Visar 15 inlägg - 46 till 60 (av 63 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #43187
    Boki
    Deltagare

      SUBARU IMPREZA STI ROCKAR FETT!!!! 😉 :9 :7 🙂 😮 😀 😀 😀 😀 😀 😀 😀 😀 WORD!!! 😉

      #43160
      syke
      Deltagare

        SUBARU IMPREZA STI ROCKAR FETT!!!! 😉 :9 :7 🙂 😮 😀 😀 😀 😀 😀 😀 😀 😀 WORD!!! 😉

        Vad var det för bil du körde nu igen? 😉 :+

        #43213
        X40 Nordic
        Deltagare

          Är det Bosse som har en nummerplåt som det står “Bossen” på?

          Ja, alla tror att det är p.g.a. att han skulle “chefa” eller nå’t, men han heter ju Bosse och hans efternamn börjar på N, så det är tänkt som Bosse N.

          …även om han har haft en hel del strul i år.

          Tyvärr så är det så. Hans kamrem gick av ute på motorvägen och det ger ju lite ventilsallad, sönderslagna kammar samt lite ledsna kolvar så den oturen är man inte avundsjuk på. Det händer ibland om man har rejäl osis…

          M.v.h.

          #43174
          simo
          Deltagare

            Sälj nu Volvon o köp dig en kokare 😉 🙂
            Fixa till den så den bli “körbar”, betala medlemsavgiften o häng med till Mantorp samt konbaneträffen i Västerås till våren.

            /U

            #43176
            Manor
            Deltagare

              Hej, Ja, det är jag som mappar Bosses bil (Världen är liten). Den ligger väl cirka 50 hk under min, men går bra trots det 🙂 Vi får väl se om både jag & Bosse skaffar nya kärror framöver då… 🙂 Gällande växellådan så är det förvånande hur mycket mos den håller för. Jag var uppe och körde på 550 Nm @ 2.1 bars laddtryck under mappningen i Rototest-bänken och den höll för det utan att krokna. Volvo har tagit till en del mariginaler verkar det som.Bosse är en riktigt kul kille som bara vägrar att bli gammal… 🙂 M.v.h.

              Coolt :).
              Jo, Bosse är ju riktigt nöjd med draget i Volvon…men jag hörde att han ändå var lite sugen på en STi.
              Välkommen till Imprezagänget om det blir av med ett köp. Det gäller givetvis även Bosse(N).

              #43214
              X40 Nordic
              Deltagare

                Coolt :).Jo, Bosse är ju riktigt nöjd med draget i Volvon…men jag hörde att han ändå var lite sugen på en STi.

                Ja, “draget” kan man faktiskt inte klaga på. Det är helfestligt att köra ifrån allt och alla ute på landsvägen, men det har ju sina klara nackdelar med såpass mycket pulver och FWD tyvärr. Det är svårt att använda “draget” under 100 km/h och det är något man kan irritera sig på lite tyvärr…

                När det gäller bilvalet så har man ju inte så mycket att välja på om det ska vara 4WD och turboladdat (eftersom sugmotorer är så träliga att trimma) vilket gör att det i stort sett bara finns Subaru Impreza, Mitsu EVO och Audi’s värre modeller att välja bland, sedan tar det liksom stopp. Att sätta sig i ett pansarskepp a’la S60R (som har 4WD och turboladdning förvisso) är inte helt idealt kanske för min del så därför testade jag en Subaru helt enkelt. Trevlig bil, skönt fiskebåt’s-sound och överlag kändes den i alla fall skapligt gedigen i chassiet.

                Däremot får man ju vackert inse att “landsvägsprestandan” som man har vant sig vid uppe i fart är något som blir svårt att få med en 4WD för någorlunda rimliga pengar, det är nog så enkelt att ingen bil är bra på “allt”, och efter att ha kört hårdtrimmad FWD kan det vara läge att sadla om ett tag?

                Tänkte bifoga (på kul) en film som visar skillnaden mellan en 350hk 4WD EVO och en 400 hk S40 ute på landsvägen. EVO’n tar ju starten, men sen så… (Mot EVO’n är kameran inne i EVO’n, och mot BMW’n är kameran inne i S40:in).

                …men som sagt, sätt S40:in i konbana mot EVO’n så blir det omvända bullar…

                http://x40nordic.com/Media/Filmer/X40nordic_on_the_road.avi

                Återigen, tack för ett otroligt vänligt bemötande !!!

                #43161
                syke
                Deltagare

                  Ah, då var det han (BOSSEN) som dök upp i min backspegel förut när jag körde min gamla GT. Han hängde på förvånansvärt bra i volvon tyckte jag, ända tills han släppte av lite bakom och jag kunde se den frontmonterade IC:n grina i min backspegel. Då insåg jag att det inte var en helt standard Volvo 🙂

                  #43177
                  Manor
                  Deltagare

                    Tack för filmen X40 Nordic, din bil ser ut att röra på sig riktigt ordentligt :-). Jag har förstått på Bosse(n) att det är få bilar som hänger med i landsvägsfart…och detta inkluderar visst även en del Porschar.

                    #43215
                    X40 Nordic
                    Deltagare

                      Tack för filmen X40 Nordic…
                      …det är få bilar som hänger med i landsvägsfart…

                      Jo, det är nog så. Med FWD är drivlineförlusten inte så stor, och eftersom S40:in är en plåtbalja (d.v.s väger såpass lite) så blir effekt/viktförhållandet ganska gott. Min bil vägde in på klena 1.295 kg med halv tank, och med 420 hk under huven ger det ett vikt/effekt-förhållande på strax över 3 kg/hk, och det kan ju jämföras med lite andra snabba bilar…

                      Ferrari 360 Modena (3,7 kg/hk)
                      Lamborghini Murcielago (3,4 kg/hk)
                      Porsche 911 Turbo 420hk (3,7 kg/hk)
                      BMW M5 E60 507 hk (3,6 kg/hk)
                      Audi RS4 380 hk (4,4 kg/hk)

                      …så visst… På motorvägen är man snabb, men det blir värre på kurvigt. Dock slog Gullabo till med en sensationell tid i en V40 med “bara” 300hk-trim och standard stötdämpare på 1.28,8 i Superstage, men det kräver en fenomenal lyckträff.

                      Om Du gillar film så bjussar jag på två till. En i en körning mot en trimmad BMW M5 (där vi startade från 40 km/h för att se om S40:in i brist på fäste i låga farter hade en chans att hänga med) samt även en körning mellan 100-200 km/h på motorväg… Ut och testa med den egna bilen och se om Du hänger med…?

                      http://x40nordic.com/Media/Filmer/S40_Autotech.avi
                      http://s40power.x40nordic.com/s40vsm5.mpg

                      Ha ett gott nytt år !!!!

                      M.v.h.

                      #43216
                      X40 Nordic
                      Deltagare

                        Efter att ha fåt mail av två Impreza-killar om det finns info om Volvo’n som jag “hela tiden” hänvisar till så finns det här.

                        http://goto.glocalnet.net/volvot4/

                        M.v.h.

                        #43170
                        SecretAgentMan
                        Deltagare

                          Man kunde nästan tro att du är mer intresserad av att prata Volvo än att köpa Impreza? 😉

                          Släpp sargen nu. 😀

                          /J

                          #43217
                          X40 Nordic
                          Deltagare

                            Man kunde nästan tro att du är mer intresserad av att prata Volvo än att köpa Impreza? ;)Släpp sargen nu. :D/J

                            Hahaha… Ja, jag har testat två stycken sedan sist. En -03 och en -05. Båda var okej, så vi får se hur det blir.

                            M.v.h.

                            #43194
                            PPP
                            Deltagare

                              Ja, jag har testat två stycken sedan sist. En -03 och en -05. Båda var okej, så vi får se hur det blir. M.v.h.

                              Testa också en 06 eller 07 med den nya motorn (2.5 l) innan du bestämmer dig! Jag tycker (dock med begränsad erfarenhet) att de känns rätt olika. Bara så att du har mer komplett information, menar jag. 🙂

                              // Per

                              #43195
                              PPP
                              Deltagare

                                Ja, jag har testat två stycken sedan sist. En -03 och en -05. Båda var okej, så vi får se hur det blir. M.v.h.

                                Testa också en 06 eller 07 med den nya motorn (2.5 l) innan du bestämmer dig! Jag tycker (dock med begränsad erfarenhet) att de känns rätt olika. Bara så att du har mer komplett information, menar jag. 🙂

                                // Per

                                #43218
                                X40 Nordic
                                Deltagare

                                  Ja, jag har testat två stycken sedan sist. En -03 och en -05. Båda var okej, så vi får se hur det blir. M.v.h.

                                  Testa också en 06 eller 07 med den nya motorn (2.5 l) innan du bestämmer dig! Jag tycker (dock med begränsad erfarenhet) att de känns rätt olika. Bara så att du har mer komplett information, menar jag. 🙂 // Per

                                  Japp, jag ska försöka att få till det oxå. Håll tummarna… 🙂

                                Visar 15 inlägg - 46 till 60 (av 63 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.