SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Allmänt Info om Impreza 02-03

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 63 totalt)
  • Författare
    SecretAgentMan
    Deltagare

Motorvägen är ju bara transportsträcka, och som våra vänner i blått har resurser till att jaga fortkörare så kan man ju aldrig använda en potent bil i alla fall – det var lite det jag försökte få fram.

En stund går det…men oddsen är inte direkt bra att man skall klara sig, och sticker ut gör man absolut i en Impreza, som en öm stortå. 😀

STI-modellen är betydligt mera kompetent att börja pilla på, det sitter en 6-växlad låda som är betydligt mera stryktålig än den gamla 5-växlade (som sitter i GT och WRX), exakt hur mycket den klarar är lite av ”hur långt är ett snöre”, det beror alldeles på hur man kör…men folk har åkt 10’or med den på strippen, vill minnas att islänningarna har sniffat på 9’or med?

Förutom lådan är det större, roligare bakdiff, kraftigare drivaxlar, tuffare bromsar och mera businriktad hjulupphängning.

Motorerna är inte överdrivet olika, kolvar och kammar är egentligen det som skiljer, båda har inga problem att leverera 350 friska, STI:n har marginellt övertag med bättre kammar.

Men skall det över 400 så blir det motorbygge i alla fall, och du vet säkert hur lätt sådana spårar ur. 😀

/J

X40 Nordic
      Deltagare

Motorvägen är ju bara transportsträcka…

…men tyvärr inte desto mindre en sträcka som jag ”tar med i beräkningarna” så att säga, men jag förstår Ditt resonemang.

Men skall det över 400 så blir det motorbygge i alla fall, och du vet säkert hur lätt sådana spårar ur. :D/J

Jag vet tyvärr det ja… 😉

Att plocka loss en bit över 400 hk ur endast 1.8 liters volym, samtidigt som motorn skall hålla i ur och skur och att enda servicen skall vara att byta olja då & då kräver lite eftertanke… 😀

En sista fråga, har alla Impreza’s (den något korkade??) IC-konfigen som ligger platt uppepå motorn? Hur katten håller man ner MAT på rimliga nivåer med den metoden och hur blir flödet av kylluft när man lägger en motor bakom IC’n?

Dock ,tack för input:en gällande STI’n… Om det blir Subba framöver så blir det en sådan förefaller det som. Vilka årsmodeller finns och vilka bär med sig för- respektive nackdelar?

M.v.h.

PPP
        Deltagare

Hur katten håller man ner MAT på rimliga nivåer med den metoden och hur blir flödet av kylluft när man lägger en motor bakom IC’n? Dock ,tack för input:en gällande STI’n… Om det blir Subba framöver så blir det en sådan förefaller det som. Vilka årsmodeller finns och vilka bär med sig för- respektive nackdelar? M.v.h.

Fyra små tankar:

1: Jag ligger mest i 40 på Essingeleden, men köpte en Impreza WRX iallafall. Det blev fasen så mycket roligare att köa, och roligare i trafikljusen. Så, jag förstår att du vill ha en bil som är rolig till och från jobbet (även om nu du ligger flera divisioner ovanför mina små behov).

2: Jag har sett på diverse trimsidor att IC´n anses ha dåliga förutsättningar och relativt dålig effekt i originalutförande. Så, en del andra har tänkt som du där.

3: Imprezan uppgraderades en hel del (kan inga detaljer dock) mellan 02 och 03, så du ska nog inte ta en 02:a iallafall.

4: Med din bakgrund ska du ju helt klart ha en STI, och inte en WRX. Du skulle bara byta igen efter en månad. Och, Imprezan uppgraderades återigen mellan 05 och 06, bl.a. med den större motorn för en jämnare momentkurva (mer vrid tidigt). Jag tror att du borde ha en STI 06, och sedan jobba lite vidare på den. Om det finns någon ny kvar kan du nog få en fet rabatt nu när 07-orna har kommit. (Jag fick en ganska bra prisreduktion på min WRX 06, iallafall.)

// Per

X40 Nordic
          Deltagare

Hej Per & tack för feedback:en…

Jag har sett på diverse trimsidor att IC´n anses ha dåliga förutsättningar och relativt dålig effekt i originalutförande. Så, en del andra har tänkt som du där.

Min fråga är varför i hela friden Subaru har valt denna setup? Det måste ju finnas ett genomarbetat tänk bakom det hela då Subarus ingenjörer inte är några knasbollar…?

3: Imprezan uppgraderades en hel del (kan inga detaljer dock) mellan 02 och 03, så du ska nog inte ta en 02:a iallafall.

God poäng, jag kollar på 03or eller nyare.

Och, Imprezan uppgraderades återigen mellan 05 och 06, bl.a. med den större motorn för en jämnare momentkurva (mer vrid tidigt).

Det där med att ha gott om vridmoment tidigt är lite ointressant för mig då bilen är utrustad med växellåda varpå man kan välja intervall i vilket man låter motorn arbeta 😉
            Med andra ord, jag kan leva med att inte ha massvis med effekt supertidigt i intervallet, för mig är det dynamiskt körbara området viktigare än var det börjar så att säga. Jag har hellre ett gott körbart register mellan 3.000-6.500 rpm (d.v.s. 3.500 rpm’s bredd i vilket motorn är körbar) än mellan 1.500-4.000 rpm (vilket bara ger 2.500 rpm’s dynamisk intervall…)

Stort tack för feedback:en Per,

M.v.h.

Mats
            Deltagare

Eller om man verkligen vill bygga om, så är ju en STI-02 den bil där du får absolut mest bil för pengarna. Tuggarns kompis 02:a gick väl för runt 190tkr o de e sjukt lite pengar om man tänker på vad man får.

Istället för o lägga nästan 400tkr på en ny bil som du ändå vill trimma för 200tkr.

Mittt tips är att köpa en STI 01 eller 02.

Mats GBG
              Regionsansvarig Göteborg

X40 Nordic
              Deltagare

Skulle nå’n kunna spalta upp skillnaderna på STi och WRX och peka på de huvudsakliga likheterna/olikheterna?

M.v.h.

SecretAgentMan
                Deltagare

Det har jag redan gjort, drivlina, väghållning och lite marginellt i maskin (det är snäppet större turbo i STI:n). 😉
                  Mats tips är absolut klockrent, en tidig ”ny” sti är absolut bäst att börja med ur en rent praktisk/ekonomisk synpunkt, man får mest för slantarna.

Växellåda i all ära, men smalt och toppigt register suger precis hur hårt som helst när bilen skall användas när det svänger.
                  Is, konbana, etc (faktiskt till och med superstage, som är galet snabb…) så regerar mellanregister framför toppvarvsgnuggande.

Det går helt enkelt fortare med brett mellanregister (utanför motorväg och dragstrip naturligtvis).

🙂

/J – har provat halvstora och sega aggregat på 2 liter, inte är det kul inte – TD05-16G forever! :7 ..eller så bygger man stor maskin och matar med stor turbo, och lagrar upp på reservdelar till drivlinan. 😀

X40 Nordic
                  Deltagare

Tack allesamman !!!

Twinturbo
                    Deltagare

Varför Subarus ingenjörer valt setuppen med toppmonterad IC är ju busenkelt att svara på och förstå 😉
                      Minimalt korta rör till och från intercoolern ger snabb respons och väldigt små tryckförluster. Dessutom fanns det säkert en hel del plats kvar ovanpå motorn i och med boxerkonstruktionen 😉

Flyttar du fram IC’n kommer du alltså både tappa respons och få lite mer tryckförluster…
                      Dessutom så fungerar konstruktionen enligt alla tester utmärkt utom i de fall där man står still länge på en stripp i väntan på rejs.

FlyingFin
                      Deltagare

Ursäkta, men vad jag är trött på att höra från alla kanter och hörn att den topp monterade IC´n är dålig, korkad, värdelös osv. Det stämmer inte, TMIC eller FMIC har båda sina fördelar och nackdelar.

1. Den topp monterade IC´n fungerar alldeles utmärkt när bilen rör på sig och det kommer ner kyl luft/fart vind genom scoopet. Detta i kombination med vatten spray och med de övriga fördelarna som minimalt korta rör till och från intercoolern ger snabb respons, väldigt små tryckförluster.

2. De nackdelarna/sämre egenskaperna som finns med den topp monterade IC´n är att den snabbt blir varm eller väldigt varm vid kö körning, långsam körning, stopp vid trafik ljusen etc. När det helt enkelt inte finns någon kyl luft/fart vind genom scoopet.

Men när det börjar rulla igen och bilen kommer upp i tillräcklig fart så att det finns kyl luft/fart vind genom scoopet + att man trycker några gånger på IC Sprayern så tar det inte lång tid innan den är nere på en bra arbetstemp igen.

Exempel från i somras: Kö, Essinge leden, Stockholm, +30 grader och stekande sol, jag kan se att luften som stiger upp ur scoopet vibrerar… med andra ord varmt som satan där under huven. Stannar till på macken för att köpa läsk och öppnar huven, då är IC´n så varm att jag nästan bränner mig på den, hoppar in i bilen och kör en sträcka på några km i ca 90km/h och sprayar duktigt med IC Sprayern, stannar till, öppnar huven och känner på IC´n, den är mycket svalare av bara den lilla sträckan, svårt att säga hur varm utan temp. mätare men nog inte lång i från utomhus tempen. den dagen.

Så… finns det kyl luft/fartvind och vatten i IC Sprayern så är värmen inget problem.

FMIC har också sina nackdelar med långa tryckrör som löper långa sträckor under en motor huv nära en varm motor. Vad händer med dessa tryckrör som oftast är i någon metall… jo de blir också väldigt varma om de inte isoleras eller får kyl luft.

Mvh Pekka ”When we came in to the woods, we went really FLAT OUT” -Tommi Mäkinen 😀
                        Älskar min PSE III när jag kör den FLAT OUT :7

Boki
                        Deltagare

SUBARU IMPREZA STI ROCKAR FETT!!!! 😉 :9 :7 🙂 😮 😀

FlyingFin
                          Deltagare

SUBARU IMPREZA STI ROCKAR FETT!!!! 😉 :9 :7 🙂 😮 😀

U digg 😛 WORD!!! 😀

Mvh Pekka ”When we came in to the woods, we went really FLAT OUT” -Tommi Mäkinen 😀
                            Älskar min PSE III när jag kör den FLAT OUT :7

SecretAgentMan
                            Deltagare

Toppmonteringen fungerar absolut tillräckligt bra för normalt trim och användande, men den har inte en suck mot en frontmonterad i stabil insugstemp i jobbiga lägen (långsam fart, stillastående….och responssystem :D).

En toppmonterad halkar lätt upp mot 80 grader när det står lite stilla, medans en frontmonterad sällan halkar över 40 – det är skillnad det när man kliver iväg med full attack (se konbana, eller för stockholmarna – rödljus *fniss*).

Det är lite av en myt att rören till en frontmonterad skulle ge sämre spoolhastighet (det är marginellt, en turbo skyfflar ur sig ett par kubikmeter rätt kvickt, räknar man på volymen i rören så inser man snart att det spelar liten cykel).

Skall man pressa en liten turbo till gränsen är det absolut viktigt att ha så bra laddluftkylning man kan, elementärt.

/J

P.S. KN är i alla fall snabbast med en vanlig GT, liten turbo och standard toppmonterad ic. 😀

X40 Nordic
                              Deltagare

Det är lite av en myt att rören till en frontmonterad skulle ge sämre spoolhastighet (det är marginellt, en turbo skyfflar ur sig ett par kubikmeter rätt kvickt, räknar man på volymen i rören så inser man snart att det spelar liten cykel).

Kul att en Imprezakille tog upp detta. Jag antog att jag skulle få spö om jag nämnde nå’t om det… 🙂

M.v.h.

syke
                                Blockerad

Varför Subarus ingenjörer valt setuppen med toppmonterad IC är ju busenkelt att svara på och förstå ;-)Minimalt korta rör till och från intercoolern ger snabb respons och väldigt små tryckförluster. Dessutom fanns det säkert en hel del plats kvar ovanpå motorn i och med boxerkonstruktionen 😉 Flyttar du fram IC’n kommer du alltså både tappa respons och få lite mer tryckförluster…Dessutom så fungerar konstruktionen enligt alla tester utmärkt utom i de fall där man står still länge på en stripp i väntan på rejs.

… eller så är det för att det ser skittufft ut med ett huvscoop? 😀

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 63 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.