• Detta ämne har 15 svar, 1,366 deltagare, och uppdaterades senast för 17 år sedan av MariaimprezaGT.
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #2147
    Nurka
    Deltagare

      Tjenare alla.

      Har planer på ferrita avgas och har nu två korta funderingar.

      1. 3″dp,2.5″ resten eller 3″ hela vägen?
      De väldigt långsiktiga planerna innebär även turbo, pump, ic, ecu, mappning.. Dessa är ju dock inte direkt gjutna i berg då det kommer ta ett tag.. =)

      2. Katt eller ingen katt?
      Har hört attferritas racekatt ska dämpa 3-4hk? är dessa riktiga ardennerhästar eller små skitponys? heh.. Följdfråga: hur pass svårt är det att slänga på orginalsystemet själv inför bes.?

      Tackar på förhand.. Alla ovanstående frågor har svarats på tidigare men jag är lite nervös då det gäller pärlanoch vill inte missupfatta eller misstolka något.. =)

      #49727
      Luzifer
      Deltagare

        LAST EDITED ON May-04-03 AT 11:57AM (GMT)
        Kör du med racekatt så behöver du inte byta för nån besiktning, annars har jag hört att de e lätt o byta system själv, går inte ens över bakaxeln.

        EDIT: Om du har dom planerna för framtiden så skulle jag satsa på 3″ hela vägen.

        #49732
        Turbomuumi
        Deltagare

          Jag har ungefär liknande planer.

          Avgas, som kommer att bli första åtgärden på effekt sidan,
          jag kommer att köra 3″ hela vägen med racekat.

          Jag känner att de hästarna som jag förlurar i katten, kan jag bjuda på.
          Sen orkar jag inte byta inför besiktningen…….. 🙂

          //en som känner att väghållningen måste förbättras, allt detta efter Mantorp Park…….

          #49728
          jeppe
          Deltagare

            Det verkar som om 3 tum hela vägen är bäst?
            jag pratade med ferrita och dom sa att man kan ha 3 tum och
            ha 2st ljuddämpare !
            Då finns det ju ingen anledning att välja 2,5 tum
            dom sa också att 2st imprezor hade varit där och ville ta bort
            sin andra ljuddämpare för att det lät för lite ! dessa hade 3 tum
            med 2 ljuddämpare.
            Skulle vilja åka med någon med ferrita system !
            alternativen står nog mellan
            2,5 tum efter katt.
            3,0 tum efter katt med en dämpare.
            3,0 tum efter katt med två dämpare.

            för mig får det gärna låta när man gasar men inte olidligt
            när man kör långt.

            #49738
            Niklas
            Deltagare

              Om jag minns rätt nu så sa Jerry att om man inte siktar på över 300hk räcker det fint med 3″-2.5″ downpipe och sedan valfritt catback. Om man däremot tänker gå över 300hk kan det vara bra att satsa på 3″ hela vägen. Tror det blev rätt, eller så var det 350hk som var gränsen.

              Angående hur lätt det är att byta avgas så byter man slutburken genom att skruva loss två skruvar och sen kränga av två hållare från gummifästen. Om vi säger att Alien skulle klara det själv på fem minuter så förstår ni själva hur enkelt det måste vara. Antar att mellanröret från downpipen bak till slutburken är samma sak. Två skruvar sen är den loss. Eventuellt räcker det med att loss mellanröret och trycka dit orginal inför besiktningen. Sen får du komma på en bra lögn varför första och sista biten är fina tjocka rör medans mittendelen är ett litet sugrör.

              Jag kommer på min höjd slänga in Tek3 så jag tänker nöja mig med en 3″-2.5″ downpipe och tills vidare köra på mellanröret som sitter från början. Det är ju mest i början som bilen behöver andningshjälp.

              #49739
              Niklas
              Deltagare

                Här har ni en fin tråd angående avgas med matnyttiga inlägg från kunniga pojkar:
                http://bbs.impreza.nu/dcforum/DCForumID11/352.html#

                #49733
                lateknight
                Deltagare

                  Jag har en Ferrita 3″ hela vägen. Och jag behöver inte byta det för att besikta bilen. Men! …… Man måste se till att katen är mycket varm innan man mäta värderna. Jag hade kommit till bilbesikningen med en kall bil i slutet av januari. Min värde var för höga …

                  Jag bytt tillbaka till mitt origonal system och gick tillbaka till besiktningen. Alla värde var mycket bra denna gång.

                  Men jag behövde veta om man verkligen behövde byta till origonal systemmet för att klara besikningen. Så jag pratade med min bilmek och vi bestämde att mäta upp henne direkt efter jag har kommit hem från en Stockholms resa. (Jobba i Stockholm en gång i veckan) Vi mät upp henne, och värderna var helt okay och väl inom de gränserna för besiktningen.

                  Så … innan nästa besiktningen ska jag ser till att jag värma upp henne bra innan jag gå på besiktningen.

                  Slut kontentan är att man behöver inte byta system inför besiktningen.

                  Mvh,
                  Kyle

                  #49740
                  Niklas
                  Deltagare

                    Var en på senaste GBG-träffen som haft samma problem. Då tog besiktningsgubben ut bilen och körde den varm sen testade igen med bättre resultat.

                    #49734
                    lateknight
                    Deltagare

                      Han gjorde det med min också, men för ett väldigt kort sväng. Sedan stannade han utomhus och varvade henne. Men fick dåliga värde ändå.

                      Men igår efter en Stockholmsresa, mät vi upp den på min Subaru verkstad och fick bra värde.

                      /Kyle

                      #49726
                      omar
                      Deltagare

                        Jag skulle ta 3″ hela vägen om jag ändå bytte! turbo bilar behöver inget avgasmotstånd!

                        Mvh Omar

                        #49730
                        Nurka
                        Deltagare

                          Det blir troligen mongoose hela vägen utan katt istället.. Någon som har något att klaga på angående mongoose systemet?

                          #49729
                          sigge
                          Deltagare

                            Jag har mongoose hela vägen på min utan katt och
                            det är jag mycket nöjd med.
                            Mycket bra passform.
                            Inför besiktningen så plockar jag av hela systemet i ett stycke
                            utan att dela på något rör och sen lyfter på det lika lätt igen om man e två gubbar och hjälps åt.
                            Jag kan bara rekomendera det för min del!

                            #49731
                            Nurka
                            Deltagare

                              Låter bra. En fråga, är mongoose systemet också delat i 3 stycken som orginal? För själv föredrar jag att använda lyft och har inte tillgång till nån förutom GDS så jag måste kunna få med mig det dit och hem.

                              #49737
                              Hasse83
                              Deltagare

                                Jag har 3 tums från turbo och 2.5 downpipe..
                                Bytte tillbaka till original filter efter sport insatsfiltret skrotat min LMM som tusan.

                                Tycker den har ett gott muller på tomgång och låter fiint när man varvar på lite.

                                Ska inte låta som trimmade 240s tycker jag.

                                att låta högst är inte bäst 😉

                                #49735
                                SPiKE
                                Deltagare

                                  Låter bra. En fråga, är mongoose systemet också delat i 3 stycken som orginal? För själv föredrar jag att använda lyft och har inte tillgång till nån förutom GDS så jag måste kunna få med mig det dit och hem.

                                  Ja det är tre delat.
                                  Jag lät svetsa dit en tre tums metallisk kat i rostfritt där främre dämparen satt och det funkar bra (ej race kat). Ingen märkbar skillnad i ljud eller effekt och det går i genom SBP

                                  /H

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.