Brukar kolla beg.bilsbranschens prislista som finns på bilnytt.spray.se. Enligt den skall en Impreza GT -00 med 4000 mil på mätaren värderas som en 2.0GL med ett fast tillägg för turbo alltså 121500+37000=158500skr. Impreza WRX -01 med samma miltal värderas till 217000skr en avsevärd stegring av andrahandsvärdet på ett år för en bil som visserligen fått en nytt tråkigare utseende och i vissa avseenden blivit något bättre, mer lik en vanlig bil, men som saknar de snabba reaktionerna i vägegenskaperna och det kultvärde GT-modellen har. Nu till problemet. Jag misstänker att försäkringsbolagen går efter dessa listor när de ersätter för helbilskada stöld m.m. Händer det något med klenoden så undervärderas den minst 20000skr. Då Impreza GT är så sällsynt går det inte hitta någon likvärdig bil och de pengar som betalas ut plus självrisk är otillräcklig kompensation jämfört med de priser som existerar i verkligheten. Är det någon som gått i genom detta och vill redogöra för hur bilen värderades?
Mitt förs. bolag, IF Skadeförsäkring, går lite efter vad man har betalt för bilen. Har man betalt för ett riktigt fint ex så det är nog lite bättre om man möts lite på halva vägen liksom.
/=D
Min nya växellåda är helt underbar!
I’m alive and kicking!
Dawn
Hur försäkringsbolagen tänker kan man ibland undra?
Kollade med Trygg-hansa, det var ca 100 kr billigare att helförsäkra en MY02 STI än en MY99 GT. Fattar inte varför, de e ju “lite” prisskillnad mellan dom. Det mest skrämmande är de själva inte har en aning varför.
Ett tips: Stå på dig när du ringer och gnäll lite att det verkar dyrt. Jag fick ner försäkringen från ca 12000 till 8500 genom att vara påstridig och låta dom jobba lite med datorn!
Efter vad jag hört av de stackare som drabbats av inlösningsvärdering har detta
helt legat i linje med korrekta värden.
Skarva gärna i ni som har konkreta exempel.
Författare
Inlägg
Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.