› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Allmänt › Hur vet man om en bil har ecu tek?
- Detta ämne har 18 svar, 1,485 deltagare, och uppdaterades senast för 16 år, 1 månad sedan av
tendency.
-
FörfattareInlägg
-
13 januari, 2009 kl. 17:16 #1600
sladden
DeltagareHur ser man om bilen har ecu tek (licensen)..
13 januari, 2009 kl. 19:43 #45776tendency
DeltagareFrågar tidigare ägare? 😛
Vet inte om man kan se det på annat sätt än att kolla mapp med dator.14 januari, 2009 kl. 05:47 #45778specialized
DeltagareHur ser man om bilen har ecu tek (licensen)..
Är din bil Ecutek àd så har du även licensen.
Den står ju för ca 50 % av kostnaden när ECU´n mappas 1:a gången 🙂Mvh.Mattias – Nu med VF35:a http://www.garaget.org/?car=18857
———————————-
Google gör mig smart, Photoshop gör mig snygg14 januari, 2009 kl. 13:04 #45782Turbovin
DeltagareVad kan man räkna med att få betala för en smärre justering av mappningen då? Jag vet att min bil är Ecutekad sen innan hos Trollspeed men jag ska byta till större IC, större luftfilter med kalluftsintag, racekatt och eventuellt andra fuelrails med Aerolab BTR.
Tänkte om programmet kanske behöver justeras lite. Men kostar det i närheten av en fullmappning så lär jag ju bara köra med bredbandslambda och hoppas på det bästa.
14 januari, 2009 kl. 14:03 #45772Mats
DeltagareVad kan man räkna med att få betala för en smärre justering av mappningen då? Jag vet att min bil är Ecutekad sen innan hos Trollspeed men jag ska byta till större IC, större luftfilter med kalluftsintag, racekatt och eventuellt andra fuelrails med Aerolab BTR.Tänkte om programmet kanske behöver justeras lite. Men kostar det i närheten av en fullmappning så lär jag ju bara köra med bredbandslambda och hoppas på det bästa.
mmmm gör du så.
För en härdsmälta kostar ju mindre än en mappning???Det är otroligt dumsnålt att spara in på mappningen. Varför skall du byta grejerna då? För att få mer effekt kan jag tänka mig. Om du då inte mappar så kommer bilen troligtvis att funka sämre än innan du bytte ut grejerna.
Skall du byta ut det du skriver ovan så SKALL det mappas. Enkelt så!
Kostnaden är enligt timdebitering. Vat inte vad Autotech tar i dagsläget men ett samtal till Per löser den frågan. Du får säkert en offert på mappningen på samma gång.
Mats
Type R ’99_________________
”When i start my car i want the neighbours to think that the world has come to an end”
– Homer J Simpson14 januari, 2009 kl. 17:14 #45784sladden
DeltagareHur ser man om bilen har ecu tek (licensen)..
Är din bil Ecutek àd så har du även licensen.Den står ju för ca 50 % av kostnaden när ECU´n mappas 1:a gången :)Mvh.Mattias – Nu med VF35:a http://www.garaget.org/?car=18857———————————-Google gör mig smart, Photoshop gör mig snygg
Ja men d ja vill ta reda på är om boxen e orginal lr ecutekad…
14 januari, 2009 kl. 17:20 #45779specialized
DeltagareHåller med Mats….ett ras kostar betydligt mer än en mapping
Skulle tippa på någonstans mellan 3-5 tkr för en justering av mappen när du redan har licensen.
Men som sagt slå en pling till Pär och hör 🙂Men tror inte du kan räkna med någon större effektökning av de moddsen 🙂
Mvh.Mattias – Nu med VF35:a http://www.garaget.org/?car=18857
———————————-
Google gör mig smart, Photoshop gör mig snygg14 januari, 2009 kl. 18:05 #45781MariaimprezaGT
DeltagareHur ser man om bilen har ecu tek (licensen)..
Är din bil Ecutek àd så har du även licensen.Den står ju för ca 50 % av kostnaden när ECU´n mappas 1:a gången :)Mvh.Mattias – Nu med VF35:a http://www.garaget.org/?car=18857———————————-Google gör mig smart, Photoshop gör mig snygg
Ja men d ja vill ta reda på är om boxen e orginal lr ecutekad…
Har du misstankar om att den är det eller hoppas du det? Du borde ha nåt papper på licensen om de är det! En annan sak du kan göra är att kolla under höger mattan (sitter där iaf på vänsterstyrda), om du har en original styrbox. Eftersom bilen är importerad finns de rätt stora möjligheter att det framförallt sitter ett Apexi i om det nu inte är en original ecu.
Maria
Skylifting is teh #### 😉
14 januari, 2009 kl. 18:14 #45773Adam K
DeltagareVad har du för bil?
Har du laddtrycksmätare? Laddar den mer än 0.9bar (peak på ca 1.0) eller 1.? vad nu STi’er har, och inte har nåt mekaniskti motorrummet, ja då är den mappad.
Om det inte är så att du har en annan styrbox, undersök som Maria skrev.14 januari, 2009 kl. 20:28 #45783Turbovin
DeltagareKör jag med bredbandslambda (vilket jag kommer köpa i vilket fall) och även knocklink och allt är frid och fröjd så borde det ju knappast va någon fara, eller hur?
Observera att jag inte pratar om byte till FMIC nu utan en STI 04 IC, om det nu påverkar flödet genom systemet mer drastiskt.
Grejjerna byts ut för att ge stabilare effekt än vad den är i dagsläget med underdimensionerad ic mm, inte för att öka effekten. VF28:an orkar nog knappast så mycket mer. På sikt skall turbo och spridare bytas ut och då blir det förstås mappning så jag slipper gärna en mellanmappning som bara kommer gå en säsong ändå. Men rör det sig om 3-5k så är det ju defintivt värt för att spara på den sköra lilla boxern.
Jag va bara nyfiken på hur mycket det kunde gå på. Betalade lite drygt 3k för en ommappning på min förra 900 turbo upp till 421 hk. Detta i rototest, fick ju fin rabatt som återkommande kund.
Får väl maila och fråga när det blir aktuellt.
14 januari, 2009 kl. 20:45 #45785sladden
DeltagareVad har du för bil?Har du laddtrycksmätare? Laddar den mer än 0.9bar (peak på ca 1.0) eller 1.? vad nu STi’er har, och inte har nåt mekaniskti motorrummet, ja då är den mappad.Om det inte är så att du har en annan styrbox, undersök som Maria skrev.
har en sti 05 svensksåld. ladd trycksmätare JA 🙂
ja laddet ligger där i krokarna.
14 januari, 2009 kl. 21:43 #45774Adam K
DeltagareNågon, får rätta mig om jag har fel, men jag har för mig att jag läst att nyare STi’er ligger på 1.1 eller 1.2 i original laddtryck. Då verkar det mycket troligt att din inte är EcuTek’ad.
14 januari, 2009 kl. 22:27 #45786sladden
DeltagareNågon, får rätta mig om jag har fel, men jag har för mig att jag läst att nyare STi’er ligger på 1.1 eller 1.2 i original laddtryck. Då verkar det mycket troligt att din inte är EcuTek’ad.
trim kan va bortplockat å boxen nollställd. Men kan ändå ha licensen kvar..
15 januari, 2009 kl. 05:29 #45780specialized
DeltagareNågon, får rätta mig om jag har fel, men jag har för mig att jag läst att nyare STi’er ligger på 1.1 eller 1.2 i original laddtryck. Då verkar det mycket troligt att din inte är EcuTek’ad.
trim kan va bortplockat å boxen nollställd. Men kan ändå ha licensen kvar..
Vad har du för anledning att tro att bilen har varit/ är Ecutek `ad ? 🙂
Mvh.Mattias – Nu med VF35:a http://www.garaget.org/?car=18857
———————————-
Google gör mig smart, Photoshop gör mig snygg15 januari, 2009 kl. 07:23 #45775Adam K
Deltagaretrim kan va bortplockat å boxen nollställd. Men kan ändå ha licensen kvar..
För EcuTek behövs inget ’utomstående’. Och varför skulle någon först betala för licens och mappning av originalboxen för att sedan betala igen för att återställa effekten till OE??? (licensen har ju värde).
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.