Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #1767
    maxizor
    Deltagare

      Hej, det är så att jag har en Impreza GT -99 som är englandsimport dvs högerstyrd. Bilen har immobilizer samt startspärr (impreza originallarm). Startspärren gör att “larmet” går om den är inte är avlarmad och startmotorn går inte alls.

      Förra veckan så startade jag bilen och körde till västerås 14mil, sedan när jag skulle hem efter 1½h startade jag bilen och kom 2km innan bilen dog, precis som om någon stängt av tändingen men alla lampor igång osv.

      Den går runt på startmotorn men det händer ingenting alls. Efter 30 minuter och dvs ryckande/kolla säkringar etc, larmande/avlarmande så går bilen igång.

      Nu hände samma sak idag när jag skulle hem ifrån jobbet 🙁 Annars fungerar bilen ypperligt. Idag var det så att jag startade bilen, stängde förardörren och då dog bilen och ville inte starta….

      Har ni några tips på vad det kan vara? Det känns om något med immo osv, men det ska väl inte spela roll när väl motorn är igång? Känns som glapp någonstans 🙁

      Ska testa nu med andra uppsättningen nycklar och se om det gör någon skillnad. Tacksam för alla svar!

      #46743
      maxizor
      Deltagare

        Har testat nu med annan nyckel men ingen skillnad. Fick igång bilen när jag kom tillbaka med startkablar, den gick i 2 minuter för att sedan hosta och dö. Testade med båda nycklar och ingenting.

        Motorn går runt, det kommer gnista, jag provade ta loss en bränsleslang och där kom det ingenting, så jag tror det är relaterat till bränslepumpen, bränslepumpsrelä kanske? Har inte meckat subaru innan!

        #46739
        Mumin
        Deltagare

          bara för skojjs skull dra ut LMM värt ett försök annars tar du en start kabel och sätter den på JORD och sen JORDAR du i motor blocket.. testa med JORD först. lycka till

          #46744
          maxizor
          Deltagare

            bara för skojjs skull dra ut LMM värt ett försök annars tar du en start kabel och sätter den på JORD och sen JORDAR du i motor blocket.. testa med JORD först. lycka till

            Hej, förstår inte riktigt vad det här ska göra för skillnad när inte soppapumpen går? Ingenting som styr den är kopplat direkt mot motorn…

            Jag ska testa att ge direkström till pumpen och mäta var i ledet som strömmen saknas. Ska tydligen vara ganska vanligt att man bränner bränslestyrningen för immobilizern…

            #46740
            Mumin
            Deltagare

              du har så rätt läste inte allt var så trött 😛 mät upp pumpen så har du ju svar 😛

              #46745
              maxizor
              Deltagare

                Sådär nu är bilen igång igen 🙂

                Bränslepumpen gick med direktström och bilen startade fint!

                Började mäta och inser att det kommer väldigt dåligt med ström till bränslepumpen, mäter mig närmare framåt och inser att strömmen försvinner precis efter bränslepumpsrelät där kabeln går in i startspärren i larmet som verkar bråka, så nu är det förbikopplat larmet och är “bara” spärrat med immobilizer som klipper bränslet via ECU’n samt startspärr för startmotorn!

                Så jag har bara kopplat bort bränslespärren av larmet helt enkelt 🙂

                Tokigt glad nu när man kan köra igen!

                #46742
                dj_pelle
                Deltagare

                  vart sitter bränslepumpsrelät?

                  #46741
                  johan_gt
                  Deltagare

                    vart sitter bränslepumpsrelät?

                    På min MY98 sitter det nästan uppe i A stolpen. Riktigt tråkigt att komma åt men det går.

                    #46746
                    Notso
                    Deltagare

                      Låter ungefär som problemet jag har nu.

                      Åkte som vanligt och helt plötsligt så gick bilen knappt på tomgång o sen tvärdog.

                      trodde ledningarna frusit men ställde in bilen i ett garage över natten, bilen startade för att sedan dö efter ett par minuter igen..

                      har en 99’ans GT , aning om var reläet sitter? skulle vara till stor hjälp att få så mkt tips och info som möjligt!

                      Tack på förhand.

                    Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
                    • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.