorde förr i tiden för att de ska gå med mindre friktion och därmed ha lägre bränsleförbrukning. (Kan ju inte gälla Impreza då iofs…) 🙂

Låter logiskt allt, men fakta vore trevligt.
      Nån annan som upplever att 2,5 l motorn drar olja?
      Mina båda tidigare Imprezor (00 och 03) har inte gjort det.

En annan intressant iaktagelse på min bil i alla fall är att när man kollar oljan så är det olika mycket olja på var sin sida om den platta oljestickan. Det har jag mycket svårt att förstå.
      Oljenivån skiljer ca en cm från den ena sidan till den andra.
      Har ni andra det så med?

/Jens

Mumin
      Deltagare

det bör stå i instruktionsboken om inte annat. kan vara 1 liter olja på 500mil eller något kolla inte helt 100 men bör stå 😛

Manor
        Deltagare

Jag har för mig att Audi godkände upp till 1 liter olja per 100 mil, men det låter rejält mycket och är kanske fel.

Det är väl en del som haft problem med oljeförbrukningen på sina 2.5 liters motorer. De verkar generellt dra mer olja än 2.0 liters motorerna, men verkar pendla från motor till motor.

specialized
          Deltagare

Hej!Jag har konstaterat att min STI drar en del olja.Inte riktigt hur mycket än, men det ska jag mäta fram inom kort.Är det nån som vet vad det finns för riktvärden på hur mycket som ska anses normalt och hur mycket som är onormalt?Olika biltillverkare har olika siffror på detta tydligen enl en kompis till mig som jobbar på verkstad.Och moderna bilar drar visst lite mer än dom gjorde förr i tiden för att de ska gå med mindre friktion och därmed ha lägre bränsleförbrukning. (Kan ju inte gälla Impreza då iofs…) :)Låter logiskt allt, men fakta vore trevligt.Nån annan som upplever att 2,5 l motorn drar olja?Mina båda tidigare Imprezor (00 och 03) har inte gjort det.En annan intressant iaktagelse på min bil i alla fall är att när man kollar oljan så är det olika mycket olja på var sin sida om den platta oljestickan. Det har jag mycket svårt att förstå.Oljenivån skiljer ca en cm från den ena sidan till den andra.Har ni andra det så med?/Jens

Hur mycket drar den ?
            Hög oljeförbrukning är ett känt problem med(vissa) 2.5 L
            Jag vet 2-3-4 stycken som fått renovera eller fått en helt ny motor pga.detta.

Här är en av dem, kolla in bilderna på kolvarna så ser du vad som var orsaken, iaf i hans fall..
            http://bbs.impreza.nu/dc/dcboard.php?az=show_topic&forum=24&topic_id=3520&mesg_id=3520&page=1

Google gör mig smart, Photoshop gör mig snygg

Gilarski
            Deltagare

Jag har för mig att Audi godkände upp till 1 liter olja per 100 mil, men det låter rejält mycket och är kanske fel.Det är väl en del som haft problem med oljeförbrukningen på sina 2.5 liters motorer. De verkar generellt dra mer olja än 2.0 liters motorerna, men verkar pendla från motor till motor.

Har hört samma siffra på moderna Mercor 😮

matte555
              Deltagare

Har inte koll på ojleförbrukningen men såg bilderna som var postade i länken tidigare med trasiga kolvar och de beror på spikningar. Har varit en del problem med 2,5liters motorerna, det har kommit en uppdatering för ecm:en (styrboxen) för ett tag sen kolla så din bil blivit uppdaterad.

Angående oljestickan så ser det ut så på alla.

/Mattias

Fricke.w
                Deltagare

Värts vad jag vet i alla fall, var vell audi s4 med v8 alltså tidiga audi s4 c4karossen, den hade en acepterad förbrukning på 1liter olja på 100mil har jag för mig i alla fall, så 1liter på 100mil är nog inte tagit ur luften 🙂 men helt sjukt kan man ju tycka.

Bodyshot
                  Deltagare

Kan tillägga att min Audi RS4 – 06 drog 1L per hundra mil, samma med PANNANS RS4-06.

Fricke.w
                    Deltagare

De var som atans bodyshot, så audis nya V8or är lika törstiga på olja som för 🙂 undra just vad de kommer sig av, för någon bra förklaring har säkert audi folket som gjort motorerna.

Fricke.w
                      Deltagare

De var som atans bodyshot, så audis nya V8or är lika törstiga på olja som för 🙂 undra just vad de kommer sig av, för någon bra förklaring har säkert audi folket som gjort motorerna.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
                      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.