› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Allmänt › Info om Impreza 02-03
- Detta ämne har 62 svar, 5,233 deltagare, och uppdaterades senast för 18 år, 4 månader sedan av
Lefty.
-
FörfattareInlägg
-
29 december, 2006 kl. 11:18 #43184
FlyingFin
DeltagareJa visst fungerar den TMIC´n bra för de alla flesta människor.
Det jag också ville få fram var att de allra flesta oroar sig i onödan om att den TMIC´n inte skulle vara tillräcklig, bra, blir varm, inte fungerar, kyler dåligt, suger osv. även om bilen är helt i original utförande.
Klart om man ska bygga en ”värsting”, ”racing bil”, ”tävlings bil” så byter man ju oftast ut den TMIC till en FMIC. Men å andra sidan så byter man ju ut det mesta/flesta andra komponenterna i motor/drivlina också…
Ett exempel som verkar gå riktigt bra där de har behållit den TMIC´n är ju Type−25:an.
Info från http://www.type-25.co.uk/engine.asp#2
Och den har ju KLART MYCKET MERA PULVER under huven än standard trim, yes?
415bhp @ 6,500rpm (400bhp from 5,800rpm − 7,000rpm)
570Nm / 420lbft @ 3,800rpm (300lbft from 3,000rpm)
8,000rpm Redline
304bhp/ton
0−60mph in 3.7sec
0−100mph in 8.7sec
157mph limited top speed (175mph gearing, taller gearing also under review)En bild på motorn MED TMIC från Type-25 *mums* 🙂
http://www.type-25.co.uk/images/content/large/engine_9.jpgMvh Pekka ”When we came in to the woods, we went really FLAT OUT” -Tommi Mäkinen 😀
Älskar min PSE III när jag kör den FLAT OUT :729 december, 2006 kl. 11:59 #43208X40 Nordic
Deltagare0−60mph in 3.7sec 0−100mph in 8.7sec
Tjenis igen,
Stämmer verkligen dom där siffrorna? 0-100 mph är ju 0-160 km/h… Tar det verkligen 8.7 sekunder med en 415 hk stark Impreza?
Cool raketfart upp till 60 mph… 3.7 sekunder är ju som att bli sparkad i rumpan av en jätte… 🙂M.v.h.
29 december, 2006 kl. 12:14 #43166SecretAgentMan
DeltagareNu har jag inte grävt i fakta runt type25:an, men nog luktar det lite uppskattade broschyr-kränga-lösnummer allt, riktiga siffror från ”the real world” uppskattas absolut om någon sitter och håller på dem! 🙂
Jag kan bara relatera till min egen bil, den bör göra 0-100 under ganska precis 4 sekunder (högst teoretiskt uppskattat, den gjorde det på uppmätta 4,1 som bäst tidigare med hempul, utan riktiga diffar och mindre jävlaranamma), få förstår nog hur elakt det är, det är tillräckligt för att riva sönder kopplingar, vrida av drivaxlar och rensa bakdiffar.
Med det inte sagt att toppic:n inte fungerar (den på senare sti:n verkar fungera riktigt bra upp mot 380 pållar), men en frontmonterad är bättre, man har mera konsekvent insugstemp – det är poängen.
Kunde jag välja bort den toppmonterade skulle jag göra det varenda gång. 🙂
/J
29 december, 2006 kl. 12:26 #43209X40 Nordic
DeltagareNu har jag inte grävt i fakta runt type25:an, men nog luktar det lite uppskattade broschyr-kränga-lösnummer allt, riktiga siffror från ”the real world” uppskattas absolut om någon sitter och håller på dem! 🙂
Det jag menade är att 0-160 km/h på 8.7 sekunder är ”ganska slött” för en bil på över 400 hk om allt står rätt till, eller…? Borde den inte vara bra mycket snabbare än så? MEd 0-96 km/h på 3.7 sek innebär det lite överslagsmässigt att 96-150 km/h borde gå runt 5 sekunder…? Det kan väl på allvar inte vara riktigt?
M.v.h.
29 december, 2006 kl. 12:35 #43167SecretAgentMan
DeltagareVälkommen till fyrhjulsdriften. 😉
Men 0-160 under 9 sekunder, det är relativt rappt trots allt.
Många tycker, få har upplevt – det är lätt att bli fartblind i dessa tider när varenda källarbygge går låga 10’or på strippen./J
29 december, 2006 kl. 12:40 #43185FlyingFin
DeltagareNu har jag inte grävt i fakta runt type25:an, men nog luktar det lite uppskattade broschyr-kränga-lösnummer allt, riktiga siffror från ”the real world” uppskattas absolut om någon sitter och håller på dem! :)Jag kan bara relatera till min egen bil, den bör göra 0-100 under ganska precis 4 sekunder (högst teoretiskt uppskattat, den gjorde det på uppmätta 4,1 som bäst tidigare med hempul, utan riktiga diffar och mindre jävlaranamma), få förstår nog hur elakt det är, det är tillräckligt för att riva sönder kopplingar, vrida av drivaxlar och rensa bakdiffar.Med det inte sagt att toppic:n inte fungerar (den på senare sti:n verkar fungera riktigt bra upp mot 380 pållar), men en frontmonterad är bättre, man har mera konsekvent insugstemp – det är poängen.Kunde jag välja bort den toppmonterade skulle jag göra det varenda gång. :)/J
Ja, jag skulle också välja den toppmonterade om jag hade behov för det. För visst är det en bättre ”over all” lösning med FMIC. Men som det är nu så fungerar den toppmonterade alldeles utmärkt för en nybörjare som mig. 🙂
Några trevliga bilder på Type-25 Race Car at Knockhill MED FMIC.
http://www.type-25.co.uk/images/content/large/engine_11.jpg
http://www.type-25.co.uk/images/content/large/engine_10.jpgMvh Pekka ”When we came in to the woods, we went really FLAT OUT” -Tommi Mäkinen 😀
Älskar min PSE III när jag kör den FLAT OUT :729 december, 2006 kl. 12:43 #43191Twinturbo
DeltagareOm man trimmar rejält så att det är dags att uppgradera lådan så är det nog dags att satsa på frontmonterad IC, men då bryr man ju heller inte sig så mycket om det spoolar några hundra varv senare än med en TMIC. Faktum ÄR att det spoolar långsammare ju längre rör du har OCH tryckförlusterna ökar (enkel Fysik). Jämför om du har en vanlig enkel vattenkran och en 20 meters vattenslang. Vrider du på vattnet i kranen kommer det nästan omedelbart, men när du sätter på vattnet i slangen tar det någon eller kanske t.o.m. ett par sekunder innan det sprutar vatten ur den. När du väl har tryck i systemet är det ingen märkbar skillnad.
Kör man mycket strippkörning såklart att man skall ha en FMIC, men när bilen går på bana så skulle jag föredra den toppmonterade varianten (bättre körbarhet). Har man inte vattensprut så kan man kanske uppgradera till detta innan man byter system. När väl bilen rullar så kyler det ungefär lika bra som en likvärdig frontmonterad variant. Finns ju uppgraderade toppmonterade varianter som klarar kyla betydligt mer än den klena (på min bil var den skrattretande liten) originalvarianten.
29 december, 2006 kl. 12:45 #43168SecretAgentMan
DeltagareRäkna på skillnaderna, det är frågan om millisekunder, även med små aggregat – men visst blir det skillnad, även om den är försumbar. 🙂
/J
29 december, 2006 kl. 13:07 #43210X40 Nordic
DeltagareTjena Hemliga-agent-mannen,
Välkommen till fyrhjulsdriften. ;)Men 0-160 under 9 sekunder, det är relativt rappt trots allt.
Det är väl den enda nackdelen med 4WD då antar jag? Det jag förvånades över är att jag med FWD (visserligen med diffbroms) har kört 201 meter på 7.7 sekunder med 159 km/h i slutfart (så 0-160 km/h tar väl 7.8 sekunder då…) och då snackar vi inte att det tar några 3.7 sekunder upp till 100 knutar med framhjulsdriften inte… x(
Min G-Tech RR säger 100-150 km/h på 2.9 sekunder i Volvo’n så det var av den anledningen jag blev lite *förvånad* över att en 415 stark 4WD behöver cirkus 4-5 sekunder för det, men som sagt… Min erfarenhet av 4WD är pinsamt liten…
Nåväl, det står ju helt klart att Impreza’n inte är nå’n landsvägs-racer, men precis som Ni alla säger så är det ju inte därför man skaffar en. Jag vill helt enkelt testa nå’t nytt… 🙂
Räkna på skillnaderna, det är frågan om millisekunder, även med små aggregat – men visst blir det skillnad, även om den är försumbar. :)/J
Jag gjorde en snabb överslagsräkning och kom fram till att det tar ju inte ens en tiondels sekund att fylla upp slangar och IC på full macka… Frågan är om man känner av en 10%-ig responsförlust på ett tidsintervall som är såpass kort som 0.1 sekunder? 10 ms… Har svårt att tro att man märker det alltså, men f_n vet… 🙁
Återigen, stort tack för all feedback, det är kul med lite synpunkter, mothugg & idéer från grabbar med bilar i en annan kategori så att säga.
Tack alla,
M.v.h.
29 december, 2006 kl. 13:13 #43169SecretAgentMan
DeltagareUt och köp en STI02:a nu, det är enda sättet att komma ifrån ”blablabla, omkörningsprestanda på 5:an i 150”-saab-grejen. 😀 😉
Vägen svänger, isen är hal och kokare är skitkul att *köra*. 😀
/J
29 december, 2006 kl. 13:21 #43192Twinturbo
DeltagareVi kanske tjatat färdigt om FMIC vs TMIC :D, men här finns en länk med liknande åsikter som jag nämnde 😉 😛 http://www.spdusa.com/big_intercooler.htm
29 december, 2006 kl. 13:28 #43211X40 Nordic
DeltagareUt och köp en STI02:a nu, det är enda sättet att komma ifrån ”blablabla, omkörningsprestanda på 5:an i 150”-saab-grejen. 😀 ;)Vägen svänger, isen är hal och kokare är skitkul att *köra*. :D/J
Japp, även om ”Saab-tänket” inte riktigt funkar för mig. Min bil likt de flesta andra har en växellåda monterad så jag kan kosta på mig att växla ner vid omkörning… 🙂
I övrigt, japp… Jag ska ge mig ut och kolla på lite Imprezor under januari.
Tack för all feedback grabbar !!
29 december, 2006 kl. 19:31 #43175Manor
DeltagareTjenare X40 Nordic !
Jag har en kollega på jobbet som också kör ”herre-jösses-V(eller)S40”. Även han går och sneglar åt Imprezahållet då han verkar vara lite less på spinnande framhjul i starten. Jag tror att hans Autotek:ade motor ger ungerfär samma effekt som din, även om han har haft en hel del strul i år. Han hetter Bosse och får sitt Nira-sprut mappat av någon annan (X40)Volvokille (kanske är det du?). Senast så var det TrendAB som hjälpte honom, vill jag minnas.
Som andra redan har nämnt så är väl Imprezan roligast på annat underlag är asfalt rakt fram. Det är nog en hel del skillnad i drag mellan din nuvarande bil och en Impreza i lite högre hastigheter…då du inte har problem med spinnande däck.
Den största fördelen med Imprezan som jag ser det är att den är så pass hållbar som den är. STi-modellen har ju även en stark växellåda, vilket tyvärr inte de andra modellerna har. I ditt fall så antar jag att originallådan i Volvon fortfarande hänger med…då de verkar hålla för en hel del misshandel.
29 december, 2006 kl. 21:33 #43212X40 Nordic
DeltagareJag tror att hans Autotek:ade motor ger ungerfär samma effekt som din, även om han har haft en hel del strul i år. Han hetter Bosse och får sitt Nira-sprut mappat av någon annan (X40)Volvokille (kanske är det du?).
Hej,
Ja, det är jag som mappar Bosses bil (Världen är liten). Den ligger väl cirka 50 hk under min, men går bra trots det 🙂
Vi får väl se om både jag & Bosse skaffar nya kärror framöver då… 🙂
Gällande växellådan så är det förvånande hur mycket mos den håller för. Jag var uppe och körde på 550 Nm @ 2.1 bars laddtryck under mappningen i Rototest-bänken och den höll för det utan att krokna. Volvo har tagit till en del mariginaler verkar det som.Bosse är en riktigt kul kille som bara vägrar att bli gammal… 🙂
M.v.h.
30 december, 2006 kl. 00:18 #43159syke
BlockeradÄr det Bosse som har en nummerplåt som det står ”Bossen” på?
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.