Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 72 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #281926
    TheSwedishPetrolhead
    Deltagare

      Mm, men nu lär du lyssna på erfaret folk vad det gäller dom här motorerna.

      Som påpekat tidigare, men säger det igen. Insuget som sitter på din bil. Är från en Ver 3/4. Och då innebär även det att topparna är från en Ver 3/4, då nyare toppar inte passar på ett insug från en Ver 3.

      Om det inte är någon som hängt dit adaptrar, vilket vore idiotiskt för Ver 3/4 har de bästa topparna på Sti modellerna. Om man bortser från AVCS modellerna.. men det kan vi nog säga direkt att AVCS har du inte 🙂

      Det som troligen är gjort, om något överhuvudtaget är gjort, är att någon ändrat shortblock eller renoverat shortblock.
      Men det verkar ju vara mer regel än undantag snart att det står i försäljningsannonser att det sitter smidda saker etc. fast egentligen är inte ett skvatt gjort
      någon sa att någon sa… helt enkelt 🙂

      Och hade det vart nån seriös person som renoverat motorn hade man passat på att måla om insuget, då det ofta brukar se ut just sådär.

      Jo, det skaver lite men jag får väl inse att det förmodligen bara är bytta inälvor. Känns surt att råka köpa fel bara.

      Funderar på en grej också, det verkar enligt vad jag förstått vara så att V3/V4 är ganska lika, men när jag kollar packningar så är det olika för V3 och V4 fast de ser lika ut…

      http://www.importcarparts.co.uk/parts-info?id=6065&cat=96&sub=97&sec=223&var=60&dc=0&gen=&searchKey=&searchPart=

      http://www.importcarparts.co.uk/parts-info?id=6059&cat=96&sub=97&sec=223&var=60&dc=0&gen=&searchKey=&searchPart=

      Passar de på varandra tro?

      #281927
      TheSwedishPetrolhead
      Deltagare

        Då har man äntligen fått loss högra ventilkåpan och vid närmare inspektion så verkar det faktiskt inte vara någon spricka… Tror snarare att det var packningen som sitter på skruven som var kass, för oljan kom definitivt från skruven.

        Ska ändå ta den till jobbet imorgon och kolla under förstoringsglas.

        Packningsmässigt då.

        Efter att ha jämfört min kåpa med de två packningarna jag hittade på importcarparts verkar det vara V3 eftersom det fattas två “piggar” som finns på V4. Gött, beställning skickad! 😀

        Finns det någon chans över huvud taget att få prylarna innan fredag eller tar det längre tid?

        #281897
        Christian S
        Deltagare

          beställde du idag (måndag) så är det inte omöjligt att det kommer på fredag, annars kommer dom på måndag eller tisdag nästa vecka.

          #281885
          Turbovin
          Deltagare

            Jag får hem prylar på 2-3 dagar från UK generellt. Det är oftast det blir segt när det kommer till Sverige.

            #281928
            TheSwedishPetrolhead
            Deltagare

              Efter många svordomar:

              Två styck ventilkåpor avmonterade och rengjorda. Nu gäller det bara att be till fraktgudarna att packningarna kommer innan helgen. 🙂

              #281929
              TheSwedishPetrolhead
              Deltagare

                Fortfarande inga packningar i sikte… Igårmorse var de i Danmark enligt trackern.
                Hoppas verkligen de kommer imorgon iaf, så jag hinner skruva ihop allt imorrnkväll och köra på torsdag och fredag. 🙂

                Under tiden har jag smitt planer.

                I originalposten står lite saker jag tänkt göra i år, mest småprylar för att kunna köra och se om jag gillar bilen.

                Men om vi förutsätter för en sekund att jag gillar den och vill behålla den så kan vi fråga oss vad som händer under vintern inför nästa säsong. 🙂

                Jag vill köra Timeattack, och den enda serie jag verkar kunna hävda mig i är nog den lägsta, “Club”. Så då gäller det att försöka åstadkomma något som är i enlighet med det reglementet.

                Drivlina:
                Kommer nog sikta på strax under 400hk för att klara lådan och slippa öppna motorn.
                Så det blir då ny styrenhet, optimerat avgas och mappning till att börja med.

                Klarar turbon effekten eller blir det till att byta?
                E85 kanske? Har alltid velat testa. Större pump och spridare lär behövas då?

                Kopplingen lär såklart bytas, vill dock ha något som är körbart på gata. Dålig koll här…

                Bromsar:
                Hör både bu och bä om bromsarna. Ska iaf byta belägg snart så får känna efter vad jag tycker under sommarens bankörningar. Hoppas det ska räcka med ventilerade skivor och belägg av bra kvalitet runt om.

                Chassie:
                Det sitter coilovers på nu som verkar hyfsat fräscha. Räknar med att kunna köra med dem iaf en säsong. Skulle dock vilja kunna ställa lite camber…

                Däck:
                I “Club” får man inte köra med R-däck… Så det får bli något bra gatdäck istället. Hur breda sulor får man på en sån här? 235 borde väl inte vara några problem antar jag? Har 215 nu.

                Övrigt:
                Ingen bur då jag inte vill förstöra inredningen och vill kunna köra den på gata lika bra, dock lär jag nog fundera på en riktig “sitta still”-stol och kanske en mockaratt.

                Lättning hoppar jag över, den är lätt nog som det är. 🙂

                Vad tror ni om de planerna?

                #281930
                TheSwedishPetrolhead
                Deltagare

                  Framsteg!

                  Igår kom paketet till Coop i Alingsås. 7 arbetsdagar tog det, fast engelsmännen hade ju röd dag i måndags, så kanske 6 då… Nåja, lite segt från England tycker jag. Hursom, dags att skruva!

                  Subaru genuine parts, jo jag tackar! Bra grejer till bra pris får man ändå säga att det var.
                  Den där känslan som infinner sig när man övergår från att plocka isär saker till att sätta ihop dem igen är grym. 🙂

                  Höger sida på plats!

                  Och vänster sida!

                  Använde lite packningssilikon på några ställen efter tips från en guide jag fann, så det ska härda över natten. Tar halvdag imorgon på jobbet och drar ut och kör Impreza på eftermiddagen istället. 😀

                  Förhoppningsvis åker jag på Impreza vs Evo-träffen på kvällen i Gbg, kommer man träffa några härifrån då?

                  #281931
                  TheSwedishPetrolhead
                  Deltagare

                    Nu är allt ihop igen. Har provkört lite och det ryker fortfarande från motorrummet. Har väl kört 1,5 mil cirka. Antar att oljeresterna från när jag bytte packningen(det som rann ner på grenrör och topp) tar en stund att bränna bort trots att jag torkade så gott jag kunde. Har kollat under och jag kan inte se att det läcker något men man vet ju aldrig.

                    Fasen vad nojjig jag är nu att något blivit fel. :O

                    Hur länge kan jag förvänta mig att den gamla oljan ska ryka?

                    #281886
                    Turbovin
                    Deltagare

                      Brukar kunna ta ett bra tag speciellt om du har eftermarknadsgrenrör med avgasbandage. Har du original bränns det nog bort snabbare.

                      #281932
                      TheSwedishPetrolhead
                      Deltagare

                        Brukar kunna ta ett bra tag speciellt om du har eftermarknadsgrenrör med avgasbandage. Har du original bränns det nog bort snabbare.

                        Originalgrejer här… Var ute på en kortare tur på kvällen och ingen rök, ska köra längre imorgon. Hoppas verkligen detta löste mitt problem nu så jag kan gå vidare.

                        #281933
                        TheSwedishPetrolhead
                        Deltagare

                          Alltså, jag blir inte klok på den här bilen… Känns som att den ryker varannan gång jag kör den nu.

                          Igår körde jag strax över 2,5 mil, då rök den rätt mycket. Sen körde jag hem igen, ingen rök alls.
                          Idag körde jag runt en mil, då rök den litegrann när jag stanna och kollade. Hem igen och så ingen rök alls.

                          Börjar fundera på om det kan finnas något annat där som kan läcka. Oljeinfästningar till turbon kanske… Och så läcker det bara om man kör hårt och trycket ökar?

                          #281934
                          TheSwedishPetrolhead
                          Deltagare

                            Kollade med idag. När jag plockade loss plastskyddet för motorn och undre värmeskölden såg jag att det var ny olja där jag hade torkat innan, så det är nog definitivt något som läcker fortfarande.

                            #281889
                            Mumin
                            Deltagare

                              Packboxarna för kammarna! Bort med kåpan kolla hur det ser ut där. Kan vara torrt då lär rem och allt av sen kam dreven osv…

                              #281911
                              Javiisst
                              Deltagare

                                Kollade med idag. När jag plockade loss plastskyddet för motorn och undre värmeskölden såg jag att det var ny olja där jag hade torkat innan, så det är nog definitivt något som läcker fortfarande.

                                Däremot var det svårt att se vartifrån det kom. Jag stoppade upp mobilen för att fota på ställen jag inte såg, då la jag märke till detta som jag tyckte såg skumt ut. Ser alltså ut som att det läcker mellan toppen och kamremskåpan? Vad kan det vara då? Nu är jag nollställd på riktigt…

                                Är det på vänster sida?

                                Jag har lite lite fult där med men inte mycket. Och kollat lite på fixa packningen där inne o de e ett hel…e ser de ut som

                                #281935
                                TheSwedishPetrolhead
                                Deltagare

                                  Jag och min mekanikerpolare kollade på den idag och kom fram till att det inte verkade vara något mer som läckte olja ändå. Han trodde att det kunde vara dåligt grenrör, antingen i flex eller fläns så jag tänkte köpa mig ett sånt här:

                                  http://www.ebay.co.uk/itm/Subaru-Impreza-Exhaust-Manifold-headers-all-turbo-models-single-scroll/351729137402?_trksid=p2047675.c100005.m1851&_trkparms=aid%3D222007%26algo%3DSIC.MBE%26ao%3D1%26asc%3D35391%26meid%3D3c85c212271044a383802235ee08523f%26pid%3D100005%26rk%3D1%26rkt%3D2%26sd%3D351729133956

                                  Känns ju väldigt billigt, men det kanske är schyssta grejer ändå?

                                Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 72 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.