SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Allmänt Inkörning av ny bil

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #455
    skogsmulle
    Deltagare

    Tjenare Allihop!

    Imorgon skall jag hämta ut min nya Impreza (WRX-03):P .
    Eftersom jag aldrig haft nöjet att äga någon ny bil förut kommer här en fråga om inkörning.

    Man har ju hört lite olika tips:
    * Varva inte över 4000
    * Undvik hårda accelerationer
    * Ligg inte en längre tid på samma varvtal
    * Segdra inte på höga växlar
    * Har även hört att det är bra att använda hela varvtalsregistret.

    Sedan har man ju hört andra som säger att bilar inte behöver köras in överhuvudtaget eftersom detta redan gjorts hos tillverkaren, detta vågar nog inte jag tro på.

    Inkörningssträcka 100 mil, 200mil ?
    Vad har en bra/dålig inkörning för effekt på bilen i framtiden ?

    Vore trevligt med lite synpunkter.

    /Niklas “skogsmulle” Eriksson
    Ludvika

    #38038
    Janne248
    Keymaster

    >/Niklas “skogsmulle” Eriksson
    >Ludvika

    En till bil i Ludvika. Trevligt! Grattis! Välkommen!

    #38041
    Digits
    Deltagare

    >Övertramp ibland är bara nyttigt. 😉
    >Jag vill se den bil som skulle ta skada av det.

    Jo jag tankte det ocksa, kanske inte sa nyttigt att kora full pelle ut fran bilhallen och upp till skottland och tillbaka, men det vore ju inte mycket till rallybil om den inte klarade av lite gasande redan fran fabrik…

    >
    >Vänta bara till vintern kommer, fort iväg, hej och hå igenom
    >kurvorna
    >men så var det det här med att få stopp på ekipaget på
    >obefintlig friktion…..

    dessutom med sommardack… *suck* den far sta i garaget om det blir for illa

    Ska bilens motorljud andra karaktar nar man kor in den? min har gjort det och ar lite orolig for det… Tur att man for en gangs skull har ny bil och garanti 🙂

    #38039
    ADDE.H
    Deltagare

    Det står i instuktionboken till bilen har jag för mig.

    /Adde

    #38036
    ExOrdis
    Deltagare

    Grattis!!

    Mina små råd.
    Använd varvregistret varierat under varvstoppet, likaså växlarna,
    jobba igenom lådan både upp och ned.
    Var ganska restriktiv med maxbelastning & motorbroms och låt alltid
    bilen gå någon minut på tomgång innan du stänger av.
    Byt olja vid 5-600 mil och gå sedan på för fullt men glöm för den
    skull inte att vänta längre efter körning innan du stänger av.
    Man kan givetvis oxå köra lungt några kilometer innan man ska stanna
    men det är svårare än man tror. 😉

    Lycka till.

    >Tjenare Allihop!
    >
    >Imorgon skall jag hämta ut min nya Impreza (WRX-03):P .
    >Eftersom jag aldrig haft nöjet att äga någon ny bil förut
    >kommer här en fråga om inkörning.
    >
    >Man har ju hört lite olika tips:
    >* Varva inte över 4000
    >* Undvik hårda accelerationer
    >* Ligg inte en längre tid på samma varvtal
    >* Segdra inte på höga växlar
    >* Har även hört att det är bra att använda hela
    >varvtalsregistret.
    >
    >Sedan har man ju hört andra som säger att bilar inte behöver
    >köras in överhuvudtaget eftersom detta redan gjorts hos
    >tillverkaren, detta vågar nog inte jag tro på.
    >
    >Inkörningssträcka 100 mil, 200mil ?
    >Vad har en bra/dålig inkörning för effekt på bilen i framtiden
    >?
    >
    >Vore trevligt med lite synpunkter.
    >
    >/Niklas “skogsmulle” Eriksson
    >Ludvika

    #38037
    ExOrdis
    Deltagare

    >Det jag fick hora var att inte varva mer an 4000 varv.
    >Forsaljaren sade aldrig nagot om harda accellerationer eller
    >nagot annat, men jag har forsokt halla mig ifran det sa langt
    >som mojligt, aven om det ar riktigt svart (och jag har gjort
    >overtramp ibland, dock inte med varvtalet) 🙂

    Övertramp ibland är bara nyttigt. 😉
    Jag vill se den bil som skulle ta skada av det.

    >Det varsta ar dock att den gar sa jakla snabbt utan att jag
    >inser det…

    Vänta bara till vintern kommer, fort iväg, hej och hå igenom kurvorna
    men så var det det här med att få stopp på ekipaget på obefintlig friktion…..

    #38040
    Digits
    Deltagare

    Det jag fick hora var att inte varva mer an 4000 varv. Forsaljaren sade aldrig nagot om harda accellerationer eller nagot annat, men jag har forsokt halla mig ifran det sa langt som mojligt, aven om det ar riktigt svart (och jag har gjort overtramp ibland, dock inte med varvtalet) 🙂

    Har kort 925 miles nu, och pa lordag ska forsta servicen goras (endast oljebyte och oljefilter) och sen ska det tydligen bara vara full pelle 🙂

    Har ni nagon forsta service pa svenska bilar?

    Jag tycker att det ar fullstandigt vansinne att man maste kora in en ny bil. Om man gar och koper vilken jakla renault som helst (fran 6000 pund) sa ar de inkorda fran fabrik… Varfor gor inte Subaru detta? Jag tror att det har att gora med att de vill tjana pengar pa forsta servicen 🙂

    Nagot som var ratt intressant i sammanhanget var att efter ungefar 300 miles sa andrades motorljudet markant, kanns som om allt sitter lite losare i motorn nu i alla fall.. Hoppas att det ar meningen att det ska handa 🙂 I borjan lat den verkligen som en symaskin, men nu later den atminstone lite mer som en boxer nar man borjar komma upp i typ 3000 varv..

    Nagot annat jag var lite orolig over var att jag horde ett metalliskt knappande ljud med jamna mellanrum och det lat som om det kom fran bakaxeln, men det visade sig vara relaet for kylarflakten..

    Andra irritationsmoment ar att inredningen ar jakligt hard, jag kan hora A/C pumpen, flaktremmen gnisslar till nar jag gar ner fran 2000 varv till tomgang.

    Det varsta ar dock att den gar sa jakla snabbt utan att jag inser det…

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.