SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Allmänt Import guide: Importera kokare från Japan m.h.a Japcity

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    syke
    Blockerad

Jag ska försöka gå igenom de steg / frågor / problem som det innebar för mig att importera en bil från Japan med hjälp av Japcity utan att skriva världens

längsta guide (tur att jag skriver fortare än jag tänker).

Japcity med Kent Terry i spetsen rekommenderar jag varmt. Och var inte rädd för att ringa Kent då han pratar flytande svenska.
      Mycket av informationen i den här guiden hittar du på dessa sidor: http://www.japcity.com/sweden/

Först lite teori och information om bilhandlande från Japan:

I moderlandet med dom konstiga tv-programmen handlar man bilar på auktion. Varför vet jag inte, men så är det.
      Japcity hjälper ENBART till med inköpet, frakten och importen. De har i princip INGET ansvar för bilens skick. De lämnar ingen garanti på bilen och har inget ansvar om den inte skulle leva upp till dina förväntningar. De är inte en bilhandlare. Därmed inte sagt att de så långt som möjligt skulle hjälpa till om det visar sig att bilen skadats på båten, ej går igenom besiktning i UK etc. Jag vill bara få fram att man inte kan lämna tillbaka bilen till dom om man ångrar sig.
      Det är en chansning att handla bil så långt bort, utan tvekan, man har dock vissa hjälpmedel i Japcity och deras agent i Japan.

Varför vill man då köpa en bil från Japan istället för England? Några små, men kanske tillräckliga anledningar:
      Få mil – Bilen är en statussymbol i Japan, dock kör många inte särskilt långt utan pendlar inom staden till och från jobbet.
      Inget salt – På de flesta ställen finns inget salt. Vilket betyder ingen rost.
      Ingen fulsoppa – Man slipper risken att nån engelsman har kört skiten ur en omappad bil på 95-oktanig soppa.
      Stort urval – Säger sig självt.
      Priset – Kan vara marginellt till ganska mycket billigare att köpa från Japan.

Hur gör man då?
      I korthet går det till så att man håller koll på auktionerna via nätet. Med lite klurande och några hemsidor kan man tyda auktionspapprena hjälpligt. När man hittat en bil som verkar passa det man vill ha hjälper Japcity till att översätta auktionspappret. Om du fortfarande tycker det låter bra lägger de bud på bilen upp till en viss gräns som du angett. Om du vinner budgivningen betalar du bilen. Den transporteras till agentens ställe i Tokyo där bilen provkörs.

Efter detta skickas den till England där den registreras och besiktigas. Efter detta transporteras den till Göteborg.

… och här kommer den långa versionen:
      Kontakta Kent Terry på japcity och säg att du vill köpa en Subba. När ni har gått igenom budget och det visar sig att du är beredd att betala det som krävs för att få hem en bil är det bara att börja. Betala in en handpenning på £100 till Japcity, detta är för att de ska kunna lägga bud på bilen. De kan bjuda iallafall, men om de lägger det vinnande budet och du drar dig ur får de pröjsa en kostnad för att hoppa av, därför vill de ha den kostnaden innan om du skulle ångra dig (om jag uppfattat allt korrekt).

Efter detta ska du hålla koll på auktionerna. Det görs på följande site:
      http://bzl.cis6200.jp/e/
      Logga in med ’t66825’, välj bilmärke, modell etc. så får du till slut upp en lista med tillgängliga bilar. Notera att listan varierar från dag till dag.

Efter torsdag tenderar den att bli mindre för att sen öka på antalet bilar efter helgen igen. I listan med objekt finns följande kolumner:
      ’No’ = Auktionsobjektets nummer, bra att ha när man ska kolla närmare på en bil.
      ’Date Site’ = Datum när auktionen äger rum
      ’Year’ = Årsmodell på bilen
      ’Model’ = Duh..
      ’Transmission / Displacement’ = …
      ’km’ = Mätarställning i km.
      ’Color’ = Färg
      ’Type Equipment’ = Karossmodell, AC, AW (Alloy Wheels, lättmetallfälgar), PS (power steering, servostyrning), PW (power windows, fönsterhissar).
      ’Condition’ = Skick. 1 är sämst, 5 är nyskick. R och RA betyder att bilarna är krockade / reparerade.

Man kan väl säga att skicka 3.5 och uppåt är acceptabelt. Är du putsnisse vill du nog ha skick 4 och högre.

Säg nu att du hittar en bil som verkar intressant. Rätt årsmodell, lågt miltal, rätt färg och den ser bra ut på bilderna som kommer upp om du klickar på ’Detail’. Skriv ner ’No’ numret. Gå in på följande sida:
      http://www.gcar.co.jp/gbtrader/gbtweb/member1/
      Logga in med username ’web’ och lösenord ’auction’. Välj bokstavskombinationen på ditt ’No’ och skriv sedan in numret. Du får nu upp bilderna och auktionspappret på bilen. Här är en förklaring på bilden:
      http://www.bleh.se/dump/exempel.jpg
      Det finns även en engelsk förklaring här:
      http://www.gcar.co.jp/gbtrader/requestaa/index.htm

Efter att du hittat en bil som du tycker verkar fin, kontaktar du Kent som ber agenten i Japan att översätta auktionspappret, inkl. kommentarerna från den (oberoende) inspektören. Om du fortfarande tycker att allt verkar bra är det bara att be dom börja bjuda på bilen. Om du inte vinner auktionen får du fortsätta leta, om du vinner den kommer bilen att transporteras till agentens område. Märk väl att vid det här laget kan du inte ångra köpet om inte agenten upptäcker något stort fel på bilen. När bilen kommer fram till Hideo som han heter tar han fler bilder på bilen, testar den rent allmänt och testar även specifika saker som du bett om. Om det visar sig att det är något stort fel på bilen kan den antingen lämnas tillbaka eller så ska säljaren stå för reparationen. Ett hett tips är att försöka hitta bilar som finns i Tokyo (deras ’No’ börjar på TK) då det underlättar för Hideo eftersom han håller till där.

Jag fick betala extra fraktavgift till Tokyo från en annan del av landet. Om allt fortfarande ser bra ut betalar du kostnaden för bilen i Japan samt frakten direkt till Hideo. När detta är gjort skeppas din bil över till England.

Ca en vecka innan den kommer fram ska du ha betalt resterande kostnad för tull / moms / besiktning samt Japcitys avgift. Efter ett par veckor ska den ha kommit fram till England där Kent hämtar den. Han ordnar med registrering och besiktning samt transport till Göteborg enligt överenskommelse. En sak värd att notera är att en bil automatiskt blir lite dyrare om den är yngre än 10 år. I England behöver man då göra ett s.k. ESVA-test för att få bilen godkänd, och

detta kostar ca 10.000 SEK. I mitt fall låg jag precis på gränsen till 10 år, vilket gjorde att jag väntade ett tag på att den skulle ”fylla” år innan den registrerades och besiktigades. Det tog ett tag men sparade mig några sköna tusenlappar. Kent skickar sedan bilen med färja till Göteborg.

Registreringspapper skickas med rekommenderad post (s.k. signed for delivery) hem till dig. Plåtarna sitter på bilen, eller om du valt att skicka den innan de kommer så skickas de också via post.

När bilen sedan kommit till GBG anordnar du hämtning, antingen själv eller med hjälp av transportfirma.

Total tid för importen, ca 8-10 veckor. Men räkna med lite mer så slipper du bli besviken. 😉

Jag kommer att fylla på den guide allt eftersom jag kommer på saker jag glömt. Och fråga gärna ifall du undrar något.

Jag rekommenderar varmt att ta hjälp av Japcity och Kent Terry, då jag är mer än nöjd med deras service. De kan även hjälpa till vid import från England.

syke
      Blockerad

Dokument för att beräkna kostnaden av en import (kräver excel):
        http://www.japcity.com/calculation.xls

Nu väljer jag att kanske göra något kontroversiellt, men jag tänkte gå ut med kostnaderna som det innebar för mig att få bilen till Sverige. Jag tror mig dock ha fått bilen lite extra billigt pga att jag råkade handla under en storhelg i Japan, då det inte var så många som bjöd, och att skicket på bilen utvändigt var lite sisådär.

Min bil är en Impreza WRX RA STI ver 3 (MY97) och hade ca 7500mil på mätaren vid importtillfället.

Deposit 1 355,05 kr
        Kostnad för bilen i Japan 39 096,00 kr
        Kostnad för frakt, tull m.m 43 727,64 kr
        Frakt från GBG 2 436,00 kr
        Nya Framlampor 2 175,00 kr
        Skrotningsavgift 1 500,00 kr
        Vägskatt 972,00 kr
        Registreringsbesiktning 1 870,00 kr
        Efterkontroll och Besiktning 640,00 kr
        Bränslepåf. Rör 570,00 kr
        Uppgifter från IM 2 700,00 kr
        Regplåtshållare 138,00 kr
        Varningstriangel 110,00 kr
        Koll av avgasvärden m.m 1 800,00 kr

Totalt: 99 089,69 kr

Man bör dock räkna med att följande kostnader tillkommer innan man kan leka med bilen fullt ut:
        Stor service med byte av alla vätskor (inkl. kamremsbyte för att vara på säkra sidan). Ca 15000 kr.
        Rostskyddsbehandling om man ska köra på vintern. Ca 8000 kr.
        Mappning. 8000 – 13000 kr.
        Vinterdäck och sommardäck beroende på skick.

syke
        Blockerad

Jag fick bilen transporterad från Götet till Sthlm med hjälp av Eurotransport (http://www.eurotransport.se/inrikes.asp). Mycket bra firma att ha att göra med och inga problem. Gick på ca 2500kr. Priset kan såklart variera beroende på vart i landet bilen ska transporteras. Kändes dock bra att inte behöva köra en bil som man inte vet skicket på från götet till sthlm.

För en extra kostnad kan man även få bilen körd hem till dörren, istället för att som jag, hämta den på deras depå och köra hem den.

jraberg
          Deltagare

Suveränt att gå ut med priserna, då får man ju lite mer inblick i vad som kostar.
            Är ju inte så mkt eg. förutom tullen såklart, men det är ju inte så konstigt. Fasen, den har färdats lång väg den bilen 🙂

-johan

syke
            Blockerad

Suveränt att gå ut med priserna, då får man ju lite mer inblick i vad som kostar.Är ju inte så mkt eg. förutom tullen såklart, men det är ju inte så konstigt. Fasen, den har färdats lång väg den bilen :)-johan

I tulldelen är frakt från Japan – UK, moms, tull, Japcitys avgifter etc. inbakat. Tyvärr fick jag inte plats med allt på den raden. 🙂

Tänk om man kunde köpa en bil på plats i Japan och köra hem den. Billigt! :+

jraberg
              Deltagare

ojdå, då känns det genast inte så mkt längre. Nästan så man är lite sugen å göra en perra(köpa skylift) istället faktiskt.. Men visst hade det känts bättre att titta och klämma lite innan köpet görs. SHT va nervös du måste varit. . .

-johan

syke
                Blockerad

Jag tror kostnaden för min bil i Yen var ca 650’000. Det är långt ifrån alla som är så billiga.

Här finns lite listor med tidigare avslutade auktioner:
                  http://www.gcar.co.jp/gbtrader/0aalist.htm

De stämmer väl inte till 100% i dagsläget, men ger en fingervisning iaf.

Jag var väldigt nervös, och är fortfarande. Hitills har den fungerat finfint vid hyffsat städad körning. Frågan är vad som händer när man börjar busa med den. 😮

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.