SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Allmänt Impreza WRX, hur snabbt 0-100?

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    sebulba
    Deltagare

Hej

Undrar hur fort en Impreza WRX (original) gör 0-100. Enligt pricerunner.se så gör den det på 6,2 sek. Stämmer dom siffrorna bra med verkligheten?

Skulle även vara kul å veta hur mycket olika trim påverkar 0-100-tiden.

Ex:
      – Enbart bytt avgassystem.
      – Bytt avgassystem + chip.
      Osv.

Mvh/daniel, ej Impreza-ägare nu, men troligtvis i framtiden.

Davve
      Deltagare

Kloka ord Mats… jag har en WRX med ca 280hk & den har gort 0-100 på under 5 sek.. Det beror ju på hur man vill att turbo ska ladda…

H_c
        Deltagare

wrx med 260 hk, 5,1 sek her..

sebulba
          Deltagare

Hej och tack för svaren!

Jo det är klart att 0-100-tiden är långt ifrån avgörande hur snabbt man tar sig runt en bana och att det är många faktorer som spelar in.

Men iaf så har jag tyckt, av någon anledning, att 0-100-tiden varit intressant. Möjlig anledning kan var att jag bara kört slöa bilar där acceleration upp på motorvägen tagit en evighet, där man tänker äntligen är jag uppe i 110.

Bara som en kul grej, ni som mätt upp 0-100-tiden kan väl skriva den i tråden + om det är orginal el. vilka modifieringar.

Mvh/Daniel

2ny
            Deltagare

jag har testat lite olika har märk att en orginal wrx gör är snabbare på blött för att du kan få renare hjulspin utan att tappa ladd.

0-100 på blött = 5.10 sek (2 personer)
              0-100 på torrt = 5.85 sek (1 person)

båda med ca halvtank, men jag har fått för mig att det går att göra bättre ifrån sig på den torra biten, med lite övning bara 😀

Groover
              Deltagare

WRX-03 helt original. Torrt underlag med 1 person i bilen.
                Efter många repor och efter att ha strukit fantasisiffrorna:) och skandalerna:( . Tog jag ett snitt på de övriga och hamnade på 5,62.

Manor
                Deltagare

Hej !

0-100 är en tämligen ointressant siffra egentligen, och det är en massa parametrar som spelar in (förare, väder och vind etc. etc.).

Originalbilar (Subaru Impreza GT – t.o.m 2000):
                  – officiellt från Subaru 6.4 sekunder
                  – Teknikens Värld (full tank, två personer) 5.9 sekunder
                  – Spoilernytt (sorry Bilsport menar jag ;)) 5.75 sekunder

När det gäller trimmade bilar så finns det väl alla varianter från de som gör 0-100 på en sämre tid än original…till ”0-100 monster” som kanske är nere på höga 3 eller låga 4;or.

De som använder sin Impreza på banan kan nog bekräfta att väghållning och bromsar gör större skillnad på varvtider än antalet hästkrafter.

mvh Mats N

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.