Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 22 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #1054
    roadtip85
    Keymaster

      Tja!

      Är det nån som har nån bra sida där man kan läsa om skillnaderna mellan alla olika modeller innan 2001?

      Jag går i tankarna på köpa nån värre nämnligen!:D
      Man vill ju tex ha ställbara diffen! :7
      Men jag vet inte vilka som har det förutom Type R:en typ..

      Sen är det ju alltid kul att veta saker som bromsar, hjulupphänging och sånt…

      Jaja, om nån sitter inne på lite info, eller har länk till nån bra sida, så dela gärna med er! 🙂 Tacksam för alla svar!

      //Anders

      #42096
      Mats
      Deltagare

        De som har DCCD är Type R och Type RA. Men alla har Type RA har inte DCCD så där får man vara uppmärksam. Det finns version 2or som har DCCD och det finns dem som inte har det. Version 1 verkar inte finnas med DCCD.
        Tillbehörs listan när man handlade en Type R eller RA verkar ha varit bra mycket roligare än den vi får här i sverige.
        Man kan skriva en hel roman om alla de olika modellerna som finns. Om du vill leta själv så finns ju bb.scoobynet.co.uk, där finns mycket info bara man orkar leta i deras forum.
        Har du mer frågor så e de bara o fråga på. 🙂

        Några bra länkar:
        http://www.northursalia.com/techdocs/history/history.html
        http://www.northursalia.com/techdocs/techdocs.html
        http://www.sidc.co.uk/faq.htm

        Mats GBG
        Regionsansvarig Göteborg

        #42091
        Blocken
        Deltagare

          Goa bilder på det mesta:

          http://www.scoobyphotos.com/

          /Thai-Perr

          #42103
          roadtip85
          Keymaster

            Tack tack!:-)

            Nu blir det till att läsa!
            Va jag har hört så kan man få en RA jävligt billigt! Så det dom känns väldigt intressanta! 🙂 Eller är det nån som har nåt emot dom?

            Om man köper en fin Type R, eller P1 eller nåt dyrt, så kommer man ju inte våga leka lika mycket med den! Tex i vinter vill man ju ut på isen!!

            //Anders – vill bli rallyförare! 😛

            #42092
            Grusdraparn
            Deltagare

              Klart att du kan åka R på isen 🙂

              http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/album450/IMG_2386.sized.jpg

              Eller hur Mats?

              /K – snart är det dax igen

              #42097
              Mats
              Deltagare

                Klart de går o ha kul med en R också. 😀

                http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/album450/IMG_2389.jpg

                Inget fel på en RA dock. Hårdare Impreza i orginalutförande blir det svårt o hitta. De skulle vara nån new age Spec C eller nåt sånt men då börjar vi prata en hel del mer pengar.

                Tänk också på att P1:an inte har nån DCCD och lite mjukare fjädring. Engelsmännen gillade inte STI fjädringen så Prodrive bytte ut den när de byggde P1:an. P1:an verkar också vara rätt dyr om man jämför med Japanimporterade Type R och RA. Jag har inte sett nån P1:a under 10.000£

                Mats GBG
                Regionsansvarig Göteborg

                #42093
                Grusdraparn
                Deltagare

                  Mats, “Volvoraggarn” med öppen diff 😀 :*

                  /K

                  #42086
                  syke
                  Deltagare

                    En type-r bör inte vara dyrare än en type-ra vid samma årsmodell?

                    #42104
                    roadtip85
                    Keymaster

                      En type-r bör inte vara dyrare än en type-ra vid samma årsmodell?

                      Okej, det får jag kolla upp! 🙂
                      Det är ju klart snyggast med 2 dörrar, speciellt om man ska in med en bur nån dag!

                      //Anders

                      #42089
                      SecretAgentMan
                      Deltagare

                        RA:n är i alla fall hårdast. 😀

                        Till grabbarna med R-kokare – hur är det att åka “öppet” på diverse underlag?
                        Jag sneglar på en Cusco Tarmac diff till fesken’, och det är samma-lika som en DCCD i öppet läge (men cuscon går inte att låsa) – är en smula fundersam över just 740-stället där… 😉 😀

                        Fan vet med stora maskinen i, kan nog bli väl spännande på asfalt med.. 😮

                        /J

                        #42098
                        Mats
                        Deltagare

                          Det går så inhe*vete brett med diffen i öppet läge på is och snö. Som du såg på bilden. Roligt som f*n men inte snabbt…

                          Grus funkar men på gränsen blir de som bakhjulsdrivet. Man kan inte gå på lika mycket som med en viskodiff i mitten, man måste helt enkelt släppa av lite. Som o åka bakhjulsdrivet alltså.

                          På asfalt åker jag till vardags alltid helt öppet. När det regnar så blir rondeller lite spännande men är man bara beredd så är det mest roligt. Men den kan vara lite lömsk på blött. När vi körde SAD utbildningen så gick det inte att åka med mindre än 2 “klick” framåt. Med diffen i “halvlåst” läge så stabiliserades speciellt inbromsningarna mycket. På SS körde jag med 2 eller 3 klick framåt (av 5 möjliga). Jag tyckte 2 funkade bäst med tanke på vändningen. Prövade också helt låst men då måste man dra krycka i vändningen och då blir diffen helt öppen och då är det jävligt lätt att snurra när man går på gas ut ur vändningen.

                          Så jag skulle absolut inte vilja åka med diffen helt öppen hela tiden. Men menar du att cusco diffen inte diffar nåt i mitten? Vad gör den då för nytta??
                          Eller så fattar jag inte vad du menar. För när jag åker med diffen i helt öppet läge så finns det inget som bromsar i mitten. Det funkar som en vanlig 740 bakaxel utan bromsning. Spinner det fram så är det dit kraften åker. Fördelningen är ju dock ca 64/36 bak/fram hela tiden. Det ända som ändras är ju hur mycket det “diffar” i mitten.
                          En riktigt bra sida som förklarar dethär med DCCD är John Felsteads översättninga av den japanska handboken till en Type R/RA.

                          http://bbs.scoobynet.co.uk/showthread.php?t=143750

                          Mats GBG
                          Regionsansvarig Göteborg

                          #42101
                          tendency
                          Deltagare

                            Kan det stämma att P1’an väger 1720kg, men ändå gör 0-100 under 5s (2.0L, 276hk)? ;o
                            Och vad beror den höga vikten på?

                            RA har ju fördelen att vara 4-dörrars gentemot R, om jag inte missminner mig. Men RA är väl mer rallybil än R, och kanske inte är den bekvämaste av bilar om man tänker använda den till annat än buskörning. RA har ingen underredsmassa, elrutor, saknar en hel del isolering och har billigare stolar. Både R och RA har väl ställbar diff, intercoolerspray (men ingen ABS pga det), och sjysst väghållning samt bromsar.

                            SSi ON ICE Surahammar
                            Video: s-däck i v-väglag
                            Impreza GT sedan 1999

                            #42099
                            Mats
                            Deltagare

                              Det kan INTE stämma att den skulle väga 1700kg.
                              No way, då skall det ha hängts i två motorer och 4 burar… 😀

                              Det stämmer att RA:n är ganska “ren” från början men man kan inte ta det förgivet att den man skall handla är just så. Det har gått att beställa till allting till en RA också. AC, elhissar, stereo osv osv. Att det inte finns underredsmassa kan stämma men det fanns det inte på min R heller. De saltar väl inte i Japan. Både RA och R har lite asfaltsmattor som ljuddämpning. RA:n har dock mindre av den varan, Kvarnis kan säkert upplysa om hur mycket.
                              Det är en jävla djungel att handla dessa modeller på avstånd. Det jag kan rekommendera är att om ni hittar en bil ni vill köpa så ställ en massa specifika frågor om bilen. Har den AC, har den elhissar, har den dittan eller dattan. Det finns många säljare som inte vet vad de säljer.
                              Det finns RA som inte har ställbar diff, R:en har dock alltid ställbar diff. Om det inte bytts ut grejer i drivlinan förståss.
                              V-Ltd modellen av R:en skall också ha en “längre” 5:a, vilket kan vara skönt o ha om man vill åka lite längre sträckor med bilen.

                              Alla sanningar om dessa modeller verkar dock har undantag. Det verkar som om dessa modeller byggdes helt efter kundbeställningar.

                              Mats GBG
                              Regionsansvarig Göteborg

                              #42105
                              roadtip85
                              Keymaster

                                RA:n är i alla fall hårdast. :DTill grabbarna med R-kokare – hur är det att åka “öppet” på diverse underlag?Jag sneglar på en Cusco Tarmac diff till fesken’, och det är samma-lika som en DCCD i öppet läge (men cuscon går inte att låsa) – är en smula fundersam över just 740-stället där… 😉 :DFan vet med stora maskinen i, kan nog bli väl spännande på asfalt med.. :o/J

                                Jerry, vad är det som gör RA:n till hårdast?
                                Jag har hört det av andra, men inte nån bra förklaring till varför?

                                //Anders – Vill våga “leka” med bilen mer! (på bana såklart 😛 )

                                #42094
                                Grusdraparn
                                Deltagare

                                  Jerry, vad är det som gör RA:n till hårdast?Jag har hört det av andra, men inte nån bra förklaring till varför?//Anders – Vill våga “leka” med bilen mer! (på bana såklart 😛 )

                                  Vikten, RA:n är lättare från början.

                                  /K

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 22 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.