› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Väghållning › Hur viktigt är det att alla däck är lika slitna?!
- Detta ämne har 32 svar, 3,283 deltagare, och uppdaterades senast för 18 år sedan av
Pasi_k.
-
FörfattareInlägg
-
20 januari, 2007 kl. 22:38 #5665
roadtip85
KeymasterTja!
På väg till jobbet idag så körde jag på nått skit i ca 40km/h, resultat: punka på vänseter fram!Jag köpte däcken i slutet förra vintern och dom är inte allt för slitna, så nu undrar jag om jag måste köpa 4 nya däck ändå? eller om det kanske räcker med 1, eller kanske 2 (byta båda framdäcken)? Vad är det som kan hända?
Nu fick ja köra ca 2 mil på nödhjulet, men jag antar att det oxå ska undvikas eftersom det är ganska mycket mindre än dom andra.
//Anders
20 januari, 2007 kl. 23:26 #74466Desen
DeltagareDin diff/fördelningslåda försöker ju hela tiden driva lika på alla hjul. Har du något som motarbetar det konstant så e det ju klart att den inte mår bra av det.
Fick själv en överaskning när jag skulle lägga på mina vinterdäck, när jag pumpade upp det första så såg jag att armeringen var skadad och där växte ut en bula på däcket. Jag köpte 4 nya.Men går det inte att fixa punkan?
/Andreas, Skåne, Kristianstad
http://www.hildinggren.se/Bilder/BlockDesenSatanliten.JPG
300 st posters av Block 1250kr
1st porrfilm 199kr
2st öl 28kr
Att anvnjuta allt detta i sängen med satan PRICELESS!21 januari, 2007 kl. 00:00 #74459roadtip85
KeymasterJo, det va väl som jag tänkte.
Det känns surt bara eftersom dom är så pass bra skick!Jag har svårt att tro att det går att laga, då det är ett stort hål på utsidan(!) av däcket. Det har spruckit upp där, och jag kan trycka ett finger.. 🙁
//Anders
21 januari, 2007 kl. 00:00 #74468.zip
DeltagareOm det är ett mindre hål så går det bra att laga. Kostade 80:- inkl. arbete när jag lagade mitt däck.
Rätta mig om jag har fel. Om man nödvändigtvis måste köra med ett mindre hjul så ska man välja det mindre hjulet på bakaxeln, eftersom den tål mer stryk än fram. Det kan vara tvärt om oxå 🙂
//.zip
21 januari, 2007 kl. 00:41 #74460roadtip85
KeymasterOm det är ett mindre hål så går det bra att laga. Kostade 80:- inkl. arbete när jag lagade mitt däck.Rätta mig om jag har fel. Om man nödvändigtvis måste köra med ett mindre hjul så ska man välja det mindre hjulet på bakaxeln, eftersom den tål mer stryk än fram. Det kan vara tvärt om oxå :)//.zip
Okej, det där med axlara har jag inte hört tidigare!
Men som sags så är det inte så litet hål.
Jag har ingen kamera så jag kan ta kort på det, men ni kan tänka er ett Y, alltså tre sträck, där alla ”streck” är ca 2cm…Så jävla typiskt nu när man längtat efter snö hela vintern, och så händer det här precis när det kommer!!!
//Anders
21 januari, 2007 kl. 13:27 #74469.zip
DeltagareJa va lite luddig. Det är diffen och fördelningslådan som slits om man inte har samma dimension på däcken, och inte axeln 🙂
//.zip
21 januari, 2007 kl. 13:50 #74464specialized
Deltagare1-2 mm skillnad i mönsterdjup skulle jag inte bry mig om.Tror det krävs större skillnad än så för att vätskan i viskodiffen ska bli varm och diffen börjar bromsa.
Hoppas det går att laga hålet 🙂
Mvh.Mattias – http://www.garaget.org/?car=18857
—————————————
Efternamnen på mina flickvänner är
—————————————
Jpg ,wmv och mpg 😉
—————————————21 januari, 2007 kl. 16:51 #74452Adam K
DeltagareJAg har för mig det är ’tvärtom’.
Det sitter diffbroms i centern och i bakaxeln, men inte i mellan framaxlarna, alltså borde de klara hastighetsskillnad bättre.21 januari, 2007 kl. 20:52 #74461roadtip85
KeymasterOkej. Jag ska åka förbi en däckfirma i morgon.
//Anders
22 januari, 2007 kl. 06:16 #74449Mats
DeltagarePå svenska GT:n finns det endast viskodiff i mitten. Det är helt öppet bak och fram.
Ja tror Jerry hade ”hands on” erfarenhet av detta när han smulade sönder sin diff i pilen.
Mats GBG
Regionsansvarig Göteborg23 januari, 2007 kl. 01:42 #74462roadtip85
KeymasterPå svenska GT:n finns det endast viskodiff i mitten. Det är helt öppet bak och fram.Ja tror Jerry hade ”hands on” erfarenhet av detta när han smulade sönder sin diff i pilen.Mats GBGRegionsansvarig Göteborg
Okej, och vad innebär det då om man skulle ha lite ojämnt slitna däck?
//Anders
23 januari, 2007 kl. 06:21 #74450Mats
DeltagareJag skulle sätta dem på framaxeln. det är ju det paret som normalt också har störst skillnad i rotationshastighet.
På en GT skulle jag inte fundera så mycket på slitaget. Om vi inte snackar 1,6mm mot helt nya däck. Men om det skiljer 1-2mm så skulle jag köra vidare med 3 gamla och ett nytt däck.
Mats GBG
Regionsansvarig Göteborg23 januari, 2007 kl. 16:09 #74453tendency
DeltagareÄr de inte speciellt slitna, så skulle inte jag byta alla däcken, men förmodligen inte bara 1 heller – utan jag hade nog köpt 2 nya framdäck.
23 januari, 2007 kl. 17:28 #74463roadtip85
KeymasterOkej, stort tack för alla svar!
Svänger förbi en däckfirma idag och hör vad dom har att säga oxå!:)//Anders
19 februari, 2007 kl. 09:21 #74472Jimmya85
DeltagareVad sades på däckfirman?
Sitter själv i samma sits, fast inte punka, utan bara väldigt ojämnt slitna däck fram/bak antagligen pga framhjulsinställning.Mina bakdäck är ca 6 mm, och funderar om det går bra att köpa 2 nya (Nya levereras väl med 8 mm från fabrik?)
Klarar sakerna detta? Känns hårt att behöva köpa 4 nya när skillnaden endast är 2 mm
Mvh Jimmy
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.