Visar 7 inlägg - 16 till 22 (av 22 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #42102
    tendency
    Deltagare

      Det kan INTE stämma att den skulle väga 1700kg.No way, då skall det ha hängts i två motorer och 4 burar… 😀

      Tyckte själv att det verkade väldigt underligt, men jag har läst om vikten på två olika ställen och där angavs 1700+kg! :O Dom kanske räknar totalvikt efter man shoppat öl i Lübeck vadvetjag. 🙂 http://www.conceptcarz.com/vehicle/z1205/Subaru_Impreza%20P1/default.aspx

      SSi ON ICE Surahammar
      Video: s-däck i v-väglag
      Impreza GT sedan 1999

      #42106
      roadtip85
      Keymaster

        Jag har tänkt på en till grej med DCCD.

        Om man nu driver mer på bakhjulen, och antagligen sladdar lite ringar ibland :), då borde ju bakdäcken slitas betydligt fortare! Och det lilla jag kan så är det väl jätteviktigt att alla hjul är lika slitna på en 4wd bil?
        Eller tänker jag fel?

        //Anders

        #42100
        Mats
        Deltagare

          Det beror väl på hur mycket du spinner ringar. Lättast är ju o flytta mellan fram och bakxeln. Lämpligast gör man ju det när du byter däck till bankörningen.
          Det är inte riktigt lika farligt med olika mönsterdjup på en DCCD bil som mest körs i öppet läge. Då finns det ju inget som “diffar” i mitten ändå. Men du skall nog inte åka med “afrikanska snödäck” bak och nya sulor fram. Det kan vara lite väl stor skillnad i rullomkrets.

          Mats GBG
          Regionsansvarig Göteborg

          #42087
          syke
          Deltagare

            Intressant diff-prat. Mats skrev att den hela tiden driver 64/36. Jag har fått för mig att man kan ställa in drivning fram / bak med DCCD’n?

            Vad blir skillnaden om man låser den helt? Att bakre hjulparet snurrar exakt lika fort och mycket som främre? Isåfall, vad ändrar det i körningen, förutom att det blir svårt att svänga (på asfalt)?

            #42090
            Strat
            Deltagare

              Planetariska nebulo… eh, diffar är roliga och förvirrande. Fördelningen av vrid är alltid konstant, då båda axlarna snurrar lika fort(!) Med DCCD’n kan du justera hur mycket skillnad du vill tillåta i varvtal mellan bak och fram. Om du kör öppet och ett hjulpar tappar fäste kan inte mer kraft, multiplicerat med fördelningen och en massa andra parametrar, gå till det andra hjulparet. Låser du upp däremot, kan mer kraft fördelas till den andra axeln.

              /Claes

              #42088
              syke
              Deltagare

                ah, ok, så förenklat kan man säga att man kan fördela kraft tillfälligt i öppet läge, och i stängt så snurrar fram och bak axeln lika fort. Elementärt min käre watson, elementärt.

                #42095
                Grusdraparn
                Deltagare

                  Är det någon som vet om japanska WRX R/RA modellen var med DCCD eller utan?Eller är det BARA STi-modellerna som har tillverkats med DCCD?

                  STi R/RA har garanterat DCCD. R/RA (ej STi) vet jag att det finns exemplar UTAN DCCD, men vet ej om ALLA är utan.

                  /K – hoppas iaf bringa liiite mer ljus i frågan

                Visar 7 inlägg - 16 till 22 (av 22 totalt)
                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.