Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 19 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #1600
    sladden
    Deltagare

      Hur ser man om bilen har ecu tek (licensen)..

      #45776
      tendency
      Deltagare

        Frågar tidigare ägare? 😛
        Vet inte om man kan se det på annat sätt än att kolla mapp med dator.

        Imprezan i garaget
        Capricen i garaget

        #45778
        specialized
        Deltagare

          Hur ser man om bilen har ecu tek (licensen)..

          Är din bil Ecutek àd så har du även licensen.
          Den står ju för ca 50 % av kostnaden när ECU´n mappas 1:a gången 🙂

          Mvh.Mattias – Nu med VF35:a http://www.garaget.org/?car=18857
          ———————————-
          Google gör mig smart, Photoshop gör mig snygg

          #45782
          Turbovin
          Deltagare

            Vad kan man räkna med att få betala för en smärre justering av mappningen då? Jag vet att min bil är Ecutekad sen innan hos Trollspeed men jag ska byta till större IC, större luftfilter med kalluftsintag, racekatt och eventuellt andra fuelrails med Aerolab BTR.

            Tänkte om programmet kanske behöver justeras lite. Men kostar det i närheten av en fullmappning så lär jag ju bara köra med bredbandslambda och hoppas på det bästa.

            #45772
            Mats
            Deltagare

              Vad kan man räkna med att få betala för en smärre justering av mappningen då? Jag vet att min bil är Ecutekad sen innan hos Trollspeed men jag ska byta till större IC, större luftfilter med kalluftsintag, racekatt och eventuellt andra fuelrails med Aerolab BTR.Tänkte om programmet kanske behöver justeras lite. Men kostar det i närheten av en fullmappning så lär jag ju bara köra med bredbandslambda och hoppas på det bästa.

              mmmm gör du så.
              För en härdsmälta kostar ju mindre än en mappning???

              Det är otroligt dumsnålt att spara in på mappningen. Varför skall du byta grejerna då? För att få mer effekt kan jag tänka mig. Om du då inte mappar så kommer bilen troligtvis att funka sämre än innan du bytte ut grejerna.

              Skall du byta ut det du skriver ovan så SKALL det mappas. Enkelt så!

              Kostnaden är enligt timdebitering. Vat inte vad Autotech tar i dagsläget men ett samtal till Per löser den frågan. Du får säkert en offert på mappningen på samma gång.

              Mats
              Type R ’99

              _________________
              “When i start my car i want the neighbours to think that the world has come to an end”
              – Homer J Simpson

              #45784
              sladden
              Deltagare

                Hur ser man om bilen har ecu tek (licensen)..

                Är din bil Ecutek àd så har du även licensen.Den står ju för ca 50 % av kostnaden när ECU´n mappas 1:a gången :)Mvh.Mattias – Nu med VF35:a http://www.garaget.org/?car=18857———————————-Google gör mig smart, Photoshop gör mig snygg

                Ja men d ja vill ta reda på är om boxen e orginal lr ecutekad…

                #45779
                specialized
                Deltagare

                  Håller med Mats….ett ras kostar betydligt mer än en mapping

                  Skulle tippa på någonstans mellan 3-5 tkr för en justering av mappen när du redan har licensen.
                  Men som sagt slå en pling till Pär och hör 🙂

                  Men tror inte du kan räkna med någon större effektökning av de moddsen 🙂

                  Mvh.Mattias – Nu med VF35:a http://www.garaget.org/?car=18857
                  ———————————-
                  Google gör mig smart, Photoshop gör mig snygg

                  #45781
                  MariaimprezaGT
                  Deltagare

                    Hur ser man om bilen har ecu tek (licensen)..

                    Är din bil Ecutek àd så har du även licensen.Den står ju för ca 50 % av kostnaden när ECU´n mappas 1:a gången :)Mvh.Mattias – Nu med VF35:a http://www.garaget.org/?car=18857———————————-Google gör mig smart, Photoshop gör mig snygg

                    Ja men d ja vill ta reda på är om boxen e orginal lr ecutekad…

                    Har du misstankar om att den är det eller hoppas du det? Du borde ha nåt papper på licensen om de är det! En annan sak du kan göra är att kolla under höger mattan (sitter där iaf på vänsterstyrda), om du har en original styrbox. Eftersom bilen är importerad finns de rätt stora möjligheter att det framförallt sitter ett Apexi i om det nu inte är en original ecu.

                    Maria

                    Skylifting is teh #### 😉

                    #45773
                    Adam K
                    Deltagare

                      Vad har du för bil?
                      Har du laddtrycksmätare? Laddar den mer än 0.9bar (peak på ca 1.0) eller 1.? vad nu STi’er har, och inte har nåt mekaniskti motorrummet, ja då är den mappad.
                      Om det inte är så att du har en annan styrbox, undersök som Maria skrev.

                      #45783
                      Turbovin
                      Deltagare

                        Kör jag med bredbandslambda (vilket jag kommer köpa i vilket fall) och även knocklink och allt är frid och fröjd så borde det ju knappast va någon fara, eller hur?

                        Observera att jag inte pratar om byte till FMIC nu utan en STI 04 IC, om det nu påverkar flödet genom systemet mer drastiskt.

                        Grejjerna byts ut för att ge stabilare effekt än vad den är i dagsläget med underdimensionerad ic mm, inte för att öka effekten. VF28:an orkar nog knappast så mycket mer. På sikt skall turbo och spridare bytas ut och då blir det förstås mappning så jag slipper gärna en mellanmappning som bara kommer gå en säsong ändå. Men rör det sig om 3-5k så är det ju defintivt värt för att spara på den sköra lilla boxern.

                        Jag va bara nyfiken på hur mycket det kunde gå på. Betalade lite drygt 3k för en ommappning på min förra 900 turbo upp till 421 hk. Detta i rototest, fick ju fin rabatt som återkommande kund.

                        Får väl maila och fråga när det blir aktuellt.

                        #45785
                        sladden
                        Deltagare

                          Vad har du för bil?Har du laddtrycksmätare? Laddar den mer än 0.9bar (peak på ca 1.0) eller 1.? vad nu STi’er har, och inte har nåt mekaniskti motorrummet, ja då är den mappad.Om det inte är så att du har en annan styrbox, undersök som Maria skrev.

                          har en sti 05 svensksåld. ladd trycksmätare JA 🙂

                          ja laddet ligger där i krokarna.

                          #45774
                          Adam K
                          Deltagare

                            Någon, får rätta mig om jag har fel, men jag har för mig att jag läst att nyare STi’er ligger på 1.1 eller 1.2 i original laddtryck. Då verkar det mycket troligt att din inte är EcuTek’ad.

                            #45786
                            sladden
                            Deltagare

                              Någon, får rätta mig om jag har fel, men jag har för mig att jag läst att nyare STi’er ligger på 1.1 eller 1.2 i original laddtryck. Då verkar det mycket troligt att din inte är EcuTek’ad.

                              trim kan va bortplockat å boxen nollställd. Men kan ändå ha licensen kvar..

                              #45780
                              specialized
                              Deltagare

                                Någon, får rätta mig om jag har fel, men jag har för mig att jag läst att nyare STi’er ligger på 1.1 eller 1.2 i original laddtryck. Då verkar det mycket troligt att din inte är EcuTek’ad.

                                trim kan va bortplockat å boxen nollställd. Men kan ändå ha licensen kvar..

                                Vad har du för anledning att tro att bilen har varit/ är Ecutek `ad ? 🙂

                                Mvh.Mattias – Nu med VF35:a http://www.garaget.org/?car=18857
                                ———————————-
                                Google gör mig smart, Photoshop gör mig snygg

                                #45775
                                Adam K
                                Deltagare

                                  trim kan va bortplockat å boxen nollställd. Men kan ändå ha licensen kvar..

                                  För EcuTek behövs inget ‘utomstående’. Och varför skulle någon först betala för licens och mappning av originalboxen för att sedan betala igen för att återställa effekten till OE??? (licensen har ju värde).

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 19 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.