› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Intercooler till trimmad wrx?
- Detta ämne har 22 svar, 2,649 deltagare, och uppdaterades senast för 16 år, 1 månad sedan av
Turbovin.
-
FörfattareInlägg
-
13 maj, 2009 kl. 10:41 #65194
Turbovin
DeltagareTMIC från en nyare STI går att montera men det är lite meck med fästen och dump mm.
http://www.scoobypedia.co.uk/index.php/Knowledge/STi8IntercoolerOntoMY00Classic
Men större scoop och anpassad undertray är ett måste för att det ska va värt då. Provmonterade en newage STI tmic men jag gick till slut på en hybrid FMIC istället. Men jag kan inte riktigt hålla med folk som säger att det skulle va lättare att få dit FMIC:n.
Dock tycker jag inte lagget är nåt märkbart egentligen. Vet inte om det beror Type R:ens täta växellåda eller att den har en VF28 till skillnad från de mindre TD04orna.
13 maj, 2009 kl. 14:46 #65185Nikke McRae
DeltagareStrunta i olje kylare. Skaffa en oljetempmätare istället. Om du redan har en så använd oljetempen som en indikation på när det är dags att kyla bil o förare. Bromsar, däck, växellådsolja, diffolja chaufför, allt blir varmt på banan.
Har laddtryck, oljetemp, oljetrycks-mätare. Under senaste Mantorps åkningen nåddes 110 graders oljetemp redan efter 5 min på banan (dvs 3 varv), soligt men ganska kyligt i luften. Motul 15W50 i motorn.
Kanske inte är så farlig temp, men man är ju lite rädd om grejerna. Tycker det är konstigt att Imprezan inte har oljekyl, då många andra standardbilar har det. Grupp N bilarna har oljekyl.Har redan ett STI V7 scoop monterat, så rätt undertray och en STI8 IC kanske gör susen? Mitt effektuttag är ju som en STI.
Här är annars en TMIC från XS-power till rätt kurs, men de har även en FMIC till samma pris.
http://www.xs-power.com/subaru-intercooler-kits-2.htmMen eftersom trimträsket inte lär sluta här så kanske det är bäst att satsa på FMIC?
13 maj, 2009 kl. 17:31 #65195Turbovin
DeltagareImprezan har väl visst oljekyl bara att det går kylvätska igenom det?
13 maj, 2009 kl. 17:56 #65188specialized
DeltagareImprezan har en oljekyl, en vätskekyld-oljekylare som sitter precis innanför oljefiltet
Luftkyld oljekylare har den inte.Går att läsa om det i denna tråden ,då jag för ett tag sen inte heller visste detta :+
http://bbs.impreza.nu/dc/dcboard.php?az=show_topic&forum=4&topic_id=10704&mesg_id=10704&listing_type=search_____________________________________
http://www.garaget.org/?car=18857
http://www.impreza.nu/ssi2/expo/view_album.php?set_albumName=ssi947
———————————-
Google gör mig smart, Photoshop gör mig snygg14 maj, 2009 kl. 14:22 #65186Nikke McRae
DeltagareJo, vet att oljan kyls av vattnet, men det är konstigt att en prestandabil inte har en luftkyld. Startar nog en ny tråd om oljekylare senare.
Back on topic:
Vissa säger att orignalturbo och FMIC inte lirar så bra ihop. Jag kommer nog åka med orginalturbon ett tag till, för det blir ju en hel del annat som ska bytas samtidigt med turbo.Man kan ju få en riktigt bra TMIC för samma pris som ett hyfsat IC kit. T.ex. Hyperflow eller APS dualentry.
Men kanske vad som helst blir bättre en orginal IC’n?
14 maj, 2009 kl. 19:40 #65196Turbovin
DeltagareFolk i England menar på att GC8:ans luftflöde över huven inte riktigt styr in i scoopet lika bra som på nyare Imprezor. Att den över en viss hastighet mest missar scoopet helt enkelt.
Men folk snackar ju så mycket så att man inte blir klok. Jag valde att köpa ett kitt direkt från Hybrid. Bättre än Autobahn88 och samtidigt billigare än totalkostnaden för newage tmic med större scoop, undertray och lack.
14 maj, 2009 kl. 20:22 #65187Nikke McRae
DeltagareFolk i England menar på att GC8:ans luftflöde över huven inte riktigt styr in i scoopet lika bra som på nyare Imprezor. Att den över en viss hastighet mest missar scoopet helt enkelt.Men folk snackar ju så mycket så att man inte blir klok. Jag valde att köpa ett kitt direkt från Hybrid. Bättre än Autobahn88 och samtidigt billigare än totalkostnaden för newage tmic med större scoop, undertray och lack.
Kanske kan stämma då bilen laddade sämst efter långa rakan på Mantorp. Har ju ändå ett STI 7 scoop som ska ta in 30% mer och sänka 10-12 grader jämfört med orginal IC.
Har Googlat två kvällar nu för att ta reda på vilken FMIC som passar bäst på GT’n. Plast går nog bra att kapa lite i, men vill helst inte ta bort några balkar.
Hybrids ser ut att kunna lira fint med Apexifiltret. Hur är resten av inpassningen? Är det GT spec eller RS spec man ska ha till GTn?15 maj, 2009 kl. 15:35 #65197Turbovin
DeltagareMan behöver kapa lite plåt på en GC8 också, ivf min coupé.
Ni ser där det där är svartmålat ungefär vid anslutningarna. Där var jag tvungen att ta en del från stötfångarplåten.
http://s443.photobucket.com/albums/qq160/Turbovin/full.jpg
GT Spec kittet duger bra. Passformen är okej men inte fantastisk. Märks väl lite grann att GC8:an är gjord för att ha tmic.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.