› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Allmänt › Imprezans historia
- Detta ämne har 13 svar, 1,636 deltagare, och uppdaterades senast för 17 år, 11 månader sedan av
dlehtihet.
-
FörfattareInlägg
-
4 maj, 2007 kl. 11:48 #1254
CharolinaH
DeltagareFörst och främst hej på er! Charolina heter jag och jobbar på International Motors. Håller för fullt med att planera hösten presskonferens för nya Imprezan.
Försöker leta på Imprezans historia, och vem vet inte den bättre än ni ?! 🙂 Vet du något om historian, face-lifts, årtal eller något annat av intresse? så skriv en rad eller två. Tack för hjälpen!! 🙂’94 GT, Första generationen, 4-cylindrig, 1.8 liters med 16 ventiler och elektronisk bränsleinsprutning. 103 Hk.
’95-98 GT,
’99 1.6 ,2.0 och 2.0 GT Turbo. Eluppvärmda framstolar (ej GT)
’00 2.0 och 2.0 GT Turbo. Fick lackade speglar och handtag + eluppvärmda framstolar även GT
———————–Stor facelift———————–
’01-02 nytt utseende, större och klumpigare, runda framlampor
’03-04 nytt utseende
’04 Solberg Edition I – med ställbar centerdiff
’05 Solberg Edition II – skärmbreddare bak, annan bultcirkel, takvinge
’06 Solberg Edition III – 2,5-litersmotor
’07 Ingen Solberg Edition = Ingen laddtrycksmätare4 maj, 2007 kl. 11:57 #43756Blocken
DeltagareKanon, Charolina! Jättevälkommen hit till klubbens forum 🙂
(Ni som var på Elmia ifjol och i år träffade säkert Charolina i vår eller IM’s rallymonter)
Visst hjälper vi till med detta, och även bilar till presskonferensen i höst!
/Blocken
4 maj, 2007 kl. 12:24 #43760Lefty
Deltagare’05 Solberg Edition II – skärmbreddare bak, annan bultcirkel, takvinge
Takvingen kom 06
4 maj, 2007 kl. 12:25 #43761Davve
Deltagare05′ Solberg Edition II – skärmbreddare bak, annan bultcirkel, takvinge
Där han lefty före med vingen 😉
Ang. 05′ Solberg Edition II så kom den nya inredningen.
2002 kom STI´n.
Välkommen Charolina!
4 maj, 2007 kl. 12:39 #43754OzO
Deltagare…eller något annat av intresse?
Impreza: Ett påhittat ord, som ursprungligen kommer från ett engelskt ord (som i sin tur härrör från ett italienskt), impresa, som betyder ett emblem eller märke eller motto
/G
_____
::::: | ”I would be unstoppable… if I could just get started!” | :::::
Tänk om man hade ensamrätt på att sälja Subaru-clips, då skulle jag vara rikare än Bill Gates idag!4 maj, 2007 kl. 17:17 #43763.zip
DeltagareÅr 99 och framåt fick GT:n lite anorlunda front. Blinkersen blev lite mindre, innan det så svängde glaset/plasten runt med fronten.
//.zip
6 maj, 2007 kl. 09:55 #43755Palm
DeltagareEtt tips för att få fakta om den gamla imprezans alla faser osv är ju att titta på filmen ”the subaru impreza story” 😉
6 maj, 2007 kl. 14:18 #43764.zip
Deltagare-00 GT fick intervall torkare 🙂
//.zip
6 maj, 2007 kl. 19:05 #43765IMPREZA FOREVER
Deltagareårsmodell 99
Den högre bakvingen kom 99
99an fick nosen kofångarn uppdaterad
4 kolvs oken fram kom 99
Ny modell på växelåds huset.
Ny ecu kom 99____________________________
http://www.garaget.org/?car=36415http://www.impreza.nu/ssi2/expo/view_album.php?set_albumName=ssi1080
Torsång
http://www.impreza.nu/ssi2/expo/view_album.php?set_albumName=album587
http://www.rallybilder.com6 maj, 2007 kl. 20:46 #43758griml0ck
DeltagareSista 300 ex:en av imprezor som byggdes av oldage modellen (MY00) lackades vinröda.
7 maj, 2007 kl. 06:23 #43766CharolinaH
DeltagareTack för all hjälp!!!
Fortsätt skriva på 🙂
7 maj, 2007 kl. 13:06 #43762tendency
Deltagare8 maj, 2007 kl. 08:07 #43759griml0ck
Deltagare11 maj, 2007 kl. 19:48 #43757dlehtihet
Deltagaretrivia: Subarus första boxermotor lanserades i bilen FF-1 1966.
Projekt impreza:
-projektledare var Hideshige Gomi (senare chef över Subaru Engineering). Prodrive blandades in tidigt (1990) för att ge synpunkter på hur Imprezan skulle kunna designas passandes för rally. De föreslog bland annat lättviktspaneler, luftintag och intercooler till turbon. De experimenterade dessutom med luft-vatten och luft-luft kylning och rekommenderade det senare.
-Imprezans främsta mål var att ersätta den ålderstigna L-serien (ursprung i 70-talet). Imprezans form förklarades av Subaru på följande (japanska) vis:
”The silhoette of a waterfowl in flight was taken as a motif and used to bring a swift and active styling to the design”
– Lanserades i Japan 1992 med motoralternativ mellan 1.5 liter (framhjulsdriven) upp till 2.0 liters turbo WRX. Kom till Europa 1994 och då endast i Storbrittanien och Schweiz.
– Totalt byggdes 729471 Impreza av första generationen (306680 sedaner och 422791 kombis).
//Danne
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.