- Detta ämne har 99 svar, 18,227 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 7 månader sedan av Gyver.
-
FörfattareInlägg
-
5 januari, 2012 kl. 06:07 #229058goffemannenDeltagare
Jag såg fördelar i att ha 30% mer oljevolym över twinscroll och motorsport-tillämpad konstruktion för baffelplåtar och utformningen 🙂
I USA använder en del Subaru-rallyteam dessa tråg samt att dem blir mer och mer populära bland teamen i deras Red-line Time Attack serie. TH-Motorsports t.ex.Passade på att fråga firman som jag köpte tråget av att köpa en ej257 VER.9 oljesticka och rör av den lokale Subarudealern och skicka med det i samma paket som tråget.
Vi får väl hoppas att jag inte har köpt grisen i säcken iallafall 😀
Okej. Ja när jag räknade på det lite så de skiljer bara ca 1500kr(twin scroll billigare). Så funkar bara deras sump m.m. så är de ju ett givet val =).
Jag frågade dem va de tog för en ny oljesticka å de sa att “I can’t help you on pricing because we’ve never bought them.”
Ja har mailat med en kille som heter Chris, vem hade du kontakt med?
Får kanske kolla igen om de kan köpa åt mig å skicka med. Borde ju vara billigare än att köpa här i sverige.
5 januari, 2012 kl. 10:15 #229106GyverDeltagareOkej. Ja när jag räknade på det lite så de skiljer bara ca 1500kr(twin scroll billigare). Så funkar bara deras sump m.m. så är de ju ett givet val =).
Jag frågade dem va de tog för en ny oljesticka å de sa att “I can’t help you on pricing because we’ve never bought them.”
Ja har mailat med en kille som heter Chris, vem hade du kontakt med?
Får kanske kolla igen om de kan köpa åt mig å skicka med. Borde ju vara billigare än att köpa här i sverige.
Jag köpte via Boston Motorsports, om jag inte minns fel så hette killen som jag hade kontakt med Daniel 🙂
5 januari, 2012 kl. 10:51 #229059goffemannenDeltagareJag köpte via Boston Motorsports, om jag inte minns fel så hette killen som jag hade kontakt med Daniel 🙂
Aha. Okej. Får kolla med dem då kanske :). Va tog de för frakten??
/ David J – Superior Media
5 januari, 2012 kl. 23:03 #229107GyverDeltagare/David
5 januari, 2012 kl. 23:06 #229060goffemannenDeltagareSer fint ut de där :). Medföljer alla skruvar som man behöver? Bultar till sumpen, oljesilen. Och plugg till hålen i botten? Eller de ena är samma som vanliga oljepluggen va?
/ David J – Superior Media
5 januari, 2012 kl. 23:20 #229108GyverDeltagareSer fint ut de där :). Medföljer alla skruvar som man behöver? Bultar till sumpen, oljesilen. Och plugg till hålen i botten? Eller de ena är samma som vanliga oljepluggen va?
/ David J – Superior Media
Allt som krävs för att montera följer med. Försökte bara lite snabbt skruva in den nya pluggen men den passade inte i ena hålet. Kanske passar i det andra, annars får jag skaffa ny plugg med rätt gänga. Uppdaterar i helgen 🙂
6 januari, 2012 kl. 01:00 #229061goffemannenDeltagareJa beställde ett kit från boston motorsport nu =). Ja fick betala 759dollar med nya stickan och röret. De skickas som “gift” också.
Det står ju att det ena hålet är för orginal oljeplugg. Det andra hålet är 1/2
6 januari, 2012 kl. 09:07 #229109GyverDeltagareJa beställde ett kit från boston motorsport nu =). Ja fick betala 759dollar med nya stickan och röret. De skickas som “gift” också.
Det står ju att det ena hålet är för orginal oljeplugg. Det andra hålet är 1/2
6 januari, 2012 kl. 09:16 #229062goffemannenDeltagareTrevligt! =) Men man får inte med en plugg i kitet. Jag har en magnetisk plugg som har samma gängstigning som originalpluggen. Så om den passar i andra hålet så kommer jag kanske “plugga” igen det som inte passade. Oljetemp/tryck kommer jag att ta mätningar av ovanpå blocket istället eftersom jag inte tror att det ger samma temp i botten på ett alutråg som i toppen på blocket mellan cylindrarna. Oljetempen lär sjunka lite med det nya tråget tror jag, även om det bara är med någon grad.
Dags att åka till plugget:D
PLUGG!
Okej. Men då får ja skaffa en passande plugg/bult då. Vet ju vilken gänga det är.
Ja har också tagit uppe på blocket till mina mätare.
/ David J – Superior Media
8 januari, 2012 kl. 13:29 #229110GyverDeltagareUppdatering.
Igår tog jag reda på volymen i förbränningsrummen och höjdskillnaden mellan kolv och deck för att räkna på topplockspackningarnas korrekta tjocklek för mitt önskade kompressionsförhållande.
Vaselin pålagt och ett tändstift är monterat.
Plexiskiva, k-sprit färgat med karamellfärg, 5ml spruta från apoteket. Jag fick i exakt 50ml vätska, dvs en volym på 50cc. Original så skall dessa förbränningsrum på Ver.5 topparna vara 49cc. Jag kan alltså räkna på 49cc som korrekt volym då planingen av topparna inte kan ha tagit nämnvärt av volymen samt att jag nog inte fick en 100% korrekt mätning.
Jag nöjde mig med ett bladmått för att mäta deckhöjden då jag inte har en mätklocka.
Kollade alla kolvar och på den med minst tollerans fick jag inte in 0,10 bladet, men 0,05. Så jag antar att det kan vara runt 0,07 under deck.
Efter lite räknande kom jag fram till att för att få mitt önskade kompressionsförhållande på 8,3-4:1 så kan jag använda cometics 0,91mm tjocka packningar. Kolven hamnar då på 0,98mm under toppens deck i övre döläget. Jag får då 8,33:1 i kompression. Jag vet inte än om det är för tajt med tollerans. Men tror att det skall räcka, får ta reda på det dock. Tror gör man i kyrkan. Så det får bli nya packningar än dem jag redan köpt.
Note to self: Gör om gör rätt nästa gång det byggs och köp packningar efter att allt är planat.Over & Out!
19 januari, 2012 kl. 13:05 #229111GyverDeltagareUppdatering.
Nya topplockspackningar (0,91mm) och stift (NGK PFR7B) är beställda:)
Jag vill självklart ha så hög komp som möjligt utan att det självdetonerar, det är ju en responsiv motor jag är ute efter med tanke på volymökningen och turbovalet. Det skulle ha varit trevligt att ha runt 8,5:1 i kompression, men mina Manleykolvar vill ha 0,89mm i squish-clearance och dem ligger 7 hundradelar under deck i TDC. Så närmsta tjocklek under 0,91mm vilket är Cosworths 0,78mm blir för tunna och kolvarna kysser topparna för hårt när dem blivit varma. Så det blir 8,33 i kompression 🙂 Känns bra eftersom jag kommer att mappa på 98-oktan.
Annars så håller jag på med att fräscha upp topplocken kosmetiskt och porta grenröret för tillfället. Uppdaterar med resultat sen 🙂
/David
28 januari, 2012 kl. 01:21 #229112GyverDeltagareVintern är fanimej världens sämsta tid på året när man har en 4WD bil men inte kan nyttja den:( Sommarn och en körklar kärra sitter högt upp på önskelistan nu…
Har så lite bilder på min bil, men dessa hittade jag från importresan i sommras. Duger som motivation 🙂Kallstart så därav röken;)
28 januari, 2012 kl. 10:46 #229046Fricke.wDeltagareJag som inte kan ett dug, om de äldre sti modellerna, men vad är skillnaden i modell beteckningar och spec, på din 4dörrars sti och 2dörrars?
Lite nyfiken bara 🙂Väldigt fin bil i alla fall, å fin färg på den.
28 januari, 2012 kl. 12:24 #229063goffemannenDeltagareNu hoppar jag in här =).
Det är inte så stor skillnad på en sti å en sti type r. Jämfört mot en wrx/gt så är det annan turbo, lite annan spec på grejorna i motorn, va väl andra fjäderben också, sen är det ju aluminium bärarmar fram.
Sen på just 2dr/type r så är det annan utväxling och dccd. Vattensray på intercoolern. R180 diff bak. Är säkert mer men de är va ja kommer på nu iaf.
28 januari, 2012 kl. 16:41 #229047Fricke.wDeltagareTycker de lätt som ganska mycket skiljer, när du räknade upp allt 🙂
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.