Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 63 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #1184
    X40 Nordic
    Deltagare

      Hej alla,

      Jag går i tankarna att skaffa en Impreza 02-03 och behöver lite tips från erfaret håll. Kan nå’n vänlig själ hjälpa mig med svar på dessa frågor?

      1. Har det inom Er klubb gjorts någon utvärdering mellan olika val av P&P ECU’s (Motec, Autronic, Link)? Finns en sammanställning med de olika valens tekniska kapabiliteter?

      2. Vilket lyft samt duration har originalkammarna?

      3. Original spridarstorlek?

      4. Original BTR?

      5. Hur långt håller vevstakarna (förbränningstryck alt. vridmoment) samt även kolvarna?

      6. Vad byts först vid trimning utöver avgassystem och soppapump?

      7. Hur långt håller koppling/transmission?

      8. Kompressormap på originalturbon, nå’n som har det?

      M.v.h. från en Volvotuner
      http://www.garaget.org/?car=4250

      #43171
      Blocken
      Deltagare

        Go’afton!

        Har du provkört någon Impreza?
        Jämfört den mot Volvo på en slingrig skogsväg?
        Åkt fulldubb på is/r-däck på bana?
        Gått förarutbildning?

        Vill bara säga att det finns mycket att göra på chauffören innan man ger sig på att ändra durationen på originalkammarna – om du inte är Schumacher förstås. 😉

        Kul att du går i Imprezaköpartankar i alla fall!

        Mvh Blocken

        …………………..
        Thai-Perr

        #43196
        X40 Nordic
        Deltagare

          Hej,

          Visst har jag provkört bilen. Det är lite skillnad mot vad jag kör nu, men det som slår mig är att den på landsväg är så katastrofalt trött tyvärr. Väghållning och grepp i alla ära, men eftersom jag (tyvärr??) befinner mig på landsväg mestadels av tiden och inte på bana eller i rallyskog så behöver man även döva prestandabegäret även där.

          Nämnas bör kanske att jag nu kör med en bit över 400 hästar enligt Rototest VPA, i en 1.300 kg lätt bil, så prestandan blir ju därefter och det är något jag inte vill ge avkall på helt och hållet.

          Gällande förarutbildning så har jag A-licens i rally så det löser sig alltid… 🙂

          Så… Har Du lite info att delge?

          Tackar ödmjukast på förhand…

          M.v.h.

          P.S Stort tack för snabbt svar & trevligt bemötande. Det uppskatas !! D.S

          #43173
          simo
          Deltagare

            Har inga svar på dina fågor, men välkommen till forumet!

            /U

            PS LINK rockar 😉 DS

            #43197
            X40 Nordic
            Deltagare

              …men välkommen till forumet!/UPS LINK rockar 😉 DS

              Tack,

              Har Du nå’n koll på vad Link kostar? Det är lite marigt att hitta uppgifterna hos LinkECU, samt även hos Autronic och Motec tyvärr.

              M.v.h.

              EDIT: Hittade nu Link hos Motornord…

              #43198
              X40 Nordic
              Deltagare

                …och jag antar att anledningen till att ECUTek’s lösning generellt inte används av folk är att den inte säljs till privatpersoner om man vill kunna programmera i realtid i original-ECU’n…?

                M.v.h.

                #43181
                specialized
                Deltagare

                  Välkommen till forumet 🙂

                  Känner igen ditt nick och din nååågot vässade S40 från en del andra forum 😀

                  Har tvärr inga svar på dina frågor nu. Men mer kunniga kommer nog att fylla i.. 🙂

                  Mvh.Mattias – http://www.garaget.org/?car=18857
                  —————————————
                  Efternamnen på mina flickvänner är
                  —————————————
                  Jpg ,wmv och mpg 😉
                  —————————————

                  #43188
                  Twinturbo
                  Deltagare

                    …och jag antar att anledningen till att ECUTek’s lösning generellt inte används av folk är att den inte säljs till privatpersoner om man vill kunna programmera i realtid i original-ECU’n…? M.v.h.

                    Det finns gratis lösningar (endast kabeln kostar, ca 700kr) liknande Ecutek (t.ex. Enginuity) där man programerar om orginalboxen. Funkar skitbra 😉

                    #43199
                    X40 Nordic
                    Deltagare

                      …och jag antar att anledningen till att ECUTek’s lösning generellt inte används av folk är att den inte säljs till privatpersoner om man vill kunna programmera i realtid i original-ECU’n…? M.v.h.

                      Det finns gratis lösningar (endast kabeln kostar, ca 700kr) liknande Ecutek (t.ex. Enginuity) där man programerar om orginalboxen. Funkar skitbra 😉

                      Hej,

                      Jag har tittat på den lösningen, men den verkar ligga i sin linda ännu gällande realtidsprogrammering? Blir lite som att köra WinOLS utan emulator vilket tar lite tid, annars verkar den ju väldigt smidig. Har Du använt denna lösning?

                      Om den nu fungerar tillfredsställande, varför använder folk P&P-boxar? Är det enbart för att kunna köra realtid?

                      M.v.h.

                      #43172
                      Blocken
                      Deltagare

                        Hej, Visst har jag provkört bilen. Det är lite skillnad mot vad jag kör nu, men det som slår mig är att den på landsväg är så katastrofalt trött tyvärr. Väghållning och grepp i alla ära, men eftersom jag (tyvärr??) befinner mig på landsväg mestadels av tiden och inte på bana eller i rallyskog så behöver man även döva prestandabegäret även där.
                        Nämnas bör kanske att jag nu kör med en bit över 400 hästar enligt Rototest VPA, i en 1.300 kg lätt bil, så prestandan blir ju därefter och det är något jag inte vill ge avkall på helt och hållet.

                        Ja, kan delvis hålla med, ‘Kokarn’ (internt SSI-namn för Imprezan) är ingen landsvägsräser – det finns mååååånga andra bilar som är mycket snabbare när man väl är uppe i fart. Troligtvis även din Volvo. Men det roliga med Kokarn börjar när du svänger av motorvägen ut på den krokiga 70-sträckan… :7

                        Ska du verkligen ha en Impreza om du mestadels kör landsväg?

                        Gällande förarutbildning så har jag A-licens i rally så det löser sig alltid… 🙂

                        Bra! Äntligen! Då ska du definitivt ha Impreza och använda den som sig bör! :7

                        Så… Har Du lite info att delge? Tackar ödmjukast på förhand…

                        Nja, jo, det har vi ju alla… men vi är alla så vansinnigt insnöade och kära i våra bilar, så våra svar kommer bli aningen färgade… 😉
                        Som du ser HÄR så är jag inne på min tredje Impreza. Åker nu en högerstyrd Type R – iordninggjord på Trollspeed (Ecutek 3, 330hk/450Nm) – lättare och lägre drevad än mina “ex” gör den rapp och fin 🙂

                        Good luck!

                        Mvh Blocken

                        #43200
                        X40 Nordic
                        Deltagare

                          …men vi är alla så vansinnigt insnöade och kära i våra bilar, så våra svar kommer bli aningen färgade… 😉

                          Ha ha ha… Ja, det är klart att man blir kär i sin favvo-kärra, så är det ju bara. 🙂 Tack för feed-back:en !!!

                          M.v.h.

                          P.S Och gällande “landsvägen” så beror det på att bilen ska gå till och från jobbet oxå, och då rullar ju landsvägsmilen på en del… D.S

                          #43189
                          Twinturbo
                          Deltagare

                            …och jag antar att anledningen till att ECUTek’s lösning generellt inte används av folk är att den inte säljs till privatpersoner om man vill kunna programmera i realtid i original-ECU’n…? M.v.h.

                            Det finns gratis lösningar (endast kabeln kostar, ca 700kr) liknande Ecutek (t.ex. Enginuity) där man programerar om orginalboxen. Funkar skitbra 😉

                            Hej, Jag har tittat på den lösningen, men den verkar ligga i sin linda ännu gällande realtidsprogrammering? Blir lite som att köra WinOLS utan emulator vilket tar lite tid, annars verkar den ju väldigt smidig. Har Du använt denna lösning?Om den nu fungerar tillfredsställande, varför använder folk P&P-boxar? Är det enbart för att kunna köra realtid? M.v.h.

                            Jo, realtidsprogrammering kommer inom någon vecka, men det funka alldeles utmärkt att flasha boxen och sedan åka ut och logga och se resultatet och justera efter detta. Helt omöjligt att realtidsprogrammera ändå om man själv kör bilen 😉 😛

                            Detta är ju helt nytt (ca 1år) och det är därför folk använder P&P-boxar. Dessutom funkar det bara på newage-modellerna (01-)

                            Japp, jag kör med detta på min 06:a. Skitsmidigt 😉

                            #43201
                            X40 Nordic
                            Deltagare

                              Helt omöjligt att realtidsprogrammera ändå om man själv kör bilen 😉 😛

                              🙂

                              Sant, men jag brukar programmera medan nå’n annan kör, alternativt för 2WD-bilar så har jag tillgång till en Rototest VPA och då fixar det sig oxå… 🙂

                              Tack för all feedback !

                              M.v.h.

                              P.S Kul att nå’n har orkat mekat ihop detta system på ideell basis. Det sätter ju DimSport och EVC lite på pottkanten gällande Subaru i alla fall… D.S

                              #43162
                              SecretAgentMan
                              Deltagare

                                Jag funderar precis som Blocken på om det verkligen är rätt bil för dig om motorvägsprestanda är såpass viktigt?
                                Kurviga 70-vägar, konbanor och isåka med fulldubb är vad bilen handlar om. 🙂

                                Skall du trimma såpass som det låter är en wrx helt fel bil att kika på, det kostar för mycket att förstärka drivlinan, tillräckligt nog för att en senare STI skall vara ett smartare val (det sitter bättre diffar och bromsar på den senare med…och mycket annat).
                                En STI är rätt ur kartong god för 350 riktiga pållar utan att man behöver hälla ned en förmögenhet i den (bränslepump, avgasbyte och ommappning i stort sett).
                                Drivlinan i en STI av senare snitt klarar betydligt mer än vad motorn gör.

                                Men ändå – i motorvägsfart kommer förmodligen även en rätt hård Impreza att kännas seg jämfört med en S40 med 400 riktiga pållar, fyrhjulsdriften knycker en hel del – men det är även den som gör bilen oerhört kul på is med fulldubb…

                                Du bör nog fråga dig själv vad du egentligen vill ha bilen till först. 🙂

                                /J – är iofs gubbe, och åker sällan för fort på allmän väg, körkortet är alldeles för viktigt för mig i jobbet.

                                #43202
                                X40 Nordic
                                Deltagare

                                  Tack för feedback:en, det uppskattas verkligen !!

                                  Jag funderar precis som Blocken på om det verkligen är rätt bil för dig om motorvägsprestanda är såpass viktigt?Kurviga 70-vägar, konbanor och isåka med fulldubb är vad bilen handlar om. 🙂

                                  Jag har nog en ganska “realistisk” syn på bilen och inser att även om ambitionen är att ha en bil som ska höra hemma i konbanor, på banträffar och på sjöisar så kommer man ofrånkomligt likt förbaskat att tillbringa de flesta av milen på landsväg vare sig man vill eller inte. 🙁

                                  Om Du äger en Impreza med ambitionen att köra bana och på is med den, hur många mil av bilens totala körsträcka lägger Du på dessa egentligen? Säg att det blir några banträffar per år, och nå’n iskörning eller två så kanske man bränner 20 mil på det sättet med bilen… men ställt i relation till att bilen går 2.500 mil på ett år så ser man att det inte ens rör sig om en enda procent av det totala användandet. Det var det jag menade med att bilen ska kunna bete sig ute på landsvägen oxå… eftersom jag i realiteten faktiskt lägger 99% av milen där…

                                  Skall du trimma såpass som det låter är en wrx helt fel bil att kika på, det kostar för mycket att förstärka drivlinan, tillräckligt nog för att en senare STI skall vara ett smartare val (det sitter bättre diffar och bromsar på den senare med…och mycket annat).

                                  Suveränt. Har Du en summering på vad som skiljer, samt hur mycket transmission tål i respektive modell? Jag skulle bli ypperligt tacksam om Du skulle kunna dela med Dig av lite synpunkter och erfarenheter.

                                  I motorvägsfart kommer förmodligen även en rätt hård Impreza att kännas seg jämfört med en S40 med 400 riktiga pållar

                                  Hmmm… Sant. Volvon är bromsad till 275kW (374 hk) på hjulen och det är klart att med 4WD blir det extra marigt att ta igen det, men jag ville mest få en förståelse för var gränserna går för Imprezan och vilken hårdvara det är som “sätter stopp” för vidlyftiga äventyr, samt i vilken ordning. Vad väger förresten de olika modellerna?

                                  Du bör nog fråga dig själv vad du egentligen vill ha bilen till först…

                                  …som sagt… Även om man har ambitionen att köra mycket bana och på isar etcetra så kommer troligen (i mitt fall åtminstone) majoriteten av milen att läggas på annat underlag än is och konbanor… Tyvärr. Det har nog inte enkom med mitt val av underlag att göra, utan kanske även det faktum att sträckan till och från banan blir längre än vad själva bankörningen blir så att säga. Är Du med på mitt resonemang?

                                  /J – är iofs gubbe, och åker sällan för fort på allmän väg, körkortet är alldeles för viktigt för mig i jobbet.

                                  Hahahah… Jag är gubbe jag med, så där är vi lika som bär kanske.
                                  Hursom haver, anlednigen till att jag sneglade på en Impreza var att jag lånade en 03:a några dagar och tyckte att den verkade kul, precis som Du säger… På den kurviga 70-sträckan är den helt i sitt esse, men att vara bortskämd med god landsvägsprestanda gjorde sig påmind så fort det blev “transportsträcka” så det var av denna anledning som jag kom med alla dessa frågor…

                                  Tack för allt & tack för ett trevligt bemötande,

                                  M.v.h.

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 63 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.