Jag har hört olika rykten om folk som satt på för stora fälgar osv och tappat mycket av bilen.
Jag har precis idag bytat från vinterdäck till sommardäck, fick hissa upp bilen en liten bit till för att få på sommardäcken alltså är dom en gnutta större än vinterdäcken. Vilket borde resultera i försämrat vrid på hjulen då dom är större. Men å andra sidan kommer man juh längre på asfalten på ett varvr så att säga. Spinner mindre lätt ? borde få lite högre toppfart ? Får den sämer accelerataion av detta ?
vi körde som fan hela dagen igår… 27 mil och snart reserven =)
SOm dag och natt med grepp osv nu med sommardäcken, riktigt positivt överaskad faktiskt =) Dock så blev bilen klenare, spinner ibland med vinterdäcken vid start. Gjorde det nog inte en enda gång nu med sommardäcken faktiskt
Bilen blev inte ”klenare”, det är fortfarande samma effekt. 😉
Däremot har du mera grepp och ett större däck, detta gör att effekten som finns tillgänglig får svårare att dra loss.
På din fråga – tänker man på enbart prestandan kör man inte med större hjul än man behöver, stora fälgar i normala prisklasser är tunga, roterande massa kostar mer än man tror (man märker absolut skillnad i bilens känsla mellan lätta standard 16″:are och aptunga compomotive 18″:are…).