SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Väghållning Hur stora fälgar/däck utan att tappa prestanda ?

  • Detta ämne har 6 svar, 1,192 deltagare, och uppdaterades senast för 18 år sedan av SecretAgentMan.
Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #5679
    nukem
    Deltagare

      Jag har hört olika rykten om folk som satt på för stora fälgar osv och tappat mycket av bilen.

      Jag har precis idag bytat från vinterdäck till sommardäck, fick hissa upp bilen en liten bit till för att få på sommardäcken alltså är dom en gnutta större än vinterdäcken. Vilket borde resultera i försämrat vrid på hjulen då dom är större. Men å andra sidan kommer man juh längre på asfalten på ett varvr så att säga. Spinner mindre lätt ? borde få lite högre toppfart ? Får den sämer accelerataion av detta ?

      #74579
      Dafvid
      Deltagare

        Vikten på fälgarna spelar nog en stor roll i det hela. Men det handlar nog inte om monsterslöseri med effekt, så länge du håller dig runt 18-19″.

        #74576
        IMPREZA FOREVER
        Deltagare

          beror alldeles på vilken profil du har
          Mina 18″are är lika höga som reservdäcket.
          Ganska smart annars blir det knepigt vid punka.

          Klart är att bilen blir klenare med större däck (rullomkrets)

          http://www.garaget.org/?car=36415

          http://www.rallybilder.com

          #74578
          nukem
          Deltagare

            vi körde som fan hela dagen igår… 27 mil och snart reserven =)

            SOm dag och natt med grepp osv nu med sommardäcken, riktigt positivt överaskad faktiskt =) Dock så blev bilen klenare, spinner ibland med vinterdäcken vid start. Gjorde det nog inte en enda gång nu med sommardäcken faktiskt

            #74574
            SecretAgentMan
            Deltagare

              Bilen blev inte ”klenare”, det är fortfarande samma effekt. 😉

              Däremot har du mera grepp och ett större däck, detta gör att effekten som finns tillgänglig får svårare att dra loss.

              På din fråga – tänker man på enbart prestandan kör man inte med större hjul än man behöver, stora fälgar i normala prisklasser är tunga, roterande massa kostar mer än man tror (man märker absolut skillnad i bilens känsla mellan lätta standard 16″:are och aptunga compomotive 18″:are…).

              /J

              #74577
              IMPREZA FOREVER
              Deltagare

                Eller svinlätta OZ CHRONO 😉 me lite gummi är ju 😛

                http://www.garaget.org/?car=36415

                http://www.rallybilder.com

                #74575
                SecretAgentMan
                Deltagare

                  …men det är lite sämre med riktigt gummi i stylingdimensionerna bara. 😛

                  17″ tycker jag är en perfekt balans på en GT, 18″ lirar bra på newage. 🙂

                  /J

                Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.