SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Allmänt Hur svårt är det att plocka motorn ur en Impreza?

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    locko99
    Deltagare

Tjenna!

Har nåt skitt i motorn så den skall ur!

En kombination av att dom behöver 2 dagars jobb(1ur 1i) som kostar 10000+moms dvs 12500:- på veddige bil&traktor. Verkar mycket?

Och att dom inte har tid förens nästa vecka tidgast.

Så funderar jag på att köra hem den plocka ur motorn och lämna bara motorn där sen.

Så hur svårt är det? Verkar inte jätte svårt men lurar det några ugglor som kommer göra att jag inte får ur den!

tackar för svar/tips!

Mvh /Martin

SecretAgentMan
    Deltagare

Det är nog en dag ur, en i om man skall ha lagstadgade fikapauser och lunch – jag snittar nog ~3 timmar ur och lika lång tid tillbaka, lite beroende på om den varit isär förut eller inte.

Du måste ha en samling riktiga verktyg, och en motorlyft och ha mekvana – samt rätt attityd (jävlaranamma kort sagt), utan det kan du glömma det. 🙂

/J

locko99
    Deltagare

Det är nog en dag ur, en i om man skall ha lagstadgade fikapauser och lunch – jag snittar nog ~3 timmar ur och lika lång tid tillbaka, lite beroende på om den varit isär förut eller inte.Du måste ha en samling riktiga verktyg, och en motorlyft och ha mekvana – samt rätt attityd (jävlaranamma kort sagt), utan det kan du glömma det. :)/J

Om det tar dig 3h så tar jag x3 och ett par polare. så räknar jag 9h ur 9h i och 3-4 mc donalds mål till polarna…blir bra timpeng!

En fråga till. Hur mycket nytta har man av en 2 pelars lyft?

Mycket som skall släppas underifrån?

tackar för tipsen! //Mappe

SecretAgentMan
    Deltagare

Nästan ingen alls faktiskt, det är bara avgassystemet som måste av (jag tar alltid hela, det går fortare så), och 2 muttrar på motorfästena, resten tar jag från ovansidan.

/J – mekar på pallbockar

SecretAgentMan
    Deltagare

Men jag måste nog flagga för om det är en äldre bil där det aldrig varit isär tidigare, det har svurits över motorer som ärgat fast i växellådan, och stora verktyg har tagits fram för att lösa problemet.

…då ramlar timmarna fort iväg, det finns väldigt lite att bryta på om motorn inte vill lossna från lådan. 😀

Sök här på hur man tar ur lådan/byter koppling, det är mer eller mindre samma saker som skruvas loss för att få ur motorn (plus lite till, servopump och ac-kompressorn skruvas loss och viks åt sidan, inga slangar skall lossas här…).

/J

locko99
    Deltagare

Men jag måste nog flagga för om det är en äldre bil där det aldrig varit isär tidigare, det har svurits över motorer som ärgat fast i växellådan, och stora verktyg har tagits fram för att lösa problemet….då ramlar timmarna fort iväg, det finns väldigt lite att bryta på om motorn inte vill lossna från lådan. :DSök här på hur man tar ur lådan/byter koppling, det är mer eller mindre samma saker som skruvas loss för att få ur motorn (plus lite till, servopump och ac-kompressorn skruvas loss och viks åt sidan, inga slangar skall lossas här…)./J

http://www.impreza.nu/ssi2/expo/view_photo.php?full=1&set_albumName=album331&id=PICT3969_copy

SÅ här ser motorn ut när den precis är urlyft? Och det som losats är? Ett par kablar, kylslangar till kylet, värme slangar kupen, AC/servo som lagts åt sidan.

Mycket mer?

//Mappe

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.