- Detta ämne har 99 svar, 18,227 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 8 månader sedan av Gyver.
-
FörfattareInlägg
-
16 februari, 2012 kl. 17:11 #229040TurbovinDeltagare
Värför bruker du open deck blokk, är det inte en sti?
Det var när Newage kom som STI fick semi closed block, GC8 hade aldrig semi closed men vissa tidiga bilar samt 22B hade closed deck.
16 februari, 2012 kl. 17:21 #229119GyverDeltagareVärför bruker du open deck blokk, är det inte en sti?
Som Turbovin så bra förklarar så har min bil inte det:) Men varför jag inte använder ett semiclosed eller framförallt ett closed deck block till mitt bygge är för att det inte behövs. Jag “nöjer” mig med runt 400hk och då är det inga problem alls med ett opendeck. Har hört att ett opendeck kan palla strax över 500hk, tror att det var Andy Forrest som hade runt 550hk i en av sina bilar utan större bekymmer. Sen skall jag väl inte ladda tokmycket heller så det är kolugnt:)
/David
Bra att ha kvar originalmotornummer också med tanke på att kärran måste igenom en regbesiktning innan det blir åka av;)
16 februari, 2012 kl. 21:32 #229042RKRDeltagareAhh ok!
17 februari, 2012 kl. 21:59 #229120GyverDeltagareUppdatering.
Igår drog jag klart båda topparna med en ny momentnyckel och lät det vara för dagen.
Efterdrog topparna idag.
Sen kunde jag inte hålla mig från att lägga insuget ovanpå 😀
Börjar ju nästan att likna en motor igen 🙂
/David
17 februari, 2012 kl. 22:10 #229066goffemannenDeltagarevitt kan va snyggt. men uu va skitigt det blir =)
17 februari, 2012 kl. 22:22 #229121GyverDeltagarevitt kan va snyggt. men uu va skitigt det blir =)
Jasså, jag som trodde skiten inte skulle märkas 😀
2 mars, 2012 kl. 09:53 #229122GyverDeltagare/David
2 april, 2012 kl. 22:26 #229123GyverDeltagareDags att uppdatera igen, var ett tag nu senast:)
Hmmm… ja vart skall jag börja egentligen. Jag kan ju börja med att nämna att strax efter att topparna åkte på förut så gick det några dagar tills jag märkte genom en koll i gamla papper att momentet som jag drog vevstaksbultarna med var för lågt. När jag monterade ihop shortblocket förr så drog jag dem enligt originalspec när jag egentligen borde ha varit uppmärksam och tänkt på att det var arp2000-bultar som jag drog (dem skall dras åt dubbelt så hårt). Man kände sig som ett klantarsel och insåg fort att det bara var att riva ner allt igen och göra om jobbet:rolleyes: Så dagen efter rev jag ner hela motorn, bort med turbo, grenrör, toppar, tråg, oljepump, vattenpump ja allt. Nästkommande dag rengjordes allt och jag mätte om lagerspelen då jag torrdrog vevstaksbultarna till det nya momentet, fick bra mätvärden och monterade sedan ihop motorn igen med graphogen och flytande packning på rätt ställen. Jag tog tid på nermonteringen och ihopmonteringen och landade på ungefär 5 timmar vardera:D Lite lustigt med tanke på hur lång tid bilen har stått nu:o
Mina spridarbryggor har fått färg på sig och insuget är nu komplett med allt som hör därtill förutom soppaslangar. Nya spridare har monterats också samt Carl Davey kylvätskekärls-distanser (isolerar insuget från kärlets värme).
Lite prylar som har tillkommit för motorbygget den senaste tiden:
*Deatschwerks 740cc spridare
*Bosch 044 inlinepump (för framtida bruk med surgetank)
*Fuelab 3-port mini svart BTR
*Prodrive 3-ports laddtryckssolenoid
*Carl Davey Headtankinsulators
*RCM K&N 170mm luftfilter med tillhörande 80mm aluminiumtrumpet och S-formad Samco silikonslang.Förutom demonteringen och monteringen igen av motorn och tillskottet av nya prylar så har det självklart skett mer.
Kamrem och kåpor har monterats och motorn sänktes i förra helgen. Hade en tub Sika Polyurethanlim liggandes i garaget samt en burk aktivator från min tid som glasmästare så jag kunde inte undgå att prova på själv att förstärka motorfästena istället för att bara köpa Hardrace-grejer rakt av 😀 Resultatet blev riktigt bra och jag får väl hoppas att dem håller måttet tills det någon gång i framtiden byts ut mot fräschare grejer. Min downpipe har även fått en extra lambdamutter påsvetsad för bredbandssensorn. Jag monterade tillbaka min organiska Exedy steg1 koppling som har gott om liv i sig än, så får vi se hur den orkar med det högre vridmomentet som komma skall (don’t fix it if it ain’t broken) Tror ändå inte att lådan lär må så gott men jag får köra med förnuft helt enkelt tills det är möjligt att skaffa något hållbarare eller tills att det säger rassel.Jag läste dock idag på scoobynet att den Dayco kamrem som jag återmonterade (har bara rullat 500 mil innan motorn rasade) inte lämpar sig mot högre nivåer av effektuttag. Så det känns lite lurigt att låta den sitta kvar där nu, bättre i det här fallet att ta det säkra före det osäkra och satsa på att sätta dit en ny starkare rem med nya löphjul och spännare. Det enda lastfallet på remmen som kan ge upphov till att den skulle brista vore väl om man varvar upp snabbt från tomgång med kopplingen intryckt kan jag tycka, så vridmomentet från vevaxeldrevet är inte en bidragande faktor. Utan remmens sträckgräns pga sammansättningen i materialet. Antar då att Cosworths kevlar-rem har bättre värden på sträckgräns respektive brottgräns. Kanske får bli en sådan.
Lägger upp lite bilder under morgondagen 🙂
3 april, 2012 kl. 20:58 #229056GilarskiDeltagareFasiken vad impad jag blir, snyggt jobbat! Insuget i vitt kommer bli sjukt bra 🙂
4 april, 2012 kl. 08:09 #229124GyverDeltagareFasiken vad impad jag blir, snyggt jobbat! Insuget i vitt kommer bli sjukt bra 🙂
Tack du! 🙂 Känns kul o höra, det är ju touch & go hela vägen så nogrannhet och tålamod har jag behövt mycket av ^^
Jag kan nämna en grej förresten angående vit pulverlackering av motordelar som jag fick lära mig av pulverlackeraren. Det är att det kan nämligen gulna med tiden när det utsätts för mycket värme, så för att förhindra att detta skulle ske med mitt insug så ligger det först ett grått lager pulver under det vita. Då tar den grå “grundfärgen” den värsta värmen och det vita lagret håller sig förhoppningsvis fräscht. En annan aspekt är väl att det kommer att bli skitigt om man inte håller rent, är väl bara att se till att hålla rent då helt enkelt 🙂
4 april, 2012 kl. 09:57 #229125GyverDeltagareBilder:
4 april, 2012 kl. 10:23 #229126GyverDeltagareNu jäklar skall det hållas koll på motorn i fortsättningen:D
Knacksensorer på varsin blockhalva, externmätare för oljetryck kopplas in bakom generatorn och oljetemp ovanför 3’ans cylinder.
Kollar hur tryckrören kommer att gå, funderar nämligen på att sätta bränsletrycksregulatorn ovanpå torpedinfästningen för pitchstop-motorfästet
Några tankar om denna lösning?
Kylaren ser lite fräschare ut nu också
/David
4 april, 2012 kl. 10:56 #229134adam.b.wDeltagarefasen vad imponerad och avundsjuk jag blir.
önskar att jag hade haft kunskapen mekplats tid och pengar så hade jag nog gort de samma som du.
du ska ju ha en guld stjärna för din insats och en stor klapp på axeln. jäklar va fiint de blir:D4 april, 2012 kl. 11:05 #229037tendencyDeltagareTjusigt. 🙂
5 april, 2012 kl. 06:26 #229127GyverDeltagareKul att det uppskattas:)
Die neue pumpe:
Väntar dock på leverans av luftfiltret. En kompis åkte till Leeds i norra England i början på veckan för att köpa en bil så han stannade förbi RCM i Leichester på vägen hem och hämtade grejerna åt mig 🙂 RCM är tillräckligt dyra som dem är så att slippa frakten var trevligt 😀
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.