Visar 15 inlägg - 61 till 75 (av 100 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #229039
    Turbovin
    Deltagare

      Det som skiljer förutom karossen fixar man ju egentligen till när man byter till 6-petat ändå 🙂 Vanliga STI:n har väl ABS också?

      #229064
      goffemannen
      Deltagare

        Det som skiljer förutom karossen fixar man ju egentligen till när man byter till 6-petat ändå 🙂 Vanliga STI:n har väl ABS också?

        ja just det. Det glömde jag. Type R har inte abs pga att de inte klurade ut att ha det tillsammans med dccd.

        #229113
        Gyver
        Deltagare

          Skillnaden mellan min och en type-r är att jag inte har dccd eller lika hög utväxling. Högre än en gt dock. Samt att min inte har IC-vattenspray original. Har dock ett vattenspraysystem från en type-r som följde med inköpet så det skall monteras till sommaren 🙂 Sen har jag abs också. Om vi jämför min med goffemannens som också är en ver.5 så är motorerna identiska och även original fjäderbenen samt bärarmar och bromsar. Så i stort sett lådan och abs, det där med att bakdiffen skiljer har jag inte hört om förut. Men det kanske stämmer.

          Jag ville ha 4-dörrars iallafall eftersom jag tycker det är mer bekvämt till vardags.

          /David

          Tack för kommentarerna förresten Fricke!

          #229065
          goffemannen
          Deltagare

            Har för mig de stämmer det med diffen. Type R har ju 290mm bromsar bak med. Guldiga brembo oken t.ex. de passar bolt on, man byter skivor då. Så hubbarna skiljer också.

            / David J – Superior Media

            #229048
            Fricke.w
            Deltagare

              Man kanske får tillfälle att spana in alla dessa old age STI skönheter i sommar, ja menar någon träff lär de vell vara in planerta, så man även får ett ansikte på alla bilar 🙂

              #229114
              Gyver
              Deltagare

                Man kanske får tillfälle att spana in alla dessa old age STI skönheter i sommar, ja menar någon träff lär de vell vara in planerta, så man även får ett ansikte på alla bilar 🙂

                Jag hoppas kunna dyka upp på någon träff i sommar 🙂

                #229115
                Gyver
                Deltagare

                  Kofångarlös FTW

                  #229116
                  Gyver
                  Deltagare

                    Uppdatering.

                    Det blev dags att montera topparna men innan detta skedde så var jag tvungen att se till att gängorna för topplocksbultarna i shortblocket är rena och fräscha. Är det skit kvar där så kommer det inte bli rätt moment sedan när man drar topparna. Jag hade först tänkt köra igenom dem med en gängtapp, m11x1,25 men det visade sig att det som egentligen krävs är en renstapp. Nytt begrepp för mig men en gammal rengjord topplocksbult med några snitt sågade en bit in från spetsen gör samma jobb som en såkallad renstapp 🙂 Plus att det inte kostar något till skillnad från ARP’s egna renstapp som går på uppemot en tusenlapp hem till brevlådan.

                    Efter att ha rensat alla 12 gängor i shortblocket ordentligt hela vägen ner till botten så blåstes dem rena.

                    Tog fram mina nya ARP 11mm topplocksbultar och applicerade ARP’s egna Ultra Torque “gängsmörjsmojs” på gängorna och började skruva i dem, hela vägen till botten skall dem. Sedan skruvade jag tillbaka dem 180 grader. Det står att dem bara skall dras “handtight” men jag upplevde detta omöjligt så insexnyckeln gjorde att jag kom den sista biten ner mot botten. Har läst att fler har upplevt samma sak vid montering och att man borde bortse från det här med “handtight”, annars skulle dem ha hamnat för högt upp och tagit i kamaxlarna.

                    Monterat på båda sidor blocket.

                    Cometic MLS-packning där den hör hemma.

                    Jag la på vänstra toppen och skulle börja momentdra till första steget när jag märkte att min momentnyckel endast går till 100nm, sista draget skall vara på strax över 120nm. Så jag fick tyvärr lämna garaget såhär för dagen och återkomma imorgon istället med en ny momentnyckel.

                    Stack hem och kikade på den nya snigeln istället 😎

                    /David

                    #229075
                    TomK
                    Deltagare

                      Ser riktigt bra ut! 🙂

                      #229117
                      Gyver
                      Deltagare

                        Ser riktigt bra ut! 🙂

                        Hehe, tack tack! 🙂

                        #229076
                        TomK
                        Deltagare

                          Vad är det för snurra?

                          #229118
                          Gyver
                          Deltagare

                            Vad är det för snurra?

                            Lateral Performance MD321H Billet.

                            #229049
                            Fricke.w
                            Deltagare

                              Lateral Performance MD321H Billet.

                              Mysigt 🙂

                              #229041
                              RKR
                              Deltagare

                                Värför bruker du open deck blokk, är det inte en sti?

                                #229077
                                TomK
                                Deltagare

                                  Lateral Performance MD321H Billet.

                                  Mycket trevligt! 😀

                                Visar 15 inlägg - 61 till 75 (av 100 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.