› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Intercooler till trimmad wrx?
- Detta ämne har 22 svar, 2,649 deltagare, och uppdaterades senast för 16 år, 1 månad sedan av
Turbovin.
-
FörfattareInlägg
-
27 april, 2009 kl. 19:37 #4395
Viom
DeltagareHej.
Har en Wrx ifrån 2001 som är trimmad av Jrm till ca ”300” hk. Har kört lite bankörning med den och har märkt att vid lite högre luft temp och några varvs hårtpressande så tappar bilen laddtryck. Blir liksom lite svajig och lägger sig ganska långt ner i ladd när man kommer ut på raksträckorna. Detta försvinner dock efter att bilen har fått kyla ner sig så gissar på att det e org. Ic´n som inte vill sig riktigt. Är en STI ic något att satsa på eller finns det andra alternativ? Vill dock inte frontmontera. Mvh / Henke
27 april, 2009 kl. 23:05 #65189MariaimprezaGT
DeltagareOm du inte vill frontmontera kan du i princip lika väl skita i de, för de kommer aldrig bli bra, bara lite bättre med en STI.
Vi trimmar inte bara din bil, vi säljer även delarna den vill ha!
Mobil: 0763-498601
Mail: maria@wroom.org28 april, 2009 kl. 09:13 #65192Turbovin
DeltagareAndy Forrest har kört en newage STI TMIC till 450 hk så den duger nog fint.
28 april, 2009 kl. 10:31 #65181Adam K
DeltagareEn STi7/8 IC är bättre än den som sitter på motsvarande WRX, men de kostar ändå en del (mindre nuförtiden iof) och kommer inte ge så stor skillnad mot den som du redan har.En hyperflow eller nån av de andra *bra* TMICna som finns att köpa är minst lika dyra som en FMIC, som till syvende och sist ger absolut bäst kylning.
Men med en del lagg om du har kvar Td04an (Sen är det ju lite fel med FMIC på en impreza också! :+ )28 april, 2009 kl. 14:51 #65198NickeH
DeltagareEn ”kallvattendusch” till IC:n som sitter på STI modellerna borde väl kunna ge lite svalka. går ju ta bort strålkastar spolningen och istället spola vatten på IC:n.
Nån som har en STI och vet hur mycket denna spolning/kylning ger i praktiken.
28 april, 2009 kl. 16:23 #65199Viom
DeltagareOkej. Så att köpa en ny TMIC kommer bara ge marginel skillnad 🙁 . Lutar åt att snickra ihop nån sorts Ic spray då för att kunna få ner tempen när det börjar bli för varmt. Nån som gjort nåt liknande som kan komma med lite förslag på hur det ska se ut? Vet inte hur det ser STI bilarna men så länge det kommer vatten på ic är det bra eller? / Henke
29 april, 2009 kl. 06:42 #65182Adam K
DeltagareDe som haft IC-spolning ger det inte alltför högt betyg.
Ska man så ska vattnet helst komma som dimma, ett par skarpa strålar kommer bara rinna rätt igenom och inte kyla nåt.29 april, 2009 kl. 11:07 #65193Turbovin
DeltagareJag tyckte vattnet gav märkbar skillnad när jag åkte med TMIC. Men då är original STI-munstycken just av den sorten som ger en dimma till skillnad från vanliga vindrutespolare.
Flyttade faktiskt ner munstyckena till fronten när jag bytte till FMIC men det är väl mest en kul grej utan så stor nytta där 🙂
29 april, 2009 kl. 11:10 #65190.zip
DeltagareJag byggde en egen variant av en IC vattenkylare.
För att göra en lång historia kort så funkade det inte alls.Ska man göra det så bör det göras ordentligt med flytande kväve etc 🙂
http://www.nitrousexpress.com/products.php?category=5,237,226,235Va det inte någon här från klubben för en massa herrejössanes år sen som alltid hade med sig en brandsläckare när det va dax för race? 😛
//.zip
11 maj, 2009 kl. 13:24 #65178Digits
DeltagareOm du inte vill frontmontera kan du i princip lika väl skita i de, för de kommer aldrig bli bra, bara lite bättre med en STI. Vi trimmar inte bara din bil, vi säljer även delarna den vill ha!Mobil: 0763-498601Mail: maria@wroom.org
Ahem, det kan du val inte saga rakt av sadar…
En STI-intercooler med ratt undertray (dvs biten pa undersidan av huven) funkar alldeles ypperligt aven for stora hk-antal.
Som redan namnts kor Andy Forrest STI top mount pa hans bil. Type-25 och Type-20 (bada mer an 400hk) anvander ocksa TMIC osv.
Min egen bil kor 391hk med STI top mount och har inga problem med insugs-temperaturer (8 grader over ambient efter flera harda och langa accellerationer igenom 3’e och 4’e vaxeln).
11 maj, 2009 kl. 13:26 #65179Digits
DeltagareAh just, jag brukade kora FMIC, men responsen var sa mycket samre (gummibandskansla mellan gaspedalen och motorn) att jag gick tillbaka till top mount. Dessutom kandes bilen sladdrigare fram nar jag sagat av balken som sitter ivagen for alla FMIC-kit.
Pa en gammal GC8 ar FMIC ett givet val, men pa en nyare bil ar det inte lika svart och vitt.
11 maj, 2009 kl. 17:06 #65191555_STI
DeltagareJag kommer inte ihåg vad du hade för kit nu Henrik, men om man köpa en bra kit som HKS eller nån HKS hybrid så gör det mindre skillnad
Dessutom så om man inte ligger ”off boost” och kör bana så tycker man att en FMIC är väldigt effektivt. Jag märkte med min att det var världens skillnad efter några varv på Sviestad. Men jag hade en GC8.
En alternativ är att göra som Digits och kör med 10-15% E85 i blandningen, då får du lite mer kylning automatisk som i sin tur gör avgaser svalare och inte höjjer turbotempen lika mycket. Jag har sett imprezor som kör 100% E85 som klarar sig med mycket mindre TMIC.
Och förutom E85 i blandningen du glömde att berätta Digits att du kör bara fullgasrepor en gång i månad och håller inte ens fullgas 😉
11 maj, 2009 kl. 22:04 #65180Digits
DeltagareJag kommer inte ihåg vad du hade för kit nu Henrik, men om man köpa en bra kit som HKS eller nån HKS hybrid så gör det mindre skillnadDessutom så om man inte ligger ”off boost” och kör bana så tycker man att en FMIC är väldigt effektivt. Jag märkte med min att det var världens skillnad efter några varv på Sviestad. Men jag hade en GC8.En alternativ är att göra som Digits och kör med 10-15% E85 i blandningen, då får du lite mer kylning automatisk som i sin tur gör avgaser svalare och inte höjjer turbotempen lika mycket. Jag har sett imprezor som kör 100% E85 som klarar sig med mycket mindre TMIC.Och förutom E85 i blandningen du glömde att berätta Digits att du kör bara fullgasrepor en gång i månad och håller inte ens fullgas 😉
Det ar val lite orattvist att jamfora en ”slanty gc8”-intercooler (dvs den samsta subaru haft pa imprezan) med den basta de satt pa (new-age sti-intercoolern)?
Jag korde Autobahn-intercooler, och som sagt nar bilen val var ”on boost” sa funkade det skapligt. Jag skulle nastan pasta att bilen boostade pa samma satt, dvs jag fick samma laddtryck vid samma RPM, det var mest att ”responsen” blev lidande. Det hade kanske funkat battre om jag hade haft blow-through maf eller map-sensor, men med standard maf blir det knas, IMO.
En sak jag maste namna ocksa ar att om du kor STI intercooler pa WRX maste du nastan kora med undertrayen ocksa (dvs antingen meckla dit den pa standardscoopet eller byta mot ett STI-scoop, eftersom intercooler-coren ar sa mycket storre. Kor du inte med den kommer den extra arean som sitter utanfor gummilisten att agera varme-element, sa det kan till och med tankas bli samre an en vanlig WRX-intercooler 🙂
Edit: ah just, glomde… Jag har intercooler-spray (den riktiga fran STI’n) och vad jag kan se gor den ingen skillnad over huvud taget 😉 Det ar mojligt att det gar att mata en skillnad, men jag kan i alla fall inte kanna nagon.
Kanske om man skulle suttit stilla i trafik en langre tid, men a andra sidan sjunker charge-temperaturerna direkt nar man drar ivag (det tog bara ett par sekunder nar vi matte det fran 55 till 28 (ambient var 20)).
12 maj, 2009 kl. 19:12 #65184Nikke McRae
DeltagareTack för denna tråd. Fick precis samma beteende på min GT under bankörningen på Mantorp. För hög insugstemp med laddtryckssvaj och små indikationer på knocklink (även fast jag kör på E85).
Så även jag står i valet mellan större TMIC eller ev FMIC. Plus en oljekyl från Mocal.
Går det montera en IC från en nyare STI?
13 maj, 2009 kl. 06:46 #65183Adam K
DeltagareStörre IC går att montera, ja. Men det är inte bolt on. Finns massor av trådar om, ffa i UK.
Strunta i olje kylare. Skaffa en oljetempmätare istället. Om du redan har en så använd oljetempen som en indikation på när det är dags att kyla bil o förare. Bromsar, däck, växellådsolja, diffolja chaufför, allt blir varmt på banan.Tack för denna tråd. Fick precis samma beteende på min GT under bankörningen på Mantorp. För hög insugstemp med laddtryckssvaj och små indikationer på knocklink (även fast jag kör på E85).Så även jag står i valet mellan större TMIC eller ev FMIC. Plus en oljekyl från Mocal.Går det montera en IC från en nyare STI?
Edit:
http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/Cashkiller/STi8ic_fitted01.jpg
Visserligen en MY98 med annorlunda tomgångsventil o dump. Men ändå 😉 -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.