SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Allmänt Imprezans historia

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #1254
    CharolinaH
    Deltagare

    Först och främst hej på er! Charolina heter jag och jobbar på International Motors. Håller för fullt med att planera hösten presskonferens för nya Imprezan.
    Försöker leta på Imprezans historia, och vem vet inte den bättre än ni ?! 🙂 Vet du något om historian, face-lifts, årtal eller något annat av intresse? så skriv en rad eller två. Tack för hjälpen!! 🙂

    ’94 GT, Första generationen, 4-cylindrig, 1.8 liters med 16 ventiler och elektronisk bränsleinsprutning. 103 Hk.
    ’95-98 GT,
    ’99 1.6 ,2.0 och 2.0 GT Turbo. Eluppvärmda framstolar (ej GT)
    ’00 2.0 och 2.0 GT Turbo. Fick lackade speglar och handtag + eluppvärmda framstolar även GT
    ———————–Stor facelift———————–
    ’01-02 nytt utseende, större och klumpigare, runda framlampor
    ’03-04 nytt utseende
    ’04 Solberg Edition I – med ställbar centerdiff
    ’05 Solberg Edition II – skärmbreddare bak, annan bultcirkel, takvinge
    ’06 Solberg Edition III – 2,5-litersmotor
    ’07 Ingen Solberg Edition = Ingen laddtrycksmätare

    #43756
    Blocken
    Deltagare

    Kanon, Charolina! Jättevälkommen hit till klubbens forum 🙂

    (Ni som var på Elmia ifjol och i år träffade säkert Charolina i vår eller IM’s rallymonter)

    Visst hjälper vi till med detta, och även bilar till presskonferensen i höst!

    /Blocken

    #43760
    Lefty
    Deltagare

    ’05 Solberg Edition II – skärmbreddare bak, annan bultcirkel, takvinge

    Takvingen kom 06

    #43761
    Davve
    Deltagare

    05′ Solberg Edition II – skärmbreddare bak, annan bultcirkel, takvinge

    Där han lefty före med vingen 😉

    Ang. 05′ Solberg Edition II så kom den nya inredningen.

    2002 kom STI´n.

    Välkommen Charolina!

    #43754
    OzO
    Deltagare

    …eller något annat av intresse?

    Impreza: Ett påhittat ord, som ursprungligen kommer från ett engelskt ord (som i sin tur härrör från ett italienskt), impresa, som betyder ett emblem eller märke eller motto

    /G
    _____
    ::::: | “I would be unstoppable… if I could just get started!” | :::::
    Tänk om man hade ensamrätt på att sälja Subaru-clips, då skulle jag vara rikare än Bill Gates idag!

    #43763
    .zip
    Deltagare

    År 99 och framåt fick GT:n lite anorlunda front. Blinkersen blev lite mindre, innan det så svängde glaset/plasten runt med fronten.

    //.zip

    #43755
    Palm
    Deltagare

    Ett tips för att få fakta om den gamla imprezans alla faser osv är ju att titta på filmen “the subaru impreza story” 😉

    #43764
    .zip
    Deltagare

    -00 GT fick intervall torkare 🙂

    //.zip

    #43765
    IMPREZA FOREVER
    Deltagare

    årsmodell 99
    Den högre bakvingen kom 99
    99an fick nosen kofångarn uppdaterad
    4 kolvs oken fram kom 99
    Ny modell på växelåds huset.
    Ny ecu kom 99

    ____________________________
    http://www.garaget.org/?car=36415

    http://www.impreza.nu/ssi2/expo/view_album.php?set_albumName=ssi1080
    Torsång
    http://www.impreza.nu/ssi2/expo/view_album.php?set_albumName=album587
    http://www.rallybilder.com

    #43758
    griml0ck
    Deltagare

    Sista 300 ex:en av imprezor som byggdes av oldage modellen (MY00) lackades vinröda.

    #43766
    CharolinaH
    Deltagare

    Tack för all hjälp!!!

    Fortsätt skriva på 🙂

    #43762
    tendency
    Deltagare
    #43759
    griml0ck
    Deltagare
    #43757
    dlehtihet
    Deltagare

    trivia: Subarus första boxermotor lanserades i bilen FF-1 1966.

    Projekt impreza:

    -projektledare var Hideshige Gomi (senare chef över Subaru Engineering). Prodrive blandades in tidigt (1990) för att ge synpunkter på hur Imprezan skulle kunna designas passandes för rally. De föreslog bland annat lättviktspaneler, luftintag och intercooler till turbon. De experimenterade dessutom med luft-vatten och luft-luft kylning och rekommenderade det senare.

    -Imprezans främsta mål var att ersätta den ålderstigna L-serien (ursprung i 70-talet). Imprezans form förklarades av Subaru på följande (japanska) vis:

    “The silhoette of a waterfowl in flight was taken as a motif and used to bring a swift and active styling to the design”

    – Lanserades i Japan 1992 med motoralternativ mellan 1.5 liter (framhjulsdriven) upp till 2.0 liters turbo WRX. Kom till Europa 1994 och då endast i Storbrittanien och Schweiz.

    – Totalt byggdes 729471 Impreza av första generationen (306680 sedaner och 422791 kombis).

    //Danne

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.