› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Installerade och blev positivt överraskad…
- Detta ämne har 11 svar, 1,269 deltagare, och uppdaterades senast för 18 år, 11 månader sedan av
FlyingFin.
-
FörfattareInlägg
-
17 september, 2006 kl. 11:24 #3451
FlyingFin
DeltagareHar skruvat i helgen på min PSE III 🙂
Tog bort insugs ljuddämparen, nytt original luftfilter, byte av motorolja + oljefilter, installerade Helix cat. back och Walbro 255L/H bensinpump och reset av ECU.
Hade inga förväntningar på några direkta prestanda förbättringar med tanke på att original down pipe fortfarande sitter.
Men måste säga att den svarar bättre på gas och varvar ur snabbare, speciellt på de övre växlarna.
Tidigare körde jag bilen ”ren” utan inredning från framstolarna och bakåt med ca 10 liter bensin i tanken. En ca 100KG lättare bil än med full inredning och full tank.
Nu efter montering av ovanstående så går bilen bättre med full inredning, full tank och en polare på ca 100kg än när den var ”ren”, känns det som i alla fall. Möjligen lite placebo och mer verklighet.
Blir spännande att känna skillnaden när resten av grejerna kommer på och mappning. :9
Mvh Pekka ”When we came in to the woods, we went really FLAT OUT” -Tommi Mäkinen 😀
Älskar min PSE III när jag kör den FLAT OUT :717 september, 2006 kl. 12:15 #58878Manor
DeltagareJag antar att det är en liknande effekt som uppnås vid en riktig rengöring av bilen (tvättning, polering, vaxning). Många med mig kallar effekten ”tvätt-TURBO”, för bilen känns garanterat gå betydligt bättre när den är ren ;-).
17 september, 2006 kl. 12:29 #58885FlyingFin
DeltagareJag antar att det är en liknande effekt som uppnås vid en riktig rengöring av bilen (tvättning, polering, vaxning). Många med mig kallar effekten ”tvätt-TURBO”, för bilen känns garanterat gå betydligt bättre när den är ren ;-).
😀 Så du menar att det jag gjort inte har någon prestanda höjande effekt, en illusion helt enkelt?
Mvh Pekka ”When we came in to the woods, we went really FLAT OUT” -Tommi Mäkinen 😀
Älskar min PSE III när jag kör den FLAT OUT :717 september, 2006 kl. 12:33 #58879Manor
DeltagareJodå, visst borde slutdelen på avgassystemet ge något…men det jag menar är att man nog oftast tycker att skillnaden är större än vad den är. Du måste väl själv ha upplevt ”tvätt-TURBON”, antar jag :D.
17 september, 2006 kl. 13:14 #58886FlyingFin
DeltagareJodå, visst borde slutdelen på avgassystemet ge något…men det jag menar är att man nog oftast tycker att skillnaden är större än vad den är. Du måste väl själv ha upplevt ”tvätt-TURBON”, antar jag :D.
Woho! ”Tvätt-TURBON”, den billigaste turbon 😀
Älskar min PSE III när jag kör den FLAT OUT :17 september, 2006 kl. 15:57 #58881Lefty
Deltagare100kg lättare ? Vad tog du bort för grejer då ?
17 september, 2006 kl. 16:17 #58880Manor
Deltagare100kg lättare ? Vad tog du bort för grejer då ?
Lefty…läs:
Tidigare körde jag bilen ”ren” utan inredning från framstolarna och bakåt med kvarts tank. En ca 100KG lättare bil än med full inredning och full tank.
mvh Mats N – ”i de blindas rike är den enögde kung” 😉
17 september, 2006 kl. 16:44 #58882Lefty
DeltagareJag är intresserad av ett svar där de står specifikt vad som är borttaget.
Har lite svårt för stunden att hitta 100kg i baksätet + 3/4 tank. Tog bort baksätet på förra bilen (WRX) – de var faktiskt rätt lätt 🙂
Inte menat som något elakt – jag är mer nyfiken på vad som är borttaget bara 😉
17 september, 2006 kl. 21:11 #58887FlyingFin
DeltagareJag är intresserad av ett svar där de står specifikt vad som är borttaget. Har lite svårt för stunden att hitta 100kg i baksätet + 3/4 tank. Tog bort baksätet på förra bilen (WRX) – de var faktiskt rätt lätt 🙂 Inte menat som något elakt – jag är mer nyfiken på vad som är borttaget bara 😉
Listan…
50 liter bensin 50kg (5/6 tank)
Reservhjul 15kg
Sittdynan 5kg
Ryggstöd 10kg
2st ljud dämpande plattor mellan ryggstöd och bagagerum 1kg
Verktygspåsen+domkraft+domkraftveven+varningstriangel 5kg
4 golvmattor i gummi 8kg
Bagagerums matta i mjukplast och tyg 2kg
2 svarta vertikala stål stag vid rygg stödet 1.5kg
Vänster och höger sida av inredningen i bagage rummet 1kg
Plast list, tröskel 0.5kg
Hatthylla 1kg
3st säkerhetsbälten 2kg
2st vänster och höger plast konsoler vid bakrutan, vita med hål för vänster och höger säkerhets bälten. 0,5kg
”Plywood” platta mellan reservhjul och bagage rums mattan 0,5kg
Plastkonsol vid sittdynan på vänster och högersida 0,5kg
Div. skruvar och pluggar 0,5kg
Tömt 4L vatten från IC Spray tanken 4kgDetta är vägt med min badrums våg, förutom vattnet och bensinen då 😉
Blir 108kg totalt och med lite felmarginal på min badrumsvåg ca 100kgMvh Pekka ”When we came in to the woods, we went really FLAT OUT” -Tommi Mäkinen 😀
Älskar min PSE III när jag kör den FLAT OUT :717 september, 2006 kl. 21:22 #58883Lefty
DeltagareJa jävlar, du låter som en sann honda-trimmare från norr, fast han kör enbart med förarstol 🙂
Att köra runt med 10liter bensin låter grymt jobbigt + att du måste ju få fuel surge varje gång du svänger kraftigare.
Resterande lättning är jag helt med på om man nu inte vill att nån ska åka bak – fan de vore skönt 😀
Bensin väger för övrigt ca 0.75kg / liter.
17 september, 2006 kl. 21:29 #58884Sasse
DeltagareJa jävlar, du låter som en sann honda-trimmare från norr, fast han kör enbart med förarstol 🙂
Trim á la Fång 🙂
Det är kanske nåt för dig Lefty? :>17 september, 2006 kl. 21:58 #58888FlyingFin
DeltagareHaha… 😀 Ja alltså inte åker jag runt med bara 10 liter soppa i tanken för jämnan.
Detta gjorde jag ju nu i samband med det övriga jobbet ovan, som ett test.
Oftast så är jag ju ensam i bilen och då vill man inte ha en massa ”skit” som väger, inte behövs eller används.
”Byter om” lite efter behov, är det fest så är det ingen inredning och är det vardags kör, så är det vilken inredning som behövs.
Galen och omständig?, ja kanske eller så kallas det bara för ”hobby” ”home styling” 😀
Älskar min PSE III när jag kör den FLAT OUT :7 -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.